Mitten
Trådstartare
Nu blev jag lite inspirerad av barnbokstråden som spårade ur, men jag funderar mer på vilka böcker som ni läst för era barn som sedan mynnat ut i intressanta (kanske oväntade?) diskussioner om saker i livet? Jag tycker att det är lite roligt med sådant, vi läser mycket hemma och jag tycker om att leta böcker som väcker frågor. Jag kan så här på rak arm komma på två böcker som väckt viktiga diskussioner här hemma... Den första är Vem är söt?. I den boken bråkar kompisgänget om vem som är ful och vem som är söt beroende på vad de har för färg (i det här fallet en gul katt, en rosa nalle, en beige nalle etc). Min dotter tycker om den boken och den har mynnat ut i både diskussioner om mobbing och att man inte skall kategorisera efter utseende.
Den andra boken vi pratat mycket om är Jösta och Johan, de två girafferna som vill skaffa barn men inte kan för att de är pojkar båda två. De adopterar en krokodil . Där pratade vi om homosexualitet, och att bebisar består av 'pojk och flickfrön', och massa annat roligt .
Jag tycker det är bra att sådana här diskussioner kommer upp så här spontant och allmänt. Nu är inte jag så här PK som det låter här, vi har massor av böcker, även sådana där kräks-jobbiga böcker om prinsar och prinsessor, men de ger sällan lika roliga samtal .
Har ni något bra exempel på diskussioner som föds ur böcker? Och, har någon ett bra tips på böcker som hanterar döden?
Den andra boken vi pratat mycket om är Jösta och Johan, de två girafferna som vill skaffa barn men inte kan för att de är pojkar båda två. De adopterar en krokodil . Där pratade vi om homosexualitet, och att bebisar består av 'pojk och flickfrön', och massa annat roligt .
Jag tycker det är bra att sådana här diskussioner kommer upp så här spontant och allmänt. Nu är inte jag så här PK som det låter här, vi har massor av böcker, även sådana där kräks-jobbiga böcker om prinsar och prinsessor, men de ger sällan lika roliga samtal .
Har ni något bra exempel på diskussioner som föds ur böcker? Och, har någon ett bra tips på böcker som hanterar döden?