Litteratur som behandlar livet

Mitten

Trådstartare
Nu blev jag lite inspirerad av barnbokstråden som spårade ur, men jag funderar mer på vilka böcker som ni läst för era barn som sedan mynnat ut i intressanta (kanske oväntade?) diskussioner om saker i livet? Jag tycker att det är lite roligt med sådant, vi läser mycket hemma och jag tycker om att leta böcker som väcker frågor. Jag kan så här på rak arm komma på två böcker som väckt viktiga diskussioner här hemma... Den första är Vem är söt?. I den boken bråkar kompisgänget om vem som är ful och vem som är söt beroende på vad de har för färg (i det här fallet en gul katt, en rosa nalle, en beige nalle etc). Min dotter tycker om den boken och den har mynnat ut i både diskussioner om mobbing och att man inte skall kategorisera efter utseende.
Den andra boken vi pratat mycket om är Jösta och Johan, de två girafferna som vill skaffa barn men inte kan för att de är pojkar båda två. De adopterar en krokodil :D. Där pratade vi om homosexualitet, och att bebisar består av 'pojk och flickfrön', och massa annat roligt :).

Jag tycker det är bra att sådana här diskussioner kommer upp så här spontant och allmänt. Nu är inte jag så här PK som det låter här, vi har massor av böcker, även sådana där kräks-jobbiga böcker om prinsar och prinsessor, men de ger sällan lika roliga samtal :).

Har ni något bra exempel på diskussioner som föds ur böcker? Och, har någon ett bra tips på böcker som hanterar döden?

Sv: Litteratur som behandlar livet

En bok om döden som ska vara bra är Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson. Den handlar om ett marsvin som dör och jag tror att den fick Augustpriset.

Vilken tråd om barnböcker är det du menar?

Det finns en bok som heter "Leka tre", med teckningar, som är otroligt träffsäker. dels höll vi på att skratta ihjäl oss när vi läste den, dels visade den på en verklighet som vi konfronterats med......;) Den var väldigt tydlig och vi pratar fortfarande om den, efter många år!

En bok om döden som ska vara bra är Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson. Den handlar om ett marsvin som dör och jag tror att den fick Augustpriset.

+1 på den, den är helt underbar i detta ämne, även om jag själv har svårt att hålla tårarna tillbaka.

kl
Jag tycker att klassikern Pricken av Margret Rey är väldigt "pratvänlig" och den har vi läst mycket och pratat om. Här hemma ger dock Pippiböckerna mest upphov till roliga diskussioner om sakletning och chokladkoppar på huvudet och ägg i håret :)

Ägg i håret har vi också diskuterat här hemma :D. Inte testat, dock...

Adjö herr Muffin hette den ja! Visste att jag läst om en sån bok. Den skall införskaffas! Jag grinar ju så lätt, så kanske pappa får läsa den :o

Diskurs, det var Astrid Lindgrentråden jag syftade på... Som mynnade ut i rasistprat, men där nämndes det här med att böcker är en grund till diskussioner :).

Pricken nämndes i den tråden också. Den har jag aldrig läst, måste jag erkänna. Jättekul med era tips! Jösta och Johan köpte jag från Sagolik bokförlag, de har en del bra böcker där kan jag tipsa om. Som utmanar könsrollerna lite. Det är en sak jag tänkt på, hur stereotypa sagorna är... Så lite motvikt kan vara bra ;).

Muminböckerna!

De bästa böcker om känslor och personlighetsdrag som finns.

Ibland har man ju lite tur också :) Vi hade just pratat om en liten katt som vara nära att bli påkörd och sen läste vi Alfons. Vad har hänt med Alfons mamma? Hon kanske blev påkörd.

Eller en saga om lilla spöket Laban Som inleds med att "för 100 år sedan jobbade inte spökmammorna utan de var hemma" :)

Spöket Laban tycker jag om! Där pratar vi om att det är ok att vara rädd och att man inte behöver göra saker för att andra förväntar sig det :).

Mumin har jag själv aldrig läst, min man älskar dem dock. Vi har lite tv-serier men ingen bok faktiskt... Bra tips!

Skönt att läsa att ni också läser mycket, ibland känns det som det bara är tv-filmer som diskuteras... Som iofs också är poppis här hemma :)

Bamse är poppis hemma också, där diskuterar vi hur man är en bra kompis. De är inte helt perfekta men helt ok. Lite för svart-vita bara, då gillar jag vem är söt bättre där ingen är ond och god.

Just Muminböckerna är fantastiska. Jag är "uppfödd" på Mumin, både i serieform och bokform. De olika karaktärerna i böckerna är underbara - från de melankoliska till de upproriska och de eftertänksamma. Och miljöerna är ljuvliga.

Böckerna är vuxenlitteratur likaväl som passande för yngre. "Pappan och Havet" samt "Muminpappans memoarer" är böcker jag för evigt kommer att bära med mig!

Vem kan trösta Knyttet? Är ju också helt fantastisk (när nu Muminböckerna kom upp).

Här hemma är det mycket Astrid Lindgren som gäller. Det blir mycket diskussioner om hur det var förr, alla tokigheter som karaktärerna hittar på, om vad som är verkligt och vad som är fantasi ( t ex "Allra käraste syster", "Nils Karlsson Pyssling", "Pippi", "Mirabell") och om andra vardagssaker. Jag är själv uppvuxen med Astrid Lindgren böcker och hyser mycket kärlek för dem, så jag påverkar nog valet av böcker här hemma en hel del =) Just nu har vi precis börjat läsa Ronja och det är ju en helt fantastisk bok! Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta är också böcker som kan väcka många frågor och diskussionsämnen, men det är förståss för lite större barn.

Astrid Lindgren har också skrivit "Jag vill också ha ett syskon" som jag tycker är en toppenbok att läsa om man ska få eller har fått ett syskon. Den är lite gammaldags (ex skamvrå), men väldigt fin. "Jag vill inte gå och lägga mig" och "Draken med de röda ögonen" är också en sådan där underbar bilderbok som Astrid har skrivit!

Andra bra böcker som väcker tankar:
Sagan om det röda äpplet - Jan Lööf
Grävlingen som ville bli bilmekaniker- Sven-Olof Lorentzen
Benny böckerna - Barbro Lindgren
Lillasyster kanin - Ulf Nilssons
Böckerna om Snurran - Eva Bergström
Det var en gång en snövit björn- Margaret Greaves
Ensam mullvad på en scen - Ulf Nilsson (helt ny!)
Andrejs längtan - Barbro Lindgren
Vem är arg? - Stina Wirsén

Det är vad jag kommer på nu!
Jag älskar verkligen böcker, och jag är så glad att mina barn också uppskattar litteraturens värld!

För övrigt så måste jag bara fråga om det är någon mer än jag som känner ett starkt behov av att censurera i många Alfons böcker? "Såklart vill han inte leka med tjejer, såklart" t ex. Och boken "Vem spökar Alfons Åberg?" blir man ju nästan mer rädd för spöken än tvärtom!

//Julia

Senast ändrad:

En vän till familjen har skrivit en bok som jag tycker är väldigt rolig och som vi ofta läser. Sonen är dock lite liten för den än men det är roliga bilder. Kivi och monsterhund heter den. Det är en könsneutral barnbok som handlar om att önska sig något. Den är ganska ny men jag tror det ska gå att få tag i den i en vanlig bokhandel eller näthandel.

Mumin har jag själv aldrig läst, min man älskar dem dock. Vi har lite tv-serier men ingen bok faktiskt... Bra tips!

Jag tycker olika muminböcker passar bra i olika åldrar. När jag var liten tyckte jag mest om Muminpappans memoarer och Trollkarlens Hatt, för de är mest äventyrliga, som vuxen är Det Osynliga Barnet och Pappan och havet favoriter.

Jag håller med om att det är mycket minnesvärda dock, ingen barndom borde vara utan dem! (skildringen av den stora trädgårdsfesten i Muminpappans memoarer har t ex grundlagt en livslång förkärlek för kulörta lyktor hos mig, särskilt i träd :D)

För övrigt så måste jag bara fråga om det är någon mer än jag som känner ett starkt behov av att censurera i många Alfons böcker? "Såklart vill han inte leka med tjejer, såklart" t ex. Och boken "Vem spökar Alfons Åberg?" blir man ju nästan mer rädd för spöken än tvärtom!

Vår nästan tvååring är helt fascinerad av Alfons (filmerna, alltså, men de följer ju böckerna rätt exakt), han kan sitta hur länge som helst och titta, och vägrar att se nånting annat. Men jag håller med dig om att man får censurera lite - Alfons och Odjuret t ex var jag jätterädd för som liten, tyckte den var superläskig. Dock inte själva odjuret (det missade jag helt som liten, nu fattar jag ju att det ska föreställa Alfons dåliga samvete, men då var det bara nån irrelevant katt som dök upp), utan detta att han hade slagit lill-killen så att det kom blod, det är nåt uppslag där hela sidan (mer eller mindre) fylls av blod (i Alfons tankar, alltså), som jag tyckte jag jättehemskt. Detta att han alldeles på riktigt hade slagit någon så mycket, så att den nästan dog. Den visar jag inte för mitt barn.

Likadant Alfons och Milla, för ett litet barn som inte hunnit skaffa sig några fördomar om hur pojkar och flickor "ska" vara, så känns den inte jätterolig att visa.

Tycker definitivt att en del av Alfonsböckerna är lite väl otäcka för barn. Andra, som "Aja baja Alfons Åberg" tyckte jag mycket om som liten, och uppenbart håller de än.

Likadant Vem?-böckerna, som ju är skrivna för små barn, men det är väldigt mycket slagsmål och bråk i dem, de får jag censurera rätt hårt när jag läser dem, för annars blir sonen alldeles förskräckt och tycker de är skitläskiga.

Intressant att läsa om era upplevelser av böckerna. Jag har vara två Vem-böscker, Vem är söt och Vem är borta, men de triggar dotterns tankar väldigt mycket, så jag funderar på att köpa fler.
Och mumin då - jag inser att jag verkligen missat något :D.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar