liten ryttare = liten häst?

L

love longears

Rider i en grupp där dom flesta ryttarna är normala-lite större size. själv är jag en rätt liten ryttare vilket resulterar i att jag får dom "små" hästarna. finns bara två st på stallet....dom får jag rotera mellan hela terminerna..börjat tröttna på detta då jag ej funkar med dom. har tagit upp det med instruktören men hon säger bara att dom stora ryttarna har förtur på dom "stora" hästarna och jag får hålla mig till dom små. till saken hör att det finns en hel drös med ponnysar som jag skulle kunna ha ist, men nej då, då är jag för gammal och bör hålla mig till stora hästar :devil:
vad ska jag göra? kanske gå upp en jädra massa kilon så jag måste få större hästar...fast då kan jag ju inte rida ponny :crazy:
Gaahh...tips tack!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: liten ryttare = liten häst?

Att hästarnas storlek anpassas efter ryttarens är jag helt med på, tycker oftast att det är bättre så. Däremot tycker jag absolut att instruktören har ett ansvar för din utveckling, kan du inte rida ponnyerna (vet att vissa ridskolor har strikt skilda stor häst och ponnylektioner) så bör du få bättre hjälp av instruktören så att du får det att fungera med de hästar du får rida. Det är faktiskt instruktörens jobb.

Prata med instruktören om problemet är ju det första du måste göra. Att du förstår deras situation men att det inte funkar för dig och att något måste göras. Du är ju kund och har rätt att vara nöjd med "varan" som du köper.

Alla vi som har egen häst får ju traggla på med vår häst även när det inte funkar, och försöka ta oss ur problemen.. så kan ju du också göra. Rida privatlektioner på "dina" hästar kan vara ett sätt att komma vidare.

Ett annat alternativ är ju att byta ridskola. Att byta miljö. lärare och hästar kan vara ett jättebra sätt att komma vidare i sin ridning. Efter ett tag kan man byta tillbaka igen och då har poletten trillat ned och man upptäcker att det visst gick att rida de hästar som det var svårt att klara av tidigare.

mvh
Lejonelle

jag förstår mycket väl att man måste anpassa hästarna efter ryttare...
grejen är att jag trivs alldeles utmärkt på detta stall, och instruktörerna är super. men anledningen till att jag rider lektion är att jag vill utvecklas och komma framåt (har två egna hästar hemma som jag "tragglar" på med, men ej kan utvecklas så mycket med då dom ej är av den sorten). känner inte att jag kan utveklas så mycket på dom två jag får rida i stallet. sen i början av terminen började det en ny tjej i vår grupp, mindre än mig, och hon får minsan både ponny och stor häst...varför vet jag ej men har en känsla av favvorisering :smirk:
får se vad som händer nästa lektion...får väl stå på mig och hoppas jag får en häst som passar mig bättre innan jul iaf.

Om det går en tjej som är mindre än dig i din grupp som får rida storhästar, så tycker jag att du ska säga till om det :mad:
För jag förstår om man väljer häst efter ryttaren men då ska det gälla ALLA :smirk:

love longears skrev:
finns en hel drös med ponnysar som jag skulle kunna ha ist, men nej då, då är jag för gammal och bör hålla mig till stora hästar :devil:

Rida ponny har väl inget med ålder att göra om man inte ska tävla? Är själv liten (156cm) men har för den skull aldrig blivit "avstängd" från större hästar. Däremot har jag ibland fått förfrågning om jag har något emot att ibland ha ponny på lektionerna då det varit hälta och annat bland storhästarna. Detta har varit på två olika ridskolor. Har aldrig stött på "vattentäta skott" mellan ponnyer och stor häst, men det finns säkert.

Om det nu dessutom är så att en annan ryttare får rida ponnyer på samma lektion som du går så borde du be om en vettigare förklaring än ålder att inte du får göra samma sak.

Låter som mig...
Jag är inte för stor för ponny, men jag får inte rida dem för min ridlärare tycker jag är för gammal :smirk: (20 år 162 cm)
Det red en ca 35-40 årig (ursäkta mig) kärring i min grupp förut, hon VÄGRADE rida någon annan än en viss ponny, fick hon inte den så red hon helt enkelt inte :eek:
Jag känner mig som en ärta på storhästarna (den minsta är 158, men nu har jag hamnat på en på över 165) och det händer ingenting tycker jag. De har rätt så få storhästar, och vi brukar ha samma lääääääääänge innan vi får byta. Byter en så måste någon mer byta, och det är oftast bara jag som vill...

Låter dumt tycker jag? Ridskolor brukar väl ändå ha fler stora hästar än som går med på varje lektion? Jag har inte ridit så mycket på ridskola förutom som barn, men red en termin för några år sedan. Det fungerade jättebra. Jag är inte heller särskilt stor så visst fick jag rida de mindre hästarna och ibland någon ponny. Man hade samma häst ett par gånger sedan fick man prova någon annan. Om det absolut inte fungerade kunde man ju få tillbaka den häst man ville ha om man så ville, men de flesta ville ju lära sig rida lite olika hästar. Jag red visserligen på en lägre nivå än jag borde pga platsbrist i de andra grupperna så mig satte dom på lite svårare hästar, men dom ända jag inte "fick" rida var dom på över 170 för dom var reserverade till de stora ryttarna. Hade en kvinna som var både lång och kraftig och då är det klart hon ska rida dom stora. :D Har du pratat med dom och verkligen förklarat att du är där för att utvecklas och vill prova andra hästar? Det måste ju som sagt finna fler större hästar så det räcker både till dig och de lite större ryttarna? Du behöver ju liksom inte ha stallets största. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 831
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar