Livförsäkring

pepp

Trådstartare
Har ni det på era hundar? Varför/varför inte?

Betalar man en viss summa för att skaffa det?
Förstår inte så mycket av det jag läst :o. Vet att det innebär att man kan få tillbaka kostnaden för hunden om den dör, stämmer det?

Sv: Livförsäkring

Oftast är väl livförsäkringen det beloppet du köpte hunden för?
Jag har en basförsäkring på min hund med inköpspriset som livförsäkring och sedan 30 000kr veterinärvårdförsäkring.

Vad det kostar och hur mycket de olika beloppen är på beror även på ras. Det bästa är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga om du är osäker på vad du ska ha.

Det är såsom Seabaz skriver.

Och Ja, jag har mina hundar (liv)försäkrade.

Valpis liv ligger på 10.000 kr. och han har även bas/vet.vårdförsäkring upp till 60.000 kr. men också en viss summa som jag nu ej minns för ev. rehab och mediciner.
Han har alltså den bästa försäkringen man kan ha i det bolaget han är försäkrad i, dvs Agria.

Sen om jag inte missminner mig så går livförsäkringen ut eller minskar när hunden fyllt 10 år.

Så om jag t.e.x skulle välja Agrias försäkring extra plus så ingår livförsäkringen i den summan som jag betalar för försäkringen per år/månad?

Seabaz Jo, jag ska ta och ringa sen, vill bara få lite kött på benen, så jag åtminstone har ett hum om vad jag ska fråga :D

Det där med inköpspriset, låt säga att hunden kostar 12 000, måste jag betala dom 12 000 åt försäkringsbolaget också?
Ni kanske förstår nu, hur lost jag är. :crazy:

Hm, undrar om ni förstod hur jag menade, svårt att förklarar när jag fattar nada

Fleer dumma frågor.

Vad innebär fast självrisk respektive rörlig självrisk?
Sitter på Agrias hemsida och klickar i för att se vad dom tycker passar bäst.

Så om jag t.e.x skulle välja Agrias försäkring extra plus så ingår livförsäkringen i den summan som jag betalar för försäkringen per år/månad?

Seabaz Jo, jag ska ta och ringa sen, vill bara få lite kött på benen, så jag åtminstone har ett hum om vad jag ska fråga :D

Det där med inköpspriset, låt säga att hunden kostar 12 000, måste jag betala dom 12 000 åt försäkringsbolaget också?
Ni kanske förstår nu, hur lost jag är. :crazy:

Hm, undrar om ni förstod hur jag menade, svårt att förklarar när jag fattar nada

Nej inte riktigt så...
Tvärtom istället!
Försäkrings bolaget betar ut det liv värde du har försäkrat hunden i, i det här fallet då 12 tusen.
Vad du får betala beror på ras och var du bor.
Liv försäkringen är i regel inte så dyr, det är vet. vårds försäkringen som kostar...

Okej! Det var ju bra iallafall!

Du har inget svar på det där med rörlig/fast självrisk?
Fast: 1100, 2100 och 3000 kr finns att välja på
Rörlig: 10% och 20 %

Okej! Det var ju bra iallafall!

Du har inget svar på det där med rörlig/fast självrisk?
Fast: 1100, 2100 och 3000 kr finns att välja på
Rörlig: 10% och 20 %

Lättare om du gör som jag skrev i PM!

Men så här är det, du betalar först själva självrisken, sedan den % utöver det på vet. kostnaderna som du valt.

Vad innebär fast självrisk respektive rörlig självrisk?

Har du fast självrisk betalar du bara självrisken, vi säger 1500:- om hunden blir sjuk, ingen rörlig del tillkommer.
Har du rörligt och har självrisk på 1500:- så betalar du den + 10% eller 20% på det som överskrider självrisken.
Låt oss säga att hunden åker på att opereras för 20.000:- och så har du självrisken på 1500:-, då betalar du procenten på 18500:-.
Vi säger att du har 10% i rörligt, då får du alltså betala 1850:- utöver självrisken. Alltså blir det då 1850:- + 1500:- = 3350:-

Många verkar glömma bort det där med den rörliga delen. Senast jag var hos veterinären så lyssnade jag på en kvinna i väntrummet som hade haft sin Grandis inlagd ganska länge och pengarna hade ju såklart "rullat iväg", men hon trodde ju det var lugnt för hon skulle ju bara behöva betala självrisken på 3200:-. Så hon hade varit och tagit ut exakt den summan pengar och kommit för att hämta ut sin hund men då visade det sig att de ville ha 4000:- till. Hon hade ingen aaaning om att det tillkom % på de överskridande kostnaderna så hon hade fått ringa runt till lite folk för att få ihop de där 4000:- innan hon väl fick ta hem sin hund...

Edit: och för att svara på frågan också. Jag har livförsäkring på min hund för inköpspriset och veterinärvårdsförsäkring på 40.000 :-

Finns bara ett bolag som har helt fast självrisk utan % (IF)
Sveland har 25%, Folksam 20% och hos Agria går det att välja vilket påverkar så klart premien, högre premie vid låg % och lägre vid högre %

Kom på att jag ju inte har svarat på frågan!
Jag har mina liv försäkrade de två första åren, med användsbarhets skydd, för att om de skulle få tex HD så får jag ut livbeloppet.
Sen tar jag bort liv försäkringen, eftersom jag ju ändå inte kan få tillbaks den hunden om det värsta skulle hända...
Och trots allt så tycker jag att en bra vet. vårds försäkring är viktigare och lägger heller pengarna på en hel teckande vet. vårds försäkring än liv.

Fast vet att de alra flesta har både och, det är helt klart vanligast.

Senast ändrad:

Jo, precis. Råder alla som skaffar försäkrig att läsa försäkringsvillkoren noga så man vet vad som gäller, det är så lätt att man missar nån liten grej som ändå kan visa sig vara rätt viktig när sen hunden blir sjuk...

Senast ändrad:

Nu hängde jag inte riktigt med på det sista.:o

Du har hunden livförsäkrad i 2 år, detta oavsett om hunden tex. har hd eller ej?
Får du isåfall ut livbeloppen trots allt?
*Jag är något trög idag:angel:*

I övrigt håller jag med dig och Välskrivet!

Jo, precis. Råder alla som skaffar försäkrig att läsa försäkringsvillkoren noga så man vet vad som gäller, det är så lätt att man missar nån liten grej som ändå kan visa sig vara rätt viktig när sen hunden blir sjuk...

Till exempel att hunden måste ha varit försäkrad (egen försäkring, inte bara uppfödarens dolda fel-försäkring) från innan 4 månaders ålder, annars infaller restriktioner i försäkringen.

Nu hängde jag inte riktigt med på det sista.:o

Du har hunden livförsäkrad i 2 år, detta oavsett om hunden tex. har hd eller ej?
Får du isåfall ut livbeloppen trots allt?
*Jag är något trög idag:angel:*

I övrigt håller jag med dig och Välskrivet!

En valp, fullt frisk som införsäkras FÖRE 4 månaders ålder med liv försäkring med användbarhets skydd avel.
Tillhörig ras med bekämpnings program på HD och båda föräldrana HD-ua.
Valpen visar sig sedan ha HD-fel...
Då får jag ut hela livbeloppet eftersom den INTE kan användas till det jag försäkrat den för alltså avel (går ej att reg. valpar i dena ras utan att båda föräldrna är fria röntg.)

Till exempel att hunden måste ha varit försäkrad (egen försäkring, inte bara uppfödarens dolda fel-försäkring) från innan 4 månaders ålder, annars infaller restriktioner i försäkringen.

Ja för vissa sjukdommar tex HD, Ad och gen. sjukdommar måste hunden vara försäkrad före 4 månaders ålder och INTE ha något glapp i försäkringen.
Hjälper alltså inte att valpen införsäkras och så misar man en tex en halvårsbet och efter ett par månader vill man försäkra in igen.
Vilket självklart går bra, men då gäller inte ovan.

Jag försäkrar mina i liv för köpesumman och sen efter de meriterats så höjer jag. Livförsäkringen är såpass billig så det tycker jag det är värt. Visst får man inte tillbaka sin hund om ngt händer men pengarna som man får täcker ju inköpet för en ny vän.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka