Liten och rädd Russin

Fina

Trådstartare
Jag måste bara få skriva av mig lite. Har lånat hem ett litet russ på 6 månader. Han ska vara lekkamrat till min egen 6 månaders. Vi hämtade honom igår och släppte ihop honom först med min bäbis och sedan mamman också. Till att börja med verkade allt gå ganska bra, men han fick ju inte komma nära mitt föl för hans mamma förståss...
Olyckligtvis blev han inträngd i ett hörn och hoppade rakt ut genom staketet. ÅÅhh va synd det var om honom :cry: Sen sprang han runt och letade efter sin mamma (som var 8 mil bort) och var alldeles förskräckt. Vilken panik innan vi fick tag i honom, med vägar runt omkring och höga hastigheter :eek: Dessutom är han väldigt reserverad mot människor och hade ingen där, varken häst eller människa att ty sig till.

Tillslut kom han ialla fall in i en hage så vi kunde stänga in honom. Sen tog det två timmar innan jag fick tag på honom för han var så stressad och rädd. När jag väl fångat honom tryckte han sig mot mig som för att få lite tröst och kontakt även om han va lite rädd för mig också. Tycker så synd om honom :cry:

Idag har han fått gå med ett staket mellan sig och mina hästar. Så de får titta lite mer på varandra innan vi gör ett nytt försök.. o så förstärker vi staketet. Han är så ledsen och gnäggar och bara hoppas att mamma ska komma och rädda honom.

Han har blivit lite modigare under dagen och är inte lika svårfångad längre. Hoppas det kommer fungera nu. Jag är säker på att han blir accepterad av mitt sto bara de får några dagar på sig. Det har gått bra med alla andra hästar de gått med. Men fy vad jag tycker synd om honom nu :cry: och oroar mig för att han ska komma lös igen... Men nu vet han ju ialla fall var det finns mat och lugn efter att ha stått inne ett par nätter.

Jag var som sagt bara tvungen att skriva av mig... men om ni har några tips på hur jag ska gå tillväga så är de mycket välkomna!

Sv: Liten och rädd Russin

Jag har för mig att du startade en tråd om det här för någon vecka sen?

Men det var en foderrelaterad fråga såg jag senare :)

Det är inget ovanligt det som hänt, bra att du försöker få honom trygg i en egen hage nu i början. Om kanske två-tre veckor kan du prova att öppna upp så att de kan gå tillsammans alla. Men lämna dem inte utan uppsikt i början.

Senast ändrad:

Nej, det var inte jag som skrev den tråden... Däremot har jag startat en tråd om foder till småttingarna. Tanken är att han ska få bo i samma box som min fölunge sen. Men jag vill ju inte börja släppa ihop de i boxen innan de fått chansen i hagen... Känns lite trångt...

Kan du inte börja med att låta fölen gå ihop själva först? Om nu inte mamman låter den nya komma nära.
Då kanske fölen håller ihop på ett annat sätt sen?
Det kanske ändå snart är dags för avvänjning?
(En tanke från en utan erfarenhet.)

Jag fick hem ett 6 månaders föl som sällskap till mitt 5 månadersföl som fortfarande gick med sin mamma och två valacker.
Mamman var hård mot den nya första dygnet men då gick valackerna emellan och tröstade och tog hand om honom.

Nu är de 7 och 8 månader och mitt föl ska snart avvänjas.

De går på lösdrift och är mycket bra kompisar men jag skulle inte våga låta dem bo i samma box. Mitt föl är betydligt mer dominant och då har den andra ingenstans att ta vägen om de skulle börja kivas.

Jag har ju tyvärr ingen valack som kan trösta, han som skulle gått med dem har en senskada :( Men det verkar gå bättre och bättre om man ser på minspelet över staketet i alla fall.

Lilla russet har blivit mycket modigare mot oss människor och tyr sig till oss nu när han inte har någon häst att ty sig till.

Jag hade inte tänkt avvänja min på iaf en till två månader men funkar det inte på något annat sätt så gör jag det nu. Vi släppte ihop fölen först så de fick springa och hälsa på varandra och när de lugnat sig släppte vi in mamman. Så det hjälpte inte.

Vill gärna ha mamman med dem ett tag så de har någon vuxen som håller ordning på dem. Uppfödaren till russet tyckte det var en bra idé, likaså att ha fölen i samma box eftersom de är jämngamla. Jag tänkte att hon borde ju veta, hon har fött upp en massa hästar och lånar ut många på foder innan försäljning osv. Men vi får se hur det går.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar