Liten lösdrift

elinkkarlsson

Trådstartare
Hej alla hästkunniga!
Min kompis och jag delar på två hästar. Vi bor i ett samhälle ganska långt bort ifrån hästarna och därför så har min kompis ästarna på sin gård. Deras lösdrift är så sjukt liten så jag tycker det är djurplågeri. Vindskyddet är stort å rymligt, inget problem där. Men själva hagen... Ca 15 x 15.
En kvinna kom å tittade på hagen å tyckte detta var för STORT för våra islänningar. Hennes två hästar gick visst bara vid höbalen å sen till vattenhinken.

Vad tycker ni? Tycker detta är helt vansinne att stoppa hästarna i denna plutthage. Men de som vi har hästarna med tycker det är jättebra...:mad:

Jag tycker det låter som på tok för lite! I vår flock (tre hästar) skulle det inte fungera, de behöver helt enkelt plats för att inte känna sig trängda. I några dagar hade vi hästarna på ett mindre utrymme (kanske 15 x 30 m plus ligghall) och det slutade med att vi på morgonen hittade den extremt ranglåga valacken inklämd i ett hörn som han inte vågade gå ut från. Tydligen hade han stått där länge, att döma av antalet bajshögar. Så i vår flock är ett sådant alternativ orimligt. Sedan är ju hästar av naturen vandrare och jag anser i alla fall att de ska ha plats att röra sig så mycket eller lite de vill :)

Hej alla hästkunniga!
Min kompis och jag delar på två hästar. Vi bor i ett samhälle ganska långt bort ifrån hästarna och därför så har min kompis ästarna på sin gård. Deras lösdrift är så sjukt liten så jag tycker det är djurplågeri. Vindskyddet är stort å rymligt, inget problem där. Men själva hagen... Ca 15 x 15.
En kvinna kom å tittade på hagen å tyckte detta var för STORT för våra islänningar. Hennes två hästar gick visst bara vid höbalen å sen till vattenhinken.

Vad tycker ni? Tycker detta är helt vansinne att stoppa hästarna i denna plutthage. Men de som vi har hästarna med tycker det är jättebra...:mad:

Den hagen passar till två kaniner tycker jag. Mina två hästar har två hektar att gå på (= 20.000 kvm). Hagar ska vara stora så hästarna kan springa (de är skapta för rörelse). Tror faktiskt det står i djurskyddslagen att de ska kunna röra sig i alla sina gångarter! Du ska inte vara nöjd med detta! Instämmer med dej! Det är kvalificerat djurplågeri av okunniga människor!

@elinkkarlsson Det är för litet. Tror att Länsstyrelsen rekommendationer efter tolkningar av djurskyddslagens "röra sig fritt i alla gångarter" är typ 10*30 för en häst och 15 eller 20 * 30 för två hästar. Som absoluta minimum då. Våra tre hästar i mitt stall har fyra hagar på 1 hektar vardera som "sitter ihop" och just har hästarna tillgång till tre av dem.

Alldeles för litet. Dock stämmer det relativt bra att när det är fruset och mycket snö att hästarna oftast står stilla och äter vid balen, gjorde våra också trots att dom hade en enorm hage med både skog och ängar varierat. Men det är absolut ingen ursäkt att ha hästarna i en sån liten hage som är för liten i mina mått även för att vara en rasthage.

Jag har också flera Ha för min lösdrift, finns det någon annan hage att släppa dessa på dagtid? är de väldigt sams så kanske men kan räkna det som en extra stor box,

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 528
Senast: Spike
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat