Liten undernärd kattunge..

I

Ida

Har plockat hem en liten undernärdkattunge, i stallet där hon bott finns det fyra kullar kattungar och alla olika gamla så de små lite svagare blir undanskuffade och får inte i sig så mkt mat som de behöver. Tog hem en kattunge i förra veckan, men han var så illa däran att han inte överlevde. Så blev en annan av ungarna sämre så då fick hon följa med hem, hon är pigg jämfört med den första som jag tog hem. Protesterar vilt när man gör rent öronen osv. Dock väldigt smal och svag.
Hon är omkring fem veckor gammal och väger bara knappa 200gram..:cry:
Har köpt KMRs mjölkersättning för kattungar som jag matar henne med en gång i timmen, då får hon cirka 4ml(en del brukar rinna bredvid så hon får väl inte i sig allt). Försöker även få i henne lite uppblött torrfoder(specialfoder för kattungar fr 1 månads ålder) varannan timme utöver mjölken.
Har pratat med en djursjukvårdare som sa att man gärna kan ha i ngn droppe grädde i mjölken för att få i henne lite extra fett, vilket jag börjat med nu.
Jag har haft henne sen i söndags kväll(alltså nästan 3dygn) och hon har inte ökat i vikt, så nu undrar jag vad mer man kan göra för att hon ska öka i vikt.:confused:
Oootroligt tacksam för svar!:bump:
Hälsningar Erika

Sv: Liten undernärd kattunge..

just det, glömde nästan.. Att få henne att kissa är inget problem, men hon har inte bajsat. Hur ofta ska de göra det? //Erika

Massera försiktigt på magen och ryggslutet för att få den att bajsa lättare. Jag vet inte hur gamla kattungar är när de börjar bajsa själva men under en lång period sköter kattmamman det, genom att massera (tvätta) ut avföringen.
Jag vet tyvärr inte hur ofta de ska sköta magen, men jag vet att när mamma hade hittat en kull pyttesmå föräldralösa kattungar så var de också oroliga eftersom de tyckte att kattungrna aldrig bajsade.
Sök på google annars!

Lycka till!

jag är inte någon expert på detta men vill bara berätta vad min kusin var med om...

En av grannarna ringde till min faster och undrade om någon av hennes honkatter hade väntat unger, vilken ingen av dem hade gjort.
Grannen berättade iaf att när hon varit i ladan (som används som förråd) så hade hon hört nånting pipa så förfärligt men hon kunde inte förstå var det kom ifrån. Grannen är lite äldre och halvskröplig och kan därför inte klättra runt överalt själv och leta, därför bad hon min faster om hjälp.
Min faster tänkte att det kan ju vara någon annan honkatt som har lagt sin kull med ungar där och att det äskert inte var någon fara med dem, därför hade hon egentligen tänlt vänta med att gå dit o kolla till morgonen därpå.
Hur det än bar sig så kom min kusin och fick reda på historien varpå hon drar med sin mamma till ladan o börjar leta och på baksidan, alldeles intill väggen ligger en liten, liten kattunge... Min kusin lyfter upp den och inser att kattkraken säkert inte har långt kvar då han blvit alldeles kall, så utan att ens tänka stoppar hon ner honom i sin bh för att värma honom.
Ingen vet nånting om denna stackars katt, men han var inte speciellt gammal när de hittade honom.
Han överlevde (genom nåt slags mirakel) och min kusin behöll honom. MEN när hon vaccinerade katten höll han på att dö! Detta antagligen för att han inte fått i sig antikroppar från modersmjölken. Detta har hänt vid två vaccinationer och vet. har rått min kusin att inte vaccinera mer eftersom katten uppenbarligen blir sjuk av det. Annars är katten hur pigg o go som helst.

Nu kanske kattungen som du tagit hem inte haft det riktigt lika svårt, men jag kände att jag vill berätta detta. Min kusin fick sig en otrevlig överraskning när hon först räddat livet på den lille o sen nästan tar livet av honom vid ett senare tillfälle.

Jag önskar dig lycka till med den lilla och hoppas att allting går bra för er!

//Lillan

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 277
C
Katthälsa Jag vill få upp kattungen i vikt men det står still. Han är ca 12 veckor nu, tror vi i alla fall (hittekatt), och är fortfarande lite av...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Vår 2,5-åriga kastrerade hankatt var inne för sin årliga rakning till vet (långhårig huskatt som lätt får tovor) härom dagen. När de...
Svar
7
· Visningar
1 745
Senast: Heulwen
·
M
Katthälsa Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen...
Svar
14
· Visningar
5 575
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama