Litterlocker

M

MaLu

Någon som använder en sådan? Vad tycker ni? Fungerar det verkligen helt luktfritt?

malu

Sv: Litterlocker

Aha!

Ganska fiffigt men hos mig går det precis lika bra med en hink med lock som jag har en soppåse i.

När jag mockar lådorna så lägger jag det i småpåsar som jag sedan knyter ihop och lägger i hinken och nej, jag tycker inte det luktar, kanske lite men det är bara precis när jag lyfter locket. Nu är mina inte fertila och väldigt luktfria överhuvudtaget.

okej, men om du har en plastpåse för varje "mockningstillfälle" så kan man väl lika gärna lägga det i vanliga sophinken?

Nu har vi sån där krånglig sopsortering och kattsanden är nästan det enda som går i "övrigt hushållsavfall" så hinken blir i princip "sophinken".

Händer faktisk att jag fyller på samma småpåse flera gånger.

Jag har en hink med lock där jag skopar i klumparna direkt och tömmer några ggr i veckan och inte ens med denna hantering luktar det nåt alls, använder EverClean och har fertila katter. (har kogödselstack där jag sen tömmer hinken därför denna här hantering)

Jag har testat och ja, den var då helt luktfri. Dock lite för omständig för mig så jag gick tillbaka till det vanliga sättet med bajspåsar och spring.

Varför tyckte du att det var omständigt? I mina öron låter det ju omständigare att springa med bajspåsar?

malu

Den är omständig att tömma. Och den drar mycket plast i onödan. 50% av plasten som används "används" liksom inte, utan blir mellan gångerna man stoppar klumparna i den. Då är varje refill för 99 kr dyr. Så jag blev lite snål när jag såg det. Har dessutom 2 lådor.
Men visst är den bra annars. Det är inte det att jag avråder, den funkar bra. Men för mig blev det ingen direkt besparing i tid heller. Det jag sparade i springtid, gick åt när den skulle tömmas istället.

Ah, så man vrider alltså inte upp snurren på påsen när man fyller på utan snurrar bara mer efter varje gång? Då förstår jag.

malu

Precis. När man tömmer den sen så har man en lång plastkorv som är till hälften fylld med klumpar och bajs :D
Så det är inte som en hink.

Okej, men skulle man inte kunna vrida tillbaka mellan gångerna då? Det var så jag trodde att den fungerade. så gör man ju inte av med lika mycket plast.

Jag tror det trasslar sig då. Sen är påsen inte bredare än en hundbajspåse så du får inte i så mycket varje gång. Du får nog gå in och titta på den i en affär, det är svårt att förklara. Den försluts när man vrider på en ratt på sidan. Det är så den hålls luktfri, den är rätt lufttät på insidan.

Aha, det där var ju någon annan modell. Det verkar ju mer sparsamt med plasten. Den jag såg vred man runt själva locket (de säljer nog ut den modellen billigt nu)

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 270
Senast: Palermo
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 173
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
401
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama