Litet sto, stort föl, hur går fölning?

L

lilla e

Jag funderar på att betäcka mitt sto men är orolig att hon kanske är för liten för att få ut fölet. Hon är ganska lite och nätt, inte så stort bäcken. Till saken hör oxå at t hennes mamma dog vid fölning när hennes lilla syster skulle födas.

Är min oro obefogad? Eller bör jag inte ta föl?

Anpassas storleken på fölet efter stoet eller är det säkrast att välja en liten hingst? Hon är inte så stor själv så skulle gärna ha fått en häst som var stor i vuxen ålder, men viktigast är ju tots allt att båda är friska och hela.

Kan man göra kejsarsnitt på häst? Har hört att det inte skulle gå, någon som kan bekräfta?

Sv: Litet sto, stort föl, hur går fölning?

Hej!

Fölet anpassar sig till stoet, så det ska inte vara några problem. Man betäckr ju ponnyston med halvblod, och det går bra :)
Om du är orolig så behöver du ju inte välja den allra största hingsten till henne!
Kejsarsnitt har jag aldrig hört att man gjort på häst, tror inte att det är någon god idé. Transportera högdräktig häst är inte att rekommendera, dessutom har jag svårt att tro att djursjukhus och likn. snittar en häst utan att det redan tillstött komplikationer. Och tillstöter det komplikationer vid fölningen så hinner man knappast få iväg den fölande hästen till en klinik i tid, dt kan dessutom bli väldigt farligt under resan. Tror det är därför man aldrig hör om kejsarsnitt på häst.
Dessutom ska det inte behövas- naturen är fantastisk och klarar det mesta, och en fölning är det naturligaste ett sto kan gå igenom!
:)

Jag var "prao" som veterinärassistent förra sommaren, en morgon hade en kompis sto fölat, fölet var dött men levde vid födseln. Efter att ha vritt o vänt på fölet så förklarade vet. att fölet var "för stort" så det hade blivit hängande halvvägs ut för länge och därmed inte tatt sina första andetag... En stor brun hingst E: Garri fra Reykjavik, tänk så fin han hade kunnat bli! Stoet var rätt stort och hade dessutom varit mamma förr.

Nu vill jag absolut inte skrämma upp dig! Det här är ju bara ett fall av många... Vet. nämnde dessutom att det året så hade ovanligt många föl och även kalvar vart döfödda/dött vid födseln... Han hade sina teorier om varför men det är inget som går att bekräfta.

Visst kan det hända, men det beror nog inte så mkt på ifall mamman är lite och hingsten stor, utan att det hänt ngt speciellt i just det fallet.
har varit med om samma sak med en kviga som skulle kalva fram en väldigt stor tjurkalv...

Jag har jobbat hos veterinär i flera år, och hon tvekar inte att seminera ponnyföl med storhästar, så det ska nog inte vara så farligt!

Sen tycker jag personligen att man ska ha koll på stoet när det fölar. När det börjar bli dags får stoet helt enkelt gå in på nätterna. Finns en bra fölningsgjord som larmar när stoet lägger sig platt, som de gör när det är föl på gång. Då kan man larma veterinär i tid om det skulle tillstöta komplikationer.

Hur vanligt är det att fölet är förstort för att få ut?
En syster till mitt sto fick styckas i stoet för att få ut det (det var redan dött). stoet dog sedan av chocken.

Även om man är med när stoet fölar kan man göra så mycket? Är fölet för stort så är det väll inte så mycket jag kan göra mer än ringa vetrinär.

Du kan inte veta hur stort bäcken stoet har genom att titta på utsidan,det kan man bara se inuti.
Människor med för trångt bäcken brukar få göra kejsarsnitt.

Fölet anpassar sig ju inte alls efter stoet, gener avgör hur stort fölet blir.
Skulle personligen inte betäcka ett C-ponnysto tex ,med en halvblodshingst.

precis det hände mig förra sommaren! mitt sto lif, helt frisk, väntade föl med falki fra saudarkroki. fölet kom ut, ljust chokladbrun med snopp och stjärn. men hon dog. jag var inte med just vid födseln, kom nån timme försent. det så ut som att hon hade försökt andas, för läpparna var helt vridna. lif har haft tre föl innan detta så jag var inte ett dugg orolig inför fölningen. så hände detta. fattar ingenting??:crazy:

Det är väldigt vanligt att man får stycka fölet eller kalven om det är dött.
Sedan om det beror på att fölet är för stort elelr att det ligger fel, hör inte hit. Att man stycka för att få ut dem är för att mamman inte har kraft kvar att krysta fram den, och att ett dött foster kan infektera väldigt mycket.

Men, det är ju dt jag menar. Har du koll på ditt och har en veterinär som du tycker om som är "beredd" på att du kanske ringer på jourtid och behöver aktuhjälp, så kan du hjälpa till VÄLDIGT mycket.
Det är nämligen, vad jag vet, vanligare att fölet ligger fel än att det är för stort. Och då behöver du en kunnig veterinär som hjälepr till och lägger det rätt!
Jag har varit med veterinär och dragit ut kalvar med kalvutgdragare när det varit lite väl svårt för kon att fixa det själv- det är också något som du behöver vet. till.
Sen finns det tusen andra saker- att fölet inte reser sig, att den inte får dricka, att den inte får ut fölbecket... mycket osm bör övervakas alltså, om man vill vara säker på att ens fölunge ska få en bra start i livet. Hade inte själv velat komma ut på morgonen och hitta ett kallt föl som inte fått dia och kanske har förstoppning, jag vill hellre ha koll.
Man kan ju inte veta hur stoet reagrar mot fölet helelr, faktiskt!

Med dettat inte sagt att man ska lägga sig i allting stoet och fölet gör, man ska bara finnas tillhands om det behövs. :)

Förlåt för stavfel förresten, jag är hungrig och förvirrad och skriver ltie för fort ibland ;)

Nu upplever jag att naturen fixar oerhört mycket själv, i somras fölade mitt sto som i sig knappast kan anses som liten. Hon verkar i allmänhet få små föl, fast de är inte små när de börjar växa ordentligt. Den tidigare avkomman är nu störst i stallet med sina 142 cm och 4 år, men såg ut som en kollibri när han var ny. Nästa föl var också av en nättare variant, men har vuxit på sig ganska rejält och är större än vad förra var vid samma ålder.

Samtidigt fölade en mycket nätt litet sto, hon fick det största fölet och utan problem.

Har också varit med om de.. Denna sommaren så Skulle mitt sto Líf föla de va hennes första fölning men hon klarade de inte så hon kvävde fölet så de dog =( de va ett jätte fint svart sto..

Fölet anpassar sig visst efter stoet.
Självklart har det att göra med gener hur stort fölet TILLSLUT blir, men den prenatala utvecklingen har mycket att göra med hur stort stoet är.
Annars hade aldrig kunniga veterinärer seminerat ponnyer med halvblodshingstar, och vi hade inte haft så många ridponnyer som är en korsning mellan ponnyer och halvblod.

Sen till alla som berättar hemska historier om vad som gått fel vid fölningen: JA, det kan hända hur mycket hemskt osm helst under en fölning! Fölet kan ligga fel, fölet kanske föds men inte får dia, stoet stöter undan fölet, stoet fölar alldeles för tidigt, osv.
Därför gäller det attm an har STENKOLL på sitt sto innan fölning! Man måste förebereda sig långt innan fölning så att det "plötsligt" inte bara ligger ett föl ute på betet som inte fått någon tillsyn på hela natten.
Kunskap, kontroll och en bra veterinär som man litar på, det är A och O!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar