Litet problem

Golden_Heart

Trådstartare
Hej! Har fått ett litet problem och nu undrar jag vad ni kloka bukefalosister säger om detta.
Vi är djurvakt från denna helg och till söndagen efter midsommar åt två katter och en hund. Hunden har vi vaktat tidigare men katterna är inte mer än året och de är första gången hos oss.
Katterna sas vara lugna, uppfostrade och rumsrena. Inget av det stämmer. Absolut inte uppfostrade, då de är runt på bänkar, spis, bord, fönster, skåp och vi försöker mota bort dem och de bara fortsätter. Lugna, tja det är bara första dygnet, men första natten for de runt som riktiga virvelvindar. Berättade detta för ägarna och de säger, de är nattdjur och nytt ställe. Vi var iväg ett par timmar och djuren fick stanna själva, då gjorde ena katten ifrån sig på vårat matsalsbord. Tack o lov inget har hänt på någon av våra dyra mattor. Sa det till ägarna att om något händer att då måste ju de stå för kostnaden, då det är deras djur. Då får jag/ vi till svar. "Vi sa JA till dem, alltså det som händer i vårat hus är under vårat ansvar om de har sönder saker eller skulle kissa ner något"
Vi sa JA, då vi känner själva personerna, ena är dotterns kusin och nu skulle de iväg för att hälsa på kusinens parters son båda två då. Deras reservplaner har gått i baklås, så vi var deras sista utväg. Undantagsfall kanske hos kusinens mamma (där det visserligen är oerhört smutsigt) att katterna skulle kunna få vara där då, då mamman har haft katt och tycker om katt. Jag är uppvuxen med katt och har haft egen katt, men har inte haft dessa problem tidigare..
Det jag behöver hjälp med er är:
  • Ska vi låsa in katterna i deras transportbur på natten eller när vi ska iväg på något?
  • Vem är betalningsskyldig för eventuella skador?
  • Hur får vi dem att sluta vara i bokhyllor eller andra ställen där de inte ska vara?
Vi har försökt spraya med vatten på dem eller bara "jaga" bort eller lyfta bort dem
Mycket tacksam för era svar!:bow:

Nej, ni ska inte låsa in katterna i burar. Däremot kan ni begränsa dem när ni inte är hemma genom att ha dem i ett av era rum, med kattlåda därinne.

Ni kommer inte att få dem att inte vara där ni anser att de inte får. De är ungkatter, har enorm energi och nu rejsar de runt på ett nytt ställe. En vecka på nytt ställe är ingenstans man når någon "uppfostran" på.

Fy vilken taskig attityd hos kattägarna!!
Jag hade blivit vansinnig om jag fått hem ouppfostrade katter och sedan förväntats betala för förstörelsen!
Men, det är ju inte mycket annat du kan göra än att ta hand om katterna nu antar jag. Kan du på något sätt lyfta ut allt av värde ur ett visst rum och låta katterna bo där? Det är ju trots allt bara en vecka de ska vara hos dig, så katterna dör ju inte av att vara lite instängda under så kort tid.

Det går inte att säga att ungkatter är ouppfostrade. Vet man inget om katter ska man inte vara kattvakt, och kattägarna verkar ansvarslösa som lämnar sina katter på det viset till någon som inte är kattvan.

Jag är kattvan, men ingen av mina katter har någonsin betett sig på det sättet. Jag är uppvuxen med katter och har sett i alla åldrar.

Vårt hus är lite svårt att skärma av på det sättet, men har försökt lyfta bort prydnadssaker men det är svårare med mattan. Enda stället som går att stänga in är tvättstugan som är den enda delen då där de kan få vara, men det är inte helt problemfri att göra så.

Att katter är runt på allt det är helt naturligt även för lugna katter :D olikt hundar lever katter i kvadrat sas och utnyttjar varenda cm på höjd och längd, att klättra är ett helt naturligt beteende för katter. Att spruta vatten har aldrig hjälpt förutom att göra katter rädda och osäkra, mycket möjligt att bajs på matbordet är just det, ett försök, pga osäkerhet, att säkra reviret. De är dessutom bara året dvs mitt inne i tonåren med allt vad det innebär. Tonåringar är slynglar :meh:

Lås ABSOLUT INTE in katterna i sina burar, det kommer att göra dem 100 ggr mer rädda och osäkra och kommer bara att sluta med att de börjar markera (kissa och bajsa) överallt så fort de släpps ut.

Om ni har möjlighet till det, stäng in dom i ett mindre utrymme/rum som @mandalaki föreslog med låda, mat och vatten, mjuka kattsängar. leksaker och något att klättra i är perfekt om ni kan ordna det. Gå in och gosa och se om de små vildingarna några gånger om dagen, jag lovar en kurrande katt i knät förlåter många synder :love:

Och likt de flesta djur, som hästar och hundar är katter mycket känsliga för förändringar, ofta mer pga revirtänkande så 'väluppfostrade' katter kan förändras radikalt i ett nytt hem (det är ofta därför många föredrar kattvakter som kommer hem två ggr per dygn och matar och ser till katterna istället för att lämna bort dem).

Vad gäller ersättning så är det en juridisk fråga som jag glatt överlåter åt jurister att svara på!

Att katter är runt på allt det är helt naturligt även för lugna katter :D olikt hundar lever katter i kvadrat sas och utnyttjar varenda cm på höjd och längd, att klättra är ett helt naturligt beteende för katter. Att spruta vatten har aldrig hjälpt förutom att göra katter rädda och osäkra, mycket möjligt att bajs på matbordet är just det, ett försök, pga osäkerhet, att säkra reviret. De är dessutom bara året dvs mitt inne i tonåren med allt vad det innebär. Tonåringar är slynglar :meh:

Lås ABSOLUT INTE in katterna i sina burar, det kommer att göra dem 100 ggr mer rädda och osäkra och kommer bara att sluta med att de börjar markera (kissa och bajsa) överallt så fort de släpps ut.

Om ni har möjlighet till det, stäng in dom i ett mindre utrymme/rum som @mandalaki föreslog med låda, mat och vatten, mjuka kattsängar. leksaker och något att klättra i är perfekt om ni kan ordna det. Gå in och gosa och se om de små vildingarna några gånger om dagen, jag lovar en kurrande katt i knät förlåter många synder :love:

Och likt de flesta djur, som hästar och hundar är katter mycket känsliga för förändringar, ofta mer pga revirtänkande så 'väluppfostrade' katter kan förändras radikalt i ett nytt hem (det är ofta därför många föredrar kattvakter som kommer hem två ggr per dygn och matar och ser till katterna istället för att lämna bort dem).

Vad gäller ersättning så är det en juridisk fråga som jag glatt överlåter åt jurister att svara på!

Eftersom vi idagsläget inte har någon katt själv, så har vi inga direkta kattleksaker hemma och ägaren glömde skicka med deras klätterträd osv.
Tusen tack för ditt utförliga svar!

Eftersom vi idagsläget inte har någon katt själv, så har vi inga direkta kattleksaker hemma och ägaren glömde skicka med deras klätterträd osv.
Tusen tack för ditt utförliga svar!

NP du behöver inte köpa leksaker, tomma (eller fulla) toarullar är fruktansvärt roliga, likaså bollar, prasselpapper, papperskassar (med handtagen avklippta). Kattsängar behöver inte vara mer än en handduk, fleecefilt eller liknande. Kojor är förfäligt mysigt, bur med öppen dörr tex. en pinne och snöre med en liten tofs längst ut kan roa energiska ungkatter länge! Har du en köksstege, särskilt en längre sådan, kan den fungera utmärkt som klätterträd!

Lycka till med pälsbollarna!

Det går inte att säga att ungkatter är ouppfostrade. Vet man inget om katter ska man inte vara kattvakt, och kattägarna verkar ansvarslösa som lämnar sina katter på det viset till någon som inte är kattvan.

Fast i detta fallet sa ju ägaren att katterna är lugna och väluppfostrade?
Att en ungkatt inte lärt sig vett och etikett än är helt normalt, men det är lika normalt att den redan lärt sig att uppföra sig. Jag tycker inte att det är konstigt att förvänta sig en lugn och väluppfostrad katt om det är vad ägaren utlovar? Detta handlar ju snarare om ägarnas fräcka stil än om katternas beteende?

Tyvärr får ungkatter såna ryck ibland :p och det kan nog vara svårt att veta hur katterna kommer att bete sig på att främmande ställe med främmande människor.
Men de andra har kommit med bra förslag redan :up: Jag tror också på att det beror på att de var på nytt ställe som de bajsade på matbordet, de är trots allt rätt känsliga för nya miljöer. Och nu har de främlingar runt sig också. Inte konstigt att de blir nervösa tyvärr. Kanske någon mera kattlåda också? De är ju trots allt renliga djur och ju fler lådor desto bättre och större chans att de använder dem ;)

Fast ... om jag lämnade min katt hos någon som en tjänst åt mig och den förstörde något som inte gick att laga eller krävde en kemtvätt så skulle jag ersätta dem O_o det är ju MIN katt :confused: den delen tyckte jag var lite märklig.

Stackars katter :( Ja, katter kan bete sig knepigt om man plötsligt tar dem hemifrån och absolut kissa och bajsa där man inte ska göra det, i ren protest. Det är sällan normalt uppvuxna katter (dvs inte i något misärhem) inte är rumsrena. Om de plötsligt gör ifrån sig på fel ställe är de antingen sjuka eller så är det en protest.

@Golden_Heart, @MJLee och @Asko har gett många bra råd men jag lägger till att testa med en Feliway i ett vägguttag. Ja, de är dyra men de har funkat väldigt bra när jag flyttat med mina katter (tar ibland med dem på jobb och tar med dem till särbon).

Jag tycker inte deras beteende är särskilt underligt i den åldern.
Nytt ställe måste vara helkul.
Att de gjort ifrån sig på fel ställe kan ju vara stress eller revirmarkering.
Att skärma av ett rum är ju en bra lösning när det är så kort tid.
Min är 6 år och får fortfarande psykbryt mitt i natten om jag inte hunnit lekt med henne tillräckligt på dagen.
Och självklart ska ägarna ersätta förstörda saker.

Fast i detta fallet sa ju ägaren att katterna är lugna och väluppfostrade?
Att en ungkatt inte lärt sig vett och etikett än är helt normalt, men det är lika normalt att den redan lärt sig att uppföra sig. Jag tycker inte att det är konstigt att förvänta sig en lugn och väluppfostrad katt om det är vad ägaren utlovar? Detta handlar ju snarare om ägarnas fräcka stil än om katternas beteende?
Det är inte vett och etikett för en ungkatt att inte rejsa, varken ur kattens synvinkel eller människans. Unga katter som hålls inne har en enorm energi som måste ut. Sedan minskar det behovet med åldern men försvinner inte helt hos alla. Det har inget med vett, etikett eller väluppfostrad att göra.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 394
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar