Livrädd häst

L

Love_Maya

Hej!
Jag har stött på ett problem med min foderhäst som jag nu har haft i 3 månader. Han går på lösdrift med två andra hästar och när jag ska rykta/sadla honom så brukar jag vara i ett stall som ligger några hundra meter bort ifrån lösdriften så han ser då inte sina hagkompisar. I början var detta ett stort problem då han var livrädd för att vara i stallet själv och han var även väldigt spänd och gick med huvudet rakt upp både i hagen, när jag red och när jag hanterade honom ifrån marken. Jag tänkte att det här med att han var rädd i stallet och spänd hela tiden berodde på att han helt enkelt var på ett nytt ställe, var lite osäker och ville därför hellre vara ute i hagen med sina kompisar. Och jag hade väl rätt till viss del för de problemen gick över, men han är fortfarande väldigt jobbig i skogen. Han blir nervös för saker inne i skogen och trippar halva ridturen oavsett om jag har en annan häst och ryttare med mig eller hanterar honom ifrån marken. Den enda gången han kan slappna av är när ledarhästen i hagen är med för jag antar att han känner sig tryggare då. Han är dock inte sån som hoppar för saker eller tvärstannar mitt i galopperna osv utan han kollar långt ut i skogen och det känns som om han tror att något "förföljer" honom.
Idag red jag för första gången ut själv i skogen och han började kolla ut i skogen bara efter 20 meter och därefter stannade han var 10:de meter och bara kollade. Efter en stund började han trippa och när han hade börjat med det var det omöjligt att få honom att sluta. Jag försökte lugna honom, men utan resultat. Efter kanske 15 minuter skritt så började han svettas och efter 20 minuter skritt var han helt dyngsur av svett. Han började då ställa sig in mot skogen, kolla och frusta väldigt högt. Kort därefter började han darra i hela kroppen :eek: Han var helt livrädd och ville bara springa hem så han försökte ta tyglarna för mig med mera. När vi väl kom ut i skogen så tog det en evighet innan han lugnade ner sig. Han ställde sig flera gånger och kollade mot skogen samtidigt som han frustade högt. Inne i stallet så darrade han något förskräckligt och stod och kollade i fönstret ut mot skogen. När han hade lugnat ner sig så tog jag ut honom i hagen. På vägen till hagen ligger grusvägen in mot skogen och då började han trippa och vill bara springa iväg igen. I just denna delen av skogen härjar väldigt mycket vildsvin! Och det är det enda jag kan komma på som kan vara problemet, men kan han vara så extremt rädd för vildsvinsdoft? De andra hästarna bryr sig ju knappt. Och om det nu är vildsvinsdoften, vad gör man? Ska jag rida i andra delar av skogen tills han börjar lite på mig och jag är ledare över honom (jag håller på att träna NH, frihetsdressyr med honom)?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Livrädd häst

Dofter som är främmande för hästar kan vara väldigt skrämmande och just vildsvin brukar lukta en del.

Det jag tycker du ska göra är att promenera med honom i skogen, gärna ihop med ledarhästen så han har lite stöd från ledaren i början. Att han blir så pass rädd har inget med ledarskap att göra utan han känner sig helt enkelt inte trygg med dig. Just därför tycker jag du ska promenera med honom i skogen eftersom man får en annan kontakt med hästen när man leder den än när man sitter uppe på ryggen, hästen läser ditt kroppsspråk på ett annat sätt eftersom den ser hela dig och du kan gå först när det blir läskigt.
 
Sv: Livrädd häst

Så vildsvinsdoften kommer till slut att bli mindre skrämmande för honom?
Har aldrig varit med om en häst som har varit så rädd för vildsvinsdoft, men om han aldrig har stått någonstans där det härjat mycket vildsvin så är det ju klart han blir rädd!
Jag har försökt promenera med honom själv, men det har inte gått så bra det heller tyvärr. Men ledarskap och trygghet, hör inte de ihop på något sätt? För om han ser mig som sin ledare så är ju jag en trygghet, eller är jag helt ute och cyklar? Det är väl därför det går bra med ledarhästen, men inte med andra hästar eller människor? Får hoppas att han känner sig tryggare med mig till slut i alla fall för det var hemskt att se honom så skärrad! Har aldrig varit med om att en häst har skakad så mycket som han gjorde.
 
Sv: Livrädd häst

Du har bara haft hästen i tre månader. Att den accepterar dig som ledare (jag uppfattar det som att hästen faktiskt gör det; det är du som bestämmer osv), hindrar inte att den blir rädd. Det du beskriver är en väldigt stark rädsla, och hästen är ett flyktdjur. Att hästen blir rädd, är inte detsamma som att han ifrågasätter ditt ledarskap - det är bara det att rädslan i det här fallet är starkare än hans tillit till dig.

Jag håller med iNHALE; promenader i skogen. Hästen ser dig; ser dig slappna av och att du inte reagerar på lukten. Det är dessutom mer naturligt för ett flockdjur att följa sin ledare än att "bli skickad". Jag tycker att promenader är ett bra sätt att miljöträna. När förtroendet/tilliten finns där, kan du fortsätta från ryggen.

Häromkring är det också en del vildsvin. Jag har aldrig mött dem ute i skogen (men sett dem passera över landsvägen etc), men däremot sett spåren efter dem - både gamla och färska. Min förra häst brydde sig inte om lukten, och min nuvarande tycks inte heller göra det nämnvärt. Däremot en kompis häst (vi stod i samma stall tidigare), reagerade kraftigt de första månaderna. När vi red i grupp gick det bra, men när han var ute själv ville han gärna vända eller öka tempot. Hästen var i övrigt väldigt cool och orädd, och han vande sig efter ett par månader.

Har du pratat med ägaren? Har hästen tidigare i sitt liv stött på vildsvin/vildsvinsdoft?
 
Sv: Livrädd häst

Nu förstår jag hur ni menar! Jag har alltid fått för mig att man inte är "ledare" över sin häst förrän den känner sig absolut trygg hos en, men det är ju självklart helt fel när jag tänker efter. Han lyssnar ju på mig både från marken och från ryggen, men det behöver ju inte betyda att hans tillit till mig är starkare än rädslan för vildsvin som du skrev. Så jag ska absolut börja promenera mer med honom ute i skogen. Får väl börja med att ta med ledarhästen/gå bara en liten bit in i skogen så han slipper stressa upp sig alldeles för mycket. Och så han inte kommer lös med då det är en stor väg mellan skogen och hans hage/flock där det kommer lastbilar och bilar i en väldans fart!

Jag har berättat det för ägaren, men det verkade inte som om det var något som hade hänt innan. Men hon har mest ridit dressyr i paddock/på fält vad jag förstår så han är nog inte sådär jättevan vid att få komma ut i skogen så ofta som jag rider i skog och mark. Så han är verkligen exalterad och går på i en rask takt med öronen spetsade rakt framåt när vi är ute (förutom i de delarna av skogen där det är vildsvin då). Så han är nog bara inte van vid de olika dofterna i en skog.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp