Litet problem

Det är inte vett och etikett för en ungkatt att inte rejsa, varken ur kattens synvinkel eller människans. Unga katter som hålls inne har en enorm energi som måste ut. Sedan minskar det behovet med åldern men försvinner inte helt hos alla. Det har inget med vett, etikett eller väluppfostrad att göra.

Fast jag tycker inte att rejsa är detsamma som att vara ouppfostrad. Att rejsa är för mig att fara runt på golvet, kanske ta en tur upp i en säng eller soffa, jaga leksaker etc. Inte att som TS beskriver att "de är runt på bänkar, spis, bord, fönster, skåp" och att ena katten gjort ifrån sig PÅ matbordet. Det går utmärkt att rejsa runt utan att förstöra saker!
Jag tycker inte att det är konstigt att man förväntar sig att ettåriga katter är rumsrena och inte förstör om ägaren säger att det är så.

Fast jag tycker inte att rejsa är detsamma som att vara ouppfostrad. Att rejsa är för mig att fara runt på golvet, kanske ta en tur upp i en säng eller soffa, jaga leksaker etc. Inte att som TS beskriver att "de är runt på bänkar, spis, bord, fönster, skåp" och att ena katten gjort ifrån sig PÅ matbordet. Det går utmärkt att rejsa runt utan att förstöra saker!
Jag tycker inte att det är konstigt att man förväntar sig att ettåriga katter är rumsrena och inte förstör om ägaren säger att det är så.
Att rejsa är "för mig" skriver du - men det är inte samma sak för katterna. Uppenbarligen.

Katter kan vara rumsrena tills något får dem ur balans. Hemma hos sina ägare går de kanske på lådan utmärkt, de har utarbetat sina revir. Hos ts är niljön helt främmande, de har inga revir men kämpar förmodligen för att göra varsitt. Och markerar det med kiss eller bajs.

Jag tycker inte det är konstigt alls att ungkatterna tar för sig i ett nytt hem, och inte heller att de inte lärt sig vad de får och inte får göra ännu.

Sedan undrar jag om det kanske även är så att TS och ägaren har olika syn på vad lugn och väluppfostrad innebär. För mig kan t.ex. en väluppfostrad katt vara en katt som hoppar upp på bord och stolar, och en lugn katt kan absolut rejsa runt emellanåt.

Vad gäller att katten/erna inte är rumsrena tänker jag mig snarare att de troligen är det, men att de kanske är stressade eller otrygga i det nya hemmet.

Till TS: Kattsäkra hemmet. Ta bort alla dyra mattor och annat som ni inte vill riskera.

Spruta inte vatten på katterna, bli inte heller arg på dom. Gå istället lugnt fram och plocka ner dom från diverse möbler. Minimera deras utrymme på natten eller när ni är iväg.

Förutsatt att ägarna godkänner det kan ni ju alltid höra med någon annan om de kan ta hand om katterna. Annars är det bara att stå ut och inte passa katterna fler gånger efter.

Jag kan tycka att ägarna borde ersätta ekonomiskt om katterna förstör något, men om ni inte avtalat om det tidigare kanske det blir svårt.

Jösses! Jag har haft många katter och inte ens min "värsta" katt betedde sig så. Härja runt kan de absolut göra men då bara under en begränsad stund. Min lade sig att sova efteråt.
Det finns inget katthotell i närheten som kan ta hand om katterna tills ägarna kommer hem? Det borde ha varit ägarnas första val kan jag tycka.
Försök att hitta ett rum, eller kanske inne på er toalett/badrum, där ni kan ta bort allt samt ställa in en kattlåda där katterna kan få vara tills ägarna kommer hem.

Natten har varit lugnare. Dottern fick i uppgift att busa med dem ordentligt igår kväll. Enda är att något av djuren har kräkts oerhört mycket, så låsa in i ett rum behövs inte...... Vårt hus är större än ägarnas lägenhet, så därför blir det även mer spring. Det har gått att visa dem att vissa fönster får de inte vara i eller liknande. Vi får bara hoppas att resten av tiden går bra.

Om du inte står ut, lämna in på kattpensionat och fakturera ägare.
Om de inte kan vara här hemma, så har dotterns kusin pratat med sin mamma om detta då hon haft katt tidigare. Har också haft katt tidigare. Men alla har vi olika synpunkter hur vi tycker katterna får bete sig i ett hem och om de ska få vara på bänkar eller fönster.

Om de inte kan vara här hemma, så har dotterns kusin pratat med sin mamma om detta då hon haft katt tidigare. Har också haft katt tidigare. Men alla har vi olika synpunkter hur vi tycker katterna får bete sig i ett hem och om de ska få vara på bänkar eller fönster.
Fönster är väl inte konstigt tycker jag. Dom gillar ju att sitta högt uppe o kolla ut o spana. Våra katter får inte vara i sängar och soffan förutom i soffan på en speciell filt. Vilket dom följer. Visserligen är dom mest ute dock.

Men fönster är väl ändå ett klassiskt favoritställe för en katt, så det bör man ju vara beredd på att de vill vara där. Är ju bara att plocka undan sköra smågrejer och sätta häftmassa under krukor eller något om man är rädd för att saker ska falla och gå sönder. Eller bara ställ ner det på golvet under tiden katterna är hos er.
Innekatter har väl även ett större behov utav att vara "överallt" dessutom, en katt som går ute på dagarna kommer väl mest in för mat, sova och lite kel, resten får de utlopp för utomhus och de är lite lättare att markera för vad de får och inte får göra inne. Det är iaf min erfarenhet.

Låter som två helt normala ungkatter. Ganska precis vad jag skulle förvänta mig av ungkatter. Tråkigt att du upplever att ägarna inte har varit helt ärliga, men det kanske är så att ni har olika erfarenheter av katter? I deras ögon kanske dessa är lugna, allt är relativt. Sedan får man ju ta ansvar för sitt eget hem och plocka undan sådant man är rädd om. Ersättningsskyldighet bör man diskutera i förväg och skriva ner på papper, men dyra mattor skulle jag aldrig ersätta en kattvakt för. Sådant får man rulla undan om man ska vara djurvakt. Det kan inte vara en nyhet att katter kan revirmarkera i nya miljöer och då kan det både kissas, bajsas och klösas lite här och där.

Katterna har lugnat ner sig och just nu.... så funkar det hyfsat med de områden som är. Vi har varit borta några timmar hos svärföräldrarna, hunden fick följa med och katterna har inte hittat på något nu.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 394
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar