Livrädd kattunge

S

Soffipropp

Har för några dagar sen fått hem en liten kattkille på mellan 7-8 veckor. Å han är livrädd för människor. Mamman födde kullen ovanför ett garage å dom hittades inte försen dom va 6-7 veckor gamla. Just nu sitter han under duschen å fräser om vi kommer för nära. Hur ska jag göra med honom? Ska jag låta honom vara så får han komma fram när han är redo?
 
Sv: Livrädd kattunge

Har för några dagar sen fått hem en liten kattkille på mellan 7-8 veckor. Å han är livrädd för människor. Mamman födde kullen ovanför ett garage å dom hittades inte försen dom va 6-7 veckor gamla. Just nu sitter han under duschen å fräser om vi kommer för nära. Hur ska jag göra med honom? Ska jag låta honom vara så får han komma fram när han är redo?

Tråkigt att man separerade mamma och kullen. De har ju dock en trygghet i varandra. Har du någon annan vuxen katt som kan lära kattungen att vara katt?

Låt kattungen få vara i ett rum med mat ,vatten och låda. Givetvis leksaker och något att gömma sig i.
Gå in i rummet, sätt dig ner och läs och prata men rör inte kattungen. Låt den ta första steget. När den sedan hommer fram frivilligt och är avslappnad kan du locka med något gott (kokt kyckling lr något den gillar). Sätt skålen en bit bor och sedan närmare dig för att sedan brevid dig. Då kan du testa att klappa en försiktig gång för att se hur atten reagerar..
 
Sv: Livrädd kattunge

Ja jag funderar på att låta honom gå tillbaka till sina systrar, även fast jag inte gillar hur dom blir skötta... Men mamman gick frivilligt. Hon är inte ett dugg intresserad av kattungarna, enbart deras mat.
 
Sv: Livrädd kattunge

Ja jag funderar på att låta honom gå tillbaka till sina systrar, även fast jag inte gillar hur dom blir skötta... Men mamman gick frivilligt. Hon är inte ett dugg intresserad av kattungarna, enbart deras mat.

De gör fel att släppa iväg kattungarna vid den åldern då det är lag på 12v av flera anledningar. Antar att kattmamman är fortfarande okastrerad? Gick hon "frivilligt" är det mest troligt att hon löper och söker en hane att para sig med. :( dvs hon är då snart dräktig igen.
Har du ingen möjlighet att ta alla kattungar? Om de sköter dem så illa... sedan kan du även anmäla dem till länstyrelsen för katternas skull.
 
Sv: Livrädd kattunge

Du har ingen möjlighet att ta hem syskonen också? Som skrivs är det egentligen olagligt att separera mamma från bebisar så tidigt, men dom sista veckorna är "dagisveckor" och det kan gå jättebra om man har i alla fall syskonen ihop sista veckorna.
 
Sv: Livrädd kattunge

Min ena katt hittades som liten pytteunge i motorutrymmet på en bil. Troligtvis hade han suttit där i alla fall i ett dygn, då bilägaren hört pipa den från bilen så länge.
Han var gissningsvis 5-7 veckor gammal och ur en vildkatt-kull.

I två veckor bodde han under en säng i gästrummet och visade sej inte ens då vi kom med mat. Han åt dock friskt och använde en djup papptalrik med finkornig sand som toalett.
Men så efter nästan exakt två veckor så satt den lilla killen mitt på golvet en dag när jag öppnade dörren till rummet. Plötsligt pep han glatt, satte svansen i vädret och travade ut ur rummet, genom hallen och in i köket där det just då fanns sex hundar. Spinnande som en liten traktor gick han från hund till hund och blev "genomnosad" och tvättad och så var han en del av familjen.

Katten är idag drygt sex år och fullständigt normal på alla sätt och vis!
Eller.... Kanske älskar han hundar liiiiite mer än "normala" katter ;):love:

/Swat
 
Sv: Livrädd kattunge

Min ena katt hittades som liten pytteunge i motorutrymmet på en bil. Troligtvis hade han suttit där i alla fall i ett dygn, då bilägaren hört pipa den från bilen så länge.
Han var gissningsvis 5-7 veckor gammal och ur en vildkatt-kull.

I två veckor bodde han under en säng i gästrummet och visade sej inte ens då vi kom med mat. Han åt dock friskt och använde en djup papptalrik med finkornig sand som toalett.
Men så efter nästan exakt två veckor så satt den lilla killen mitt på golvet en dag när jag öppnade dörren till rummet. Plötsligt pep han glatt, satte svansen i vädret och travade ut ur rummet, genom hallen och in i köket där det just då fanns sex hundar. Spinnande som en liten traktor gick han från hund till hund och blev "genomnosad" och tvättad och så var han en del av familjen.

Katten är idag drygt sex år och fullständigt normal på alla sätt och vis!
Eller.... Kanske älskar han hundar liiiiite mer än "normala" katter ;):love:

/Swat

åååhh vilken underbar historia:love:
 
Sv: Livrädd kattunge

Så som bengeten beskrev funkar perfekt, det bästa är att låta katten bo in sig och ta första steget.

För två år sen fick jag hem en liten kattunge som nog var runt 5-6 veckor. Hon var grymt undernärd och bara skinn och ben. Hennes mamma hade blivit påkörd och syskonen hade dött, och gårdsägaren vägrade ta hand om henne...
Den stackaren fick ett lusbad så fort hon kom innanför dörren. Hon var så liten och rädd och darrade i nästan ett dygn innan hon lugnade ner sig. Dock så hade jag aldrig några problem med henne, hon fick en sån enorm tillgivenhet för mig sen dag 1. Hon lämnar aldrig min sida när jag är hemma :love:

Sen så har vi katt nummer två, som jag inte har kvar idag. Hon var lite äldre, kanske 10-12 veckor. Hon hade blivit utslängd ur en bil in i ett av vilthägnen på en djurpark. Hon var otroligt rädd när hon kom hem, efter lusbadet så bodde hon under badkaret i veckor. Jag såg till att hon hade mat, vatten, låda och ett par leksaker.
Jag och min pojkvän turades om att sitta därinne och det dröjde inte länge förrän hon vågade vara framme hos oss. Hon fattade enormt tycke för min pojkvän och låg gärna och gömde sig bakom honom :) Tyvärr så spöade min andra katt upp henne så jag kunde inte ha henne kvar, men jag hittade ett nytt hem till henne, så slutet gott allting gott :)

Nu skrev jag lite långt, men poängen var att ge katten tid på sig, så kommer han fram förr eller senare. Jag föreslår också att undvika damsugare osv i närheten, då såna ljud ofta stressar upp katter :grin:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 939
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp