Litet hallelulia moment

Seabaz

Trådstartare
Jag var med en vän till en tränare i klassisk dressyr. Tränaren även uppfödare av rasen PRE.
Min vän har köpt sin hingst därifrån och det är den som nu är under utbildning.

Jag följde med för jag tyckte det skulle bli intressant att se något nytt.
Och även om det gick lite sådär med hingsten som hade svårt att koncentrera sig så blev jag ändå facinerad av "tänket".

Jag har ju westernridning i ådrorna men även en hel del åsikter om att många w-hästar går på bogarna och släpar fötterna i en så kallad "jog" (detta är en helt annan diskussion så den vill jag inte ta här).

Jag har problem att få upp min egen häst, han har mycket i fram, stort huvud, bred hals och massor av bog :crazy: Han har ett praktarsle också men det är nog mest späck just nu :o

Jag insåg hur den här klassiska ridningen är väldigt lik mina tankar om hur jag vill att min häst ska gå. Det är väldigt likt min vision om western förutom att formen är högre. Men jag behöver nog det på min häst för att så småningom kunna lägga ner formen och hästen ska orka gå på samma samlade sätt men med låg hals, det krävs enormt med styrka.

Jag såg ett par små övningar som jag ska prova med min häst som en grund men sedan till våren kommer jag nog höra om det finns utrymme att ta lektioner själv i den här klassiska dressyren.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt med tråden... Kanske bara att det var väldigt kul att se och jag fick upp ögonen för något nytt :)
Min lilla totte är en salig allroundhäst och det är nog för att vi provar på så mycket för jag letar efter något som passar oss båda. Jag är inte helt nöjd med något vi gjort än....

Sv: Litet hallelulia moment

det var enkla övningar först från marken med kapson på och sedan från ryggen att få hästen att göra en närmast liknande framdelsvändning utan att ta stöd i kapsonen/bettet-tyglarna.

:)

Jag insåg hur den här klassiska ridningen är väldigt lik mina tankar om hur jag vill att min häst ska gå.

Det finns guldkorn att plocka i alla läror, och det vore egentligen dumt att inte dra nytta av dessa till sin fördel om man har möjligheten. Sen, vem är det som har sagt att man inte kan rida dressyr i westernsadel? Att det inte är optimalt för den sits och de hjälper man använder är en annan femma. :D

I grunden så vill vi ha en häst med likvärdiga egenskaper inom alla läror - hög ridbarhet, den skall vara lösgjord, ha bra steg, styrka och ett stabilt psyke samt ha en naturlig balans. Det ska vara Trevligt och Lätt att rida. Klassisk dressyr är bara ETT sätt att ta tillvara på detta.

Kan Anky VG sadla om till Western kan du nog göra det motsatta :idea:

Jag rider klassisk (fransk) dressyr och vi jobbar bl.a med neck-reining:D
Även vikthjälperna har stor betydelse.

Det sägs att även western-ridningen är född ur den gamla klassiska dressyren, så varför inte prova?

jag rider på mitt sätt oavsett vilken utrustning jag har på hästen. Jag rider mest i engelsksadel för rider jag för mycket i westernsadeln så blir det lätt att jag tappar sitts och balans..

Jag har tränat både western och vanlig dressyr för olika tränare och även tävlat olika klasser och ridstilar med bra resultat med tanke på vilken nivå vi ligger på...

Men jag stärvar ju alltid efter att bli bättre och jag vill prova träna för en tränare som rider klassiskt och även sysslar med PRE; pre-ridning.

Min häst är exteriört som en liten pre så det är ju en fördel för en bra/lätt start. Och eftersom jag redan har det tänket själv som jag upplevde att just den här tränaren hade också så tror jag vi passar bra ihop.

Andra dressyrtränare har varit mest hålla hårt i tyglarna och banka med fötterna.. tvinga tvinga.
Och westerntränarna har varit typ "släpp allt och rid bara", vilket inte fungerar på min häst än... Jag vill ha något därimellan. :)

Det sägs att även western-ridningen är född ur den gamla klassiska dressyren, så varför inte prova?

Vem är det som säger det säger du?

För det stämmer nog inte då all tävling innom westernridning kommer från hur man underlättar rancharbetet...
Dressyrgrenar som horsemanship och western riding har nog däremot kommit till senare för att avancera det man redan tävlade i och säkerligen inspirerats av annan ridning än ranchridning :)

Jag kan inte grenarna inom western tyvärr. Men er "dressyr-gren" har säkert påverkats från olika håll.

Jag läste det dock i ett Western-magasin (en tidning) som låg på fikabordet i klubbhuset vid ett stall för ett par år sen.

Vet inte vilken dressyrgren du syftar på.

De vanligaste förekommande tävlingarna är

Trail - kommer från ranchen, öppna grindar, gå över bro mm. Kunna göra saker utan att behöva kliva av hästen...

Pleasure - där visar man upp hästens gångarter och framförallt Jog som kommer från att driva kor. En bekväm gångart för många timmar i sadeln. Lite som en westernridningens tölt :p

Reining - Westerns ansikte utåt kanske, den största grenen. Vissa menar att detta är dressyrgrenen men den kommer från att jobba med boskap. Volterna är för att ringa in korna, stoppen och rollbacken för att vända snabbt när en ko gått åt fel håll typ.. spinnen är från när man står mitt i en flock och vill skingra den. Alla momenten har en anledning alltså...

Horsemanship och Western riding är mer precisionsridning. Mellan koner och över bommar. Galoppombyten på exakt utvalda ställen osv.. Detta kallar jag mer dressyr.
Grenarna är ganska lika men bedömningen är inte samma.
Här kan jag tänka mig man tagit fram dessa grenar efter att ha kollat på andra ridstilar. För jag ser inget samband med dessa och jobb på en ranch förutom att man har en mycket ridbar häst då men det går väl all ridning ut på :idea:

Sedan finns ju alla olika boskapsgrenar man hittat på utifrån att jobba med kor.
Och alla tidsgrenar som härstammar från rodeon...

Lite westernskola sådär men det är en helt annan diskussion än den här :) Alltid lär man sig nåt!

För det stämmer nog inte då all tävling innom westernridning kommer från hur man underlättar rancharbetet...

...och vidare, det är inte enbart Westernridning som har drivande av boskap och gårdARBETE som grund för sin inriktning. Finns även flera sådana ridformer från sydeuropa, bl.a. Working Equitation nyttjar det som grund.

Grunden för merparten av grenarna inom hästsporten är Kontroll. Hur man sen väljer att visa upp den är det som särskiljer.

Jo jag vet.
Det känns som omöjligt och onödigt att tävla om "vem som var först". Hästen har ju nyttjats i arbete från att den tämjdes :)

Dressyrgrenar som horsemanship och western riding har nog däremot kommit till senare för att avancera det man redan tävlade i och säkerligen inspirerats av annan ridning än ranchridning :)

Det kom Spanjorer till Amerika Vaqueros. Dom första Cobojsarna. Det var dom som lärde Amrekanerna att rida. Där kan vi snacka om riktig dresyr. Inte gick kusarna på bogarna där. Sedan var det Morerna som lärde Spanjorerna att rida:)

Visst är det lustigt, allt bara faller på plats :) Jag började med klassiskt/AR för ett par månader sedan pga min häst, det funkar inte med tävlingsdressyr. Varken jag eller hästen trivdes med det men nu har vi börjat hitta ett riktigt trevligt samarbete med med kvalite.

Jag hade min första ridlektion i centererad ridning förra veckan. Jag kände flera gånger att "Ja, men självklart är det så. Varför har alla jag tidigare ridit för krånglat till det så?"

I morgon är det nästa lektion som jag verkligen ser fram emot.

Ja, visst är det härligt när man ser att bra ridning alltid är bra ridning oavsett gren? :)

Jag har ju ridit western i många år men också dressyr. Nu har jag börjat träna för en dressyrtränare som ligger närmare mina westerntränare i filosofi och metod än någon av dressyrtränarna jag ridit för tidigare och det är inte för att h*n är på en lägre nivå än de andra, utan precis tvärtom!

För mig så innebär det att de bra tränarna oavsett gren premierar avslappnad häst, lätthet, få renodlade hjälper och att ridningen sker på hästens villkor och med det sista menar jag t ex att man inte rider hästen så trött att den inte orkar tänka längre. Helt tvärtom har jag hört andra dressyrtränare säga - "hästar ska vara spända för att jobba bra", "de gillar att jobba sig riktigt trötta", "det ska vara svårt, skulle det vara enkelt skulle vi inte hålla på".

Medan min bra dressyrtränare säger - "det enkla ska vara lätt, hur svårt kommer det annars att bli när vi kommer upp på högre nivå?"

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama