Livrädd för klippmaskinen?! JÄTTETACKSAM FÖR SVAR! :)

Moreeeno

Trådstartare
SUPER TACKSAM FÖR SVAR!

Det är såhär att när vi för ca ett år sedan klippte min ponny för första gången så blev han rent ut sagt GALEN!
Det slutade med att vi fick brämsa honom och det var ingen vacker syn ...
Vi hade en stor som lät och vibrerade mycket!
Och nu börjar det snart bli klippdax igen! Jag är på jakt efter en klippmaskin som är batteridriven och inte vibrerar eller låter så mycket.
SKULLE verkligen vara supertacksam om någon har något tipps! :)

Sv: Livrädd för klippmaskinen?! JÄTTETACKSAM FÖR SVAR! :)

Nej va tråkigt , men ska ni leta upp en ny mer tystlåten denna gång? om du får tag i en bra maskin, sätt i bomull i båda öronen på ponnyn sen håll maskinen en bit ifrån honom så han får bekanta sig med ljudet. Låt honom gjärna äta något gott under tiden i boxen .. du kan stå utanför o vänja han med ljudet..så han märker att ljudet inte är farligt, sen ta ut ponnyn på stallgången och kommer du nära gjör ingen stor affär av saken massera o klappa med den fria handen och dra maskinen på kroppen utan att klippa ..sen gradvis om han acepterar utan att bli tokig börja att klippa ponnyn ,, tröttnar han sen låt honom vila , börja sen igen med klippning..låt sånt här ta lite tid ..Lycka Till :)

För det första, skaffa en tyst sax.. Jag har en Moser Avalon och den går riktigt tyst. Gick jättebra att klippa min häst som aldrig varit klippt innan när jag använde den.
Börja med att starta den intill hästen och låt hästen lyssna lite. Sedan kan man lägga maskinen mot hästen -tex på bogen, så att hästen får känna vibrationerna och vänja sig (alltså inte lägga skären emot utan sidan på maskinen).
Bomull i öronen kan vara en bra idé. Men om ni vill vara helt säkra på att kunna klippa där ni vill utan att hästen ska bli helt vettskrämd och ni blir tvungna att avbryta halvvägs så kan man ju ringa ut en veterinär som ger en liten dos lugnande. Så slipper man bråka med hästen.

Sist vi klippte honom så hade vi proppar i öronen, hade den på och försökte vänja honom m.m
Men såfort vi började klippa så stegrade han sig.
Jag vill verkligen klippa honom så att man slipper all päls men jag tycker inte om att ge lugnande.. Han var nyss på en vet. koll och fick det...
Víll inte att han ska få för ofta.
Jag tävlar nästan varje vecka så det är svårt att låta han vila.
Var kan man få tag på en Moser Avalon? :)
Den verkar bra men hittar inte någon affär att köpa den i....

Ursäkta men du menar på fullt allvar att du ska klippa en häst som är livrädd för klippmaskinen utan lugnande inom en vecka? Det är snudd på djurplågeri, både att stressa hästen så vid ett tillfälle och att "hinna" vänja hästen på en vecka.

Min häst klipptes första gången förra vintern. Det gick fint tills sista benet typ, då fick han nog och blev helt galen. Vi fick klippa klart det sista med lite list men sen var det omöjligt att komma i närheten av honom med en maskin igång. Jag gav upp att försöka fixa till kanter mm när knockade mig veckan efter. Han blev totalt okontaktbar och man visste inte åt vilket håll han skulle slänga sig och jag hade ingen lust att riskera både hans och mitt liv för en sådan småsak.

La undan maskinen och tänkte att nästa gång han ska klippas så lämnar jag honom på klinik och låter de droga ner honom och klippa för jag ville INTE sätta igång en maskin i närheten av honom igen.

Men sedan är jag en sådan där som tror att hästar (och människor och andra djur med för den delen :D) inte mår bra av att undanhållas saker de är rädda för utan vill att de ska vara trygga och bekväma i alla situationer. Och jag funderade på hur det skulle bli om han skadade sig och skulle behöva rakas, eller bara rakas för en kontroll (ultraljud osv) där man inte ger lugnande. Så jag letade upp min lilla maskin igen och efter någon månad kunde jag klippa kronranden utan större problem. På hösten köpte jag en liten batteridriven (den från Hööks för typ 400) som jag kunde klippa på hästen med oxå (den lilla är verkligen miniliten Listers Pico) och började vänja honom vid den.

Nu går det till och från riktigt bra att klippa, men det har tagit VÄLDIGT mycket tid och tålamod! VÄLDIGT mycket prat och gull och enda lösningen för oss har varit att jag känner honom så väl så jag vet vilka knappar jag ska trycka på och vad jag inte ska göra för att undvika att stressa honom. Ex så vågar jag absolut inte sätta fast honom och periodvis har det fungerat bättre även utan grimma. Jag kan vid det här laget (haft honom sedan 2.5 år, nu snart 6) läsa honom såpass bra att jag vet när jag kan säga åt honom och han tar det bra och lugnar sig jämfört med när det bara leder till blackout och att man får sluta för dagen.

Mer praktiskt så hade jag honom i grimma på gången i ett grimskaft i början. Att slå på maskinen långt från honom gjorde/gör honom bara ännu räddare. Avstängd "lärde" jag honom att nosa och pilla på den när jag höll fram den genom MASSOR med beröm och uppmuntran (jag kan "be" honom om sådant genom tidigare etablerad kommunikation eller hur man ska säga). För han vände bara bort huvud och hals och ville vända bort när jag tog fram maskinen. Jag höll fram den mot honom men inte på något vis tvingade den på honom utan han hade alltid en bra bit han var tvungen att vända huvudet och sträcka fram det till maskinen. Sedan växlade jag med att stryka den över halsen/bogen/överarmen (där han är tryggast) och be honom nosa på den. I ytterst få fall (precis i början) hindrade jag honom att vända med grimskaftet, man ska inte komma till den punkten!

Ganska snart var just det där att han själv sträckte sig fram o nosade på maskinen ganska bra etablerat och något att falla tillbaka till när han blev stressad i ett senare skede. Här tog jag bort grimman helt (men vi brukar inte använda grimma därför innebar det mindre risk för stress för oss). Det jag tycker är jättetviktigt är att ha en "grund", annars eskalerar stressen lätt bara till en panikslagen häst som kastar sig undan/reser sig eller vad just den hästen nu gör när det bara blir för mycket. Utifrån detta så kunde jag röra mer områden med maskinen och ha den på mer/klippa mer, men så fort han började fundera på att gå undan så gick vi tillbaka. På så vis blev han mer och mer trygg och det är framför allt just det där att hästen står still men inte accepterar vad man gör jag vill komma ifrån.

Mitt mål har aldrig varit att få honom klippt utan målet är att få honom att vilja bli klippt. Mao precis samma tankesätt jag har i hela min hästhålling, hästen ska vilja arbeta mer för mig, inte bara göra det jag ber den om. Med beröm och massa positiv förstärkning tror jag att min häst åtm kan acceptera att bli klippt på sikt. Nu klarar han oftast av att man har grimma på och håller mkt lätt i huvudet (svårt att klippa undersidan av halsen när han vill ha nosen i backen ;)) och att man bannar honom lite lätt när han börjar stressa. När han slappnar av mer kanske han till och med kan tycka att det är lite skönt, även om han generellt är väldigt känslig med sin päls/hud och inte gillar för mycket pill :p

Så som du ser på mitt inlägg så förstår du kanske nu det jag skrev i början, att det är snudd på djurplågeri att tro att du får din häst klippt utan lugnande på ett schyst sätt inom 1 vecka. Måste du klippa den nu så hade jag definitiv gett lugnande. SEDAN hade jag börjat succesivt vänja hästen vid maskinen och klippning och låtit det ta precis så lång tid som hästen behöver. För oss tog det en hel höst/vinter att kunna klippa framben, bog o hals hjälpligt.

Senast ändrad:

Sist vi klippte honom så hade vi proppar i öronen, hade den på och försökte vänja honom m.m
Men såfort vi började klippa så stegrade han sig.
Jag vill verkligen klippa honom så att man slipper all päls men jag tycker inte om att ge lugnande.. Han var nyss på en vet. koll och fick det...
Víll inte att han ska få för ofta.
Jag tävlar nästan varje vecka så det är svårt att låta han vila.
Var kan man få tag på en Moser Avalon? :)
Den verkar bra men hittar inte någon affär att köpa den i....

Googla så hittad du massa affärer du kan köpa den i via postorder;)

Men om du ska välja mellan att stressa upp ponnyn till max och kanske att det händer något, eller att ge honom en liten dos lugnande och allt flyter på?
Antingen googla efter Moser Avalon för att beställa, eller se om din ridsportsbutik kan ta hem den.
Jag har även klippt hästar med en hundklippmaskin -de är väldigt tysta, men herreguuuud vad lång tid det tog ;) så inte att rekommendera..

Nej jag tänker inte tortera min häst! Och nej jag ska inte klippa honom inom en vecka!
Jag vill bara inte ge honom lugnande i onödan! Jag ska köpa en moses alvalon när jag får råd sedan får jag se om han accepterar den ...

Det är väl inte att ge lugnande i onödan om man ska klippa en rädd häst?

Min häst är så rädd att han blir livsfarlig. Jag ger honom en ordentlig dos lugnande när han ska klippas.

Håller med till 100%, det bästa är att få dom att tycka om det, eller åtminstone inte ogilla det. Jag har läst en bok om bla hur man vänjer hästar att bli klippta, och där tog dom även hjälp av en eltandborste (i ett väldigt tidigt skede) då den låter väldigt lite men man kan lägga den mot hästen så den även får känna vibrationerna.. Kanske kunde vara nått om man har en häst som behöver vääldigt många steg i att vänja sig vid klippmaskinen?

Håller med till 100%, det bästa är att få dom att tycka om det, eller åtminstone inte ogilla det. Jag har läst en bok om bla hur man vänjer hästar att bli klippta, och där tog dom även hjälp av en eltandborste (i ett väldigt tidigt skede) då den låter väldigt lite men man kan lägga den mot hästen så den även får känna vibrationerna.. Kanske kunde vara nått om man har en häst som behöver vääldigt många steg i att vänja sig vid klippmaskinen?

Jag funderade själv på att skaffa en liten vibrerande massagegrej som första steg men det behövdes lyckligtvis inte för vår del :)

Jag skulle nog försöka få hästen att förknippa ljudet av klipparen med den dagliga beröringen som t.ex. borstning. Att man alltså har klipparen på (inte precis brevid hästen!) och sedan stå och borsta som vanligt. Och låta den vänja sig väldigt länge! jag tror det är viktigt att se långsiktigt, det kanske kommer gå att klippa vissa partier på hästen om ett år? Och då får man vara nöjd med det. Allt handlar om att situationen ska vara lugn, harmonisk och bli lite en del av vardagen. Jag tror verkligen på det där som någon sa att börja med eltandborste! Det låter lite töntigt men sen kan man segvis öka med andra saker!

Man har ju generellt två vägar att gå, antingen som du beskriver: man gör klippmaskinen/klippningen till vardag genom att inte fokusera på den utan något annat med den närvarande. Eller som jag o min häst där vi fokuserade på klippmaskinen för att ändra attityden till den eftersom min häst blir bra mycket mer rädd om man inte visar/tar tag i problemet.

Det är ju precis upp till hur ens häst är vad man går för väg men det viktigaste är precis som du säger att man är beredd att ge det en massa tid och tålamod :laugh:

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion