Livet och allmänt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittills en nykter vecka och så ska den få fortsätta.
Jag såg att flera var oroliga för mig och det vill jag absolut inte att ni ska vara!
Har gått på AA möten nu tre dagar i rad. Och har kontaktat vården mer. Och massor av saker som hänt de senaste dagarna och jag har inte orkat skriva eller nånting här för jag känner att oavsett hur mycket jag gör så skulle jag alltid gjort mer och bättre och tyvärr orkar jag inte mer än det jag redan gör. Sen tillsätter jag mer hjälp allteftersom.
Låser tråden tills vidare men kanske låser upp den när jag är mer stabil. Men just nu är allt fokus på att vara nykter, jobbet och skolan.
Vi hörs och ni är bäst ❤️

Och jag har sagt till partner om att jag inte tänker ta bort något konto. Så så långt har vi kommit i detta. Utan att bråka utan i normal samtalston. Sen förstår han ändå ingenting fast jag förklarar. Han tar det som att det är HAN som gjort något fel, inte är tillräckligt.
Vilket är helt fel.
Så nån stans tycker jag det är faktiskt lite upp till honom nu. Det är helt fritt att lämna mig. Jag skulle aldrig tvinga någon att vara tillsammans med mig.
Det där är bara manipulativt skitsnack, du har redan erkänt att du både vill ha kakan och äta den utan att du ska behöva känna skuld. Att han mår dåligt och letar fel på sig är en fullkomligt rimlig reaktion när du säger att du inte kommer ta bort Tinderkontot och fortsätter med att leta ragg trots att han inte vill ha ett öppet förhållande.

Jag har suttit i mycket liknande sits som TS partner, det är helt olidligt. Fyfan vad dåligt man mår.
Har också liknande erfarenheter, och visst .... det kan finnas en hårfin gräns mellan att någon stannar kvar av självdestruktiva sätt/den ena parten "dejtar" självdestruktivt men överlag är det inte speciellt snällt att lämna det helt upp till den andra att lämna och agera helt utan hänsyn till dennes känslor.

Det enda ni vill är att trycka ner mig. Bara hackar gör vissa. Skriver aldrig någonting snällt. Nej jag är vidrig och det ena med det tredje 👌

Även om det var stängt för kommentarer så var det inte stängt för reaktioner (vilket jag inte heller tror går). Dvs TS kunde fortfarande få både lovord och banningar genom olika reaktioner från de som läste.

Att få kommentarer och reaktioner som en form av bekräftelse på sitt skadliga beteende är också ett sätt att upprätthålla sitt beteende. Som läsare bör vi definitivt vara medvetna om att man både riskerar bli medberoende och även underhålla TS missbruk genom att svara. Det är liksom inte här som läkandet ska ske - det är hos vården, ute i verkliga världen. Därmed inte sagt att man inte ska få skriva om psykisk ohälsa och/eller missbruk, det handlar om hur man skriver om det. Och hittills, ärligt talat, ser jag inte någon skillnad från TS tidigare trådar.
Forumet är ju en del av den verkliga världen. Vi är ju lika mycket kött och blod här som vi skulle vara om vi satt mitt emot varandra på ett kafé eller hemma i någons lägenhet. TS läkande i den mån det sker lär ske överallt.

Forumet är ju en del av den verkliga världen. Vi är ju lika mycket kött och blod här som vi skulle vara om vi satt mitt emot varandra på ett kafé eller hemma i någons lägenhet. TS läkande i den mån det sker lär ske överallt.

Men du kan ju inte jämföra att skriva anonymt på ett forum med den verkliga världen. Givetvis är det skillnad. Här får inte TS några verkliga konsekvenser av vad hon skriver. Här får TS inte heller den hjälp hon uppenbarligen behöver. Här kan hon fortsätta smussla, gömma undan, upprepa, utan att det nödvändigtvis märks IRL. Det är absolut inte som att sitta mitt emot varandra på ett kafé? Förstår ärligt talat inte ens hur du kan göra den jämförelsen.

Det enda ni vill är att trycka ner mig. Bara hackar gör vissa. Skriver aldrig någonting snällt. Nej jag är vidrig och det ena med det tredje 👌

Jag tror du är fullt medveten om vilka svar du kommer att få när du skriver vissa saker.

Om en kvinnlig användare på detta forum hade beskrivit att hon hade en manlig partner som inte kunde hantera alkohol, som smusslar och ljuger, som får utbrott ena sekunden och lovordar nästa, som gör slut och blir tillsammans igen upprepande gånger, som blir irriterad och arg och slåss, och nu vill ha sex med andra. Vad hade du rått den användaren till då? Förmodligen hade hela Bukefalos fallit in i en kör om att hon skulle lämna. Varför ska vi då inte hålla dig ansvarig för dina egna handlingar?

Jag tror du är fullt medveten om vilka svar du kommer att få när du skriver vissa saker.

Om en kvinnlig användare på detta forum hade beskrivit att hon hade en manlig partner som inte kunde hantera alkohol, som smusslar och ljuger, som får utbrott ena sekunden och lovordar nästa, som gör slut och blir tillsammans igen upprepande gånger, som blir irriterad och arg och slåss, och nu vill ha sex med andra. Vad hade du rått den användaren till då? Förmodligen hade hela Bukefalos fallit in i en kör om att hon skulle lämna. Varför ska vi då inte hålla dig ansvarig för dina egna handlingar?
Det var snabbt redigerat, du borde kanske backa från den här dagbokstråden.

Det var snabbt redigerat, du borde kanske backa från den här dagbokstråden.

Jag förbehåller mig rätten att redigera när jag inser att det behövs. Vill TS sätta mig på ignore så står det henne fritt att göra det. Men du vet lika väl som jag om hur det hade låtit i det scenario jag beskriver. Jag frågar dig också, varför ska TS inte hållas ansvarig för sina handlingar och sitt beteende?

C86565E1-D32D-499C-B0C3-ED53B9612901.webp

Jag förbehåller mig rätten att redigera när jag inser att det behövs. Vill TS sätta mig på ignore så står det henne fritt att göra det. Men du vet lika väl som jag om hur det hade låtit i det scenario jag beskriver. Jag frågar dig också, varför ska TS inte hållas ansvarig för sina handlingar och sitt beteende?
Hur menar du, är vi domare och jury här på forumet? På vilket sätt kan vi hålla någon ansvarig på något sätt? Om TS sambo var här skulle jag om han mådde dåligt av detta antagligen råda honom att lämna TS. Men man kan ändå stötta båda personerna i en destruktiv situation.

Blir orolig att du bara mår sämre av att skriva här❤️. Kändes som att du stundtals var på en ganska god plats när du stängde tråden för inlägg. Jag valde medvetet att ej ge några reaktioner men läste dina inlägg och även om det även då var upp och ner så känns det som att du kanske mår sämre av detta?
Du är ju precis i början av din nykterhet och det får lov att svänga kraftigt och du kommer säkert att ta många mindre kloka beslut på vägen (mänskligt). Du slår på dig själv tillräckligt och jag tror inte du behöver mer bannor än de du ger dig själv.

Kram❤️

Hur menar du, är vi domare och jury här på forumet? På vilket sätt kan vi hålla någon ansvarig på något sätt? Om TS sambo var här skulle jag om han mådde dåligt av detta antagligen råda honom att lämna TS. Men man kan ändå stötta båda personerna i en destruktiv situation.

Nu känns det mest som att du försöker kringgå poängen. På vilket sätt? Genom att ifrågasätta, påpeka, blottlägga. "Om han mådde dåligt", själv tänker jag att det är självklart att han mår dåligt i situationen. Det beskriver ju TS själv. Att stötta någon får ju aldrig innebära att bara klappa medhårs. Att bara bekräfta, ge hjärtan och tycka synd om ger bara bränsle på elden att fortsätta samma mönster. Det finns nog mängder av personer som själva skulle behöva fundera på vad man själv får ut av att bara göra det när människor beskriver att de mår dåligt.

Nu känns det mest som att du försöker kringgå poängen. På vilket sätt? Genom att ifrågasätta, påpeka, blottlägga. "Om han mådde dåligt", själv tänker jag att det är självklart att han mår dåligt i situationen. Det beskriver ju TS själv. Att stötta någon får ju aldrig innebära att bara klappa medhårs. Att bara bekräfta, ge hjärtan och tycka synd om ger bara bränsle på elden att fortsätta samma mönster. Det finns nog mängder av personer som själva skulle behöva fundera på vad man själv får ut av att bara göra det när människor beskriver att de mår dåligt.
Precis som andra snabbt går in i bad cop-rollen vilket kan vara precis lika destruktivt. Stötta kan varken vara klappa medhårs eller klappa till. Det går att säga svåra saker utan att vara elak precis som du poängterar att allt som låter snällt inte är snällt. Den som väljer att bildligen eller skriftligen ”klappa till” väljer ju våld och det är tveksamt som problemlösningsstrategi i alla lägen. Där kan inte jag tycka det rättfärdigar att en inte vill klappa medhårs. Är enda alternativet att vara elak, då kanske en ska låta bli? Eller tänka på varför en konsekvent tar på sig rollen att vara elak mot folk som mår dåligt som ”hjälp”.

Överlag tror jag att om en alltid ger tough love eller alltid stöttar så kan det vara en slippery slope; en kanske syftar lika mycket till att fylla egna behov som att göra skillnad för trådstartaren, medan om typen av inlägg eller vad en säger varierar beroende på situation så är det nog i mina ögon troligare att det är ett gensvar med potentiell nytta för mottagaren.

Detta var generellt en kommentar till metadiskussionen du gick in i här, men mer specifikt har du flera gånger pekat ut hur TS självskadar genom sina dagbokstrådar (vilket jag håller med om, dock inte enbart och att göra då gott en kan räcker alltid i mina ögon), ändå väljer du att elda på på ditt eget sätt i dem. Ologiskt utifrån den analys kring självskadande som du delat tidigare.

Jag förstår inte vad i denna tråd du benämner ”bara bekräfta, ge hjärtan och tycka synd om”. Jag ser många som engagerar sig konstruktivt och gör (föga förvånande) en annan analys än du.

@karamelldrottningen förlåt ett långt stickspår i din tråd. Jag önskar verkligen att du inte bara flyttar ditt beroende till en annan kick än alkoholen nu. Du kommer fortsätta må precis lika asdåligt om du inte bryter själva beroendemönstret utan bara byter substans/kick/flyktmetod.

Och om du går bakom ryggen på din partner ger det dig, förutom mer kaos, bara mer anledning till självhat, som du märker. Och självhat är ingen bra grund för utveckling och välmående.

Blir orolig att du bara mår sämre av att skriva här❤️. Kändes som att du stundtals var på en ganska god plats när du stängde tråden för inlägg. Jag valde medvetet att ej ge några reaktioner men läste dina inlägg och även om det även då var upp och ner så känns det som att du kanske mår sämre av detta?
Du är ju precis i början av din nykterhet och det får lov att svänga kraftigt och du kommer säkert att ta många mindre kloka beslut på vägen (mänskligt). Du slår på dig själv tillräckligt och jag tror inte du behöver mer bannor än de du ger dig själv.

Kram❤️

Håller med om detta.
Det kändes lugnare för ts när tråden var låst. Det är som att det triggar igång mycket när den är öppen.

Precis som andra snabbt går in i bad cop-rollen vilket kan vara precis lika destruktivt. Stötta kan varken vara klappa medhårs eller klappa till. Det går att säga svåra saker utan att vara elak precis som du poängterar att allt som låter snällt inte är snällt. Den som väljer att bildligen eller skriftligen ”klappa till” väljer ju våld och det är tveksamt som problemlösningsstrategi i alla lägen. Där kan inte jag tycka det rättfärdigar att en inte vill klappa medhårs. Är enda alternativet att vara elak, då kanske en ska låta bli? Eller tänka på varför en konsekvent tar på sig rollen att vara elak mot folk som mår dåligt som ”hjälp”.

Överlag tror jag att om en alltid ger tough love eller alltid stöttar så kan det vara en slippery slope; en kanske syftar lika mycket till att fylla egna behov som att göra skillnad för trådstartaren, medan om typen av inlägg eller vad en säger varierar beroende på situation så är det nog i mina ögon troligare att det är ett gensvar med potentiell nytta för mottagaren.

Detta var generellt en kommentar till metadiskussionen du gick in i här, men mer specifikt har du flera gånger pekat ut hur TS självskadar genom sina dagbokstrådar (vilket jag håller med om, dock inte enbart och att göra då gott en kan räcker alltid i mina ögon), ändå väljer du att elda på på ditt eget sätt i dem. Ologiskt utifrån den analys kring självskadande som du delat tidigare.

Jag förstår inte vad i denna tråd du benämner ”bara bekräfta, ge hjärtan och tycka synd om”. Jag ser många som engagerar sig konstruktivt och gör (föga förvånande) en annan analys än du.

@karamelldrottningen förlåt ett långt stickspår i din tråd. Jag önskar verkligen att du inte bara flyttar ditt beroende till en annan kick än alkoholen nu. Du kommer fortsätta må precis lika asdåligt om du inte bryter själva beroendemönstret utan bara byter substans/kick/flyktmetod.

Och om du går bakom ryggen på din partner ger det dig, förutom mer kaos, bara mer anledning till självhat, som du märker. Och självhat är ingen bra grund för utveckling och välmående.

Du drar igång på att det skulle vara antingen eller, men det har jag mig veterligen aldrig påstått? Jag vet tyvärr alltför väl hur det är att vara, eller försöka vara, en stöttande anhörig till någon med alkoholmissbruk. När det gäller dessa typer av trådar (inte bara TS) mynnar det ofta ut i hjärtan eller arga gubbar, utan en djupare analys kring hur trådar som dessa också hjälper att underhålla den psykiska ohälsan. Det finns fler trådar på forumet med samma fenomen och jag finner det högst problematiskt att det fortgår utan att fler faktiskt frågar sig om man är medmänniska eller medgörare. Att "hjälpa" och känna sig behövd är ju i dessa lägen inte helt oproblematiskt heller. Men det är inte ett ämne som ska behandlas i denna tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 680
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 061
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: astronaut
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama