Liten kattunge med läppspalt

Dresden

Trådstartare
Min bondkatthona blev dräktig trots p-piller (kastrering är definitivt planerad nu) och fick ungar för tre dagar sedan, lite tidigt vad jag tror. Den första föddes under högljudda protester och visade sig ha läppspalt.Ytterligare en unge föddes ett dygn senare, dödfödd.
Vår första tanke var att åka och avliva ungen men den är pigg och aktiv, äter ersättning och går upp i vikt.
Gomen är hel, däremot är överläppen helt uppdelad på båda sidor upp emot nosen. Den dödfödda såg normal ut.

Ni med erfarenhet, kan en så här unge överleva eller är det plågeri att fortsätta mata och hålla den varm?
Mamman var tveksam först, men sen igår har hon varit riktigt engagerad och sitter med när jag matar och sen slickar hon ungen och ser till att den kissar och håller den nära. Det är svårt att säga om ersättningen kommer ut fel väg, om det bubblar i näsan, den är så liten och jamar hysteriskt medan man matar, men det verkar som om det mesta går ner rätt.

Vetten jag pratade med sa att man alltid kan prova, att diagnosen inte är helt omöjlig, men vad säger er erfarenhet?
Tack för alla tips!
 
Så här ser den ut. Nosen är deformerad :-(
29f3sk6.jpg
 
Så här ser den ut. Nosen är deformerad :-(
29f3sk6.jpg


Ser inte så tydligt här. Men säger Vet att det borde gå bra, och om katten nu äter och växer blir omhändertagen av mamma och verkar nöjd och glad, så mata vidare tycker jag.

Kan gomspalt opereras på katter? När den vuxit till sig alltså?

Har inget absolut svar på vad som är rätt. Gomspalt är ju inte ett smärttillstånd. Brukar det förändras under uppväxten (växa ihop / växa isär)?
 
Alltså, min unge har inte gomspalt, den har en läppspalt. Det är rätt stor skillnad vad jag förstår.

Frågat veterinär har vi gjort, hon sa att vi inte ska ge upp men att ungen kan bli sjuk rätt fort ( få ner mat i lungorna) och då ska vi komma in direkt. Eller om vi misstänker att den inte mår bra. Så det kör vi på.

Som det är nu matar jag varannan timme och ser till att den är varm med varmvattenflaska i boet.
 
Alltså, min unge har inte gomspalt, den har en läppspalt. Det är rätt stor skillnad vad jag förstår.

Frågat veterinär har vi gjort, hon sa att vi inte ska ge upp men att ungen kan bli sjuk rätt fort ( få ner mat i lungorna) och då ska vi komma in direkt. Eller om vi misstänker att den inte mår bra. Så det kör vi på.

Som det är nu matar jag varannan timme och ser till att den är varm med varmvattenflaska i boet.

Ah, det skriver du ju tydligt i översta inlägget. Jag svarade slarvigt. Men fint att ni fortsätter med matningen! Den kan inte dia alls alltså?
 
Nej, den kan inte suga fast alls. Men den är pigg och aktiv när den är vaken, mer än vad jag upplevt tidigare kattungar vara ( annan mamma och kull) .
Med den deformationen i näsan finns det ingen möjlighet att få ett grepp om en spene.
 
Alltså, det blir inget vakum, inget sug för den, ha ha... vet inte hur jag ska uttrycka mig
 
Nej, den kan inte suga fast alls. Men den är pigg och aktiv när den är vaken, mer än vad jag upplevt tidigare kattungar vara ( annan mamma och kull) .
Med den deformationen i näsan finns det ingen möjlighet att få ett grepp om en spene.

Men är det bara i läppen borde det väl rimligen gå att sy ihop relativt enkelt? *tänker jag utan att att sett den på nära håll*

Inte på en liten unge, men sedan när det finns lite att sy i sas.
 
Åh, jag hoppas! Det handlar ju inte om utseende, den får se ut hur den vill - vi behåller hen ändå, men för dess egen skull. Men jag vet inte, det finns nästan ingen nos, allt är uppspaltat. Jag tvekar mellan att avliva nu och att den kommer att ha ett fullödigt liv hela tiden, hur vet man?

Det första vi kände när vi insåg att mamman var dräktig var att oavsett vad som händer, hur många ungar det än blir så håller vi hårt i dem. Det var inte planerat och inget vi räknade med men barnbarn ( ha ha :Dför oss) gör man sig inte av med hur som helst. Så klarar sig ungen har den ett hem här, oavsett hur den ser ut eller vilka mediciner den behöver.
 
Åh, jag hoppas! Det handlar ju inte om utseende, den får se ut hur den vill - vi behåller hen ändå, men för dess egen skull. Men jag vet inte, det finns nästan ingen nos, allt är uppspaltat. Jag tvekar mellan att avliva nu och att den kommer att ha ett fullödigt liv hela tiden, hur vet man?

Det första vi kände när vi insåg att mamman var dräktig var att oavsett vad som händer, hur många ungar det än blir så håller vi hårt i dem. Det var inte planerat och inget vi räknade med men barnbarn ( ha ha :Dför oss) gör man sig inte av med hur som helst. Så klarar sig ungen har den ett hem här, oavsett hur den ser ut eller vilka mediciner den behöver.
Jag skulle tro att om det bara är läppen och den klarar av att äta utan att dra ner det i lungorna så kan det gå bra. Det är omöjligt att se något på bilden och den är så pass liten ännu där. Du säger att den är väldigt livlig, hur gammal är den nu? Öppnat ögonen och börjat kunna gå?
 
1j0piq.jpg

En till bild, nosen är helt deformerad ;( Men ungen är glad och pigg, ska man avliva ändå?
Jag är ledig den här veckan och vill gärna försöka (och 15-åriga sonen har sommarlov så han kan hjälpa till sen) men är det djurplågeri?
 
@Mia_R den är fyra dagar gammal nu, inte öppnat ögonen ännu men väldigt aktiv och kravlar överallt. Har ramlat ut ur boet ett par gånger, han söker verkligen mat. Tur jag vaknar på någon sekund och hjälper henom tillbaka, ha ha...
 
Jag har vänner med en vuxen, pigg katt som jag kan tänka mig såg ut så som kattunge. Han har en typ uppdelad nos. Ska se om jag hittar bild.
 
Oj, det var mer än jag trodde först. Jag får nog hålla med veterinären, så länge den är pigg och aktiv kan det kanske vara värt att testa.
 
Är det bara läppspalt skulle jag försöka hjälpa den. Den bör ju kunna fast föda trots läppspalten och om veterinären tycker att det behövs går det kanske att fixa läppspalten när den blir större och ska kastreras. Vi får hålla tummarna för att det bara är utsidan som har påverkats. :)
 
1j0piq.jpg

En till bild, nosen är helt deformerad ;( Men ungen är glad och pigg, ska man avliva ändå?
Jag är ledig den här veckan och vill gärna försöka (och 15-åriga sonen har sommarlov så han kan hjälpa till sen) men är det djurplågeri?
får den ner maten rätt, har god aptit, mamman tar hand om den och ni har tid och ork så är det inget ni förlorar på att fortsätta försöka.
hade den fått ner maten fel, inte haft ngt aptit, mamman ignorerar osv så hade det varit bäst att avliva.
men eftersom den går upp i vikt så verkar det än så länge gå bra :).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 330
Övr. Djur Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp