Liten hund och elstängsel..

Domino_s

Trådstartare
Ja, det slog mej precis.. Hur påverkar den en liten hund om de får en stöt i t ex nosen av ett elstängsel.

Jag skaffade i höstas min först lilla hund, aldrig haft en hund under 25kg innan. Och när de har fått för sej att lukta eller råkar gå emot elstaketet in till hästarna så skriker de till, nån har dragit en repa, nån har stått still och bara gnällt och nån har sprungit raka vägen till mej och beklagat sej.. Men ingen har haft några problem efter.

Men nu när jag då har den här lilla, väger just nu 4 kg och jag tror inte att hon kommer bli mycket större.. Vad händer om hon får t ex en rejäl stöt i snoken, kan det skada henne? Hon har varit med i stallet, men är ju så liten att hon sprungit under tråden och är det hästar i hagen vet hon att hon inte får gå med in. Men nu när jag har hästarna hemma sedan några veckor och kommer sätta nytt staket uppe vid huset där jag kommer sätta en tråd lågt pga schäfern som annars gärna vallar hästarna (ja, jag vet jag kan träna honom att låta bli, men det är inte det jag efterfrågar här).. Denna kommer hamna på ca 30cm högt, alltså i hennes huvudhöjd..:crazy:

Även om jag lär henne att inte gå i närheten av staketet kommer det ju någon gång hända att hon går emot, det gör det ju alltid. Hur orolig behöver jag vara? :confused:

Mvh Domino_s

Sv: Liten hund och elstängsel..

Förr-förra sommaren var jag och hälsade på en kompis neråt landet och dom hade både höns och katter = skitkul att jaga enligt mitt hundskrälle. Framförallt hönsen va kul och det blev ett jäkla kacklande en stund, när vi bestämde vi skulle prova ha henne lös...

Hundskrället kutande under deras elstaket 5 gånger (el runt fårhagen) men sjätte gången small det - hon sprang på det. Det hon lärde sig var att inte jaga hönsen och katterna där (och hålla sig från hörnet hon sprang på tråden), men i övrigt var hon som vanligt efter.

Min hund väger 5 kg prick, så du behöver knappast vara orolig - hon fick inga men efteråt.

Elen skadar inte en liten hund (eller katt!) mer an en storre hund. Jag har staket med 4 plankor runt hagarna och de 2 hektar som inte ar hagar. Nar Miss Mandy kom var hon liten valp och sprang rakt under sa jag satte upp en lag el trad under understa plankan pa de tva tre stallen hon gick under. Hon traffade den med nosen pa tva stallen och har inte sprungit under ett staket sedan.:D

Vad skönt att höra! Då kan jag lugna mina nerver.. :D

Tack för era svar!

Mvh Domino_s

Har en vavva på 3 kg som trasslade in sig i en tråd som låg på marken :mad: satt fast ett par sekunder men kom loss innan jag en hunnit dit. Han var rejält ledsen men inte skadad.

Min sprang rakt in i ett elstängsel runt en fårhage idag, hon väger ca 6,5 kg. Skrek till och hoppade bort med svansen mellan benen, sen var det inget mer med det.

Jag glömmer aldrig synen av den långbenta 10-12 veckors valpen som helt plötsligt kutade fram och bet tag i eltråden/elrepet till hästhagen (den hade knatat med där flera gånger tidigare) - och höll kvar i tråden flera sekunder gnyendes då hon först inte fattade vart smärtan kom från.

Jätteledsen blev den då, men vad jag vet så märktes inget på hunden nästa gång dom gick där och jobbar som vallhund på den gården idag:) Men det var en syn att se en valp som hängde med käften i ett elrep:eek:

kl

Är det bara min hund som skiter ner sig när han får stötar av elstängsel? :o

Min schäfer/labrador har fått stötar 3 gånger, vad jag vet om, och varje gång har han på en hundradels sekund; fått stöten, tagit sats för att springa iväg, skitit ner sig och ylat när han springer därifrån.
Är han kanske bara ovanligt ynklig av sig :D

Det var för övrigt från vanliga elstängsel, inga speciellt starka alls.

Jag håller med övriga om att det inte är någon fara.

Äh han är väl bara klen som jag. Får jag en smäll av ett elstaket - om än en liten - så mår jag illa - det är det närmsta jag kommer en ångestattack.

Vi har en liten Kina-Puff på tre kilo och jag har haft samma funderingar som du, så jag ringde veterinären och frågade, och fick samma svar som du redan fått, det är ingen fara!

Mina höns har åxå fått sig stötar av staketet, har fyra trådar, och de hoppade bara till och struttade runt som förut!

Jag glömmer aldrig synen av den långbenta 10-12 veckors valpen som helt plötsligt kutade fram och bet tag i eltråden/elrepet till hästhagen (den hade knatat med där flera gånger tidigare) - och höll kvar i tråden flera sekunder gnyendes då hon först inte fattade vart smärtan kom från.

Jätteledsen blev den då, men vad jag vet så märktes inget på hunden nästa gång dom gick där och jobbar som vallhund på den gården idag:) Men det var en syn att se en valp som hängde med käften i ett elrep:eek:

Min förra tik fick för sej att slicka på eltråden en gång, hon skrek till en gång, hoppade rätt ut i luften mot mej, landade någonstans i maghöjd på mej så jag dratta på ändan och skrek sedan som en stucken gris i flera minuter kravlandes på mej.. Skulle tro att grannarna trodde att jag var en riktig hundplågare som till synes låg och brottades med min hund på marken så hårdhänt att den skrek..:angel:

Mvh Domino_s

Nuvarnade "stor-hunden" gjorde också en dum grej som liten, var en flärp av ellband som hände ner vid ett handtag, den hoppade han så kavat upp och tog i munnen när han var ca 12 veckor.. Pep bara till lite och sprang iväg med svansen mellan benen, tog dock inte många minuter innan han var framme igen och gjorde samma sak..:o Den kanske bara var elak första gången liksom..:angel: Denna gången resulterade det i en stor gråtattack och mycket självömkande länge efter..

Undrar om mina hundar är/var ovanligt korkade..:angel:

Mvh Domino_s

kl

Det finns exempel på unga BCs som gått på elstängsel o sedan blivit livrädda för får, så helt ofarligt är det inte, ur den synvinkeln sätt iaf.

Min lille (5-6 kg) fick en stöt en gång. Det enda som hände var att han inte ville gå med mig upp till hagarna mer.

Min nuvarande hund vägrar gå ut på promenad (lös) med stallägaren efter att han sprang in i ett elstängsel för ett par månader sedan när de var ute. Är jag med eller om han är i koppel går det bra, men om han (stallägaren) blir lite sträng i rösten mot sin hund så lyder min på momangen.

På gården har han också gått in i eltråden, men den händelsen påverkade honom ingenting, han springer fortfarande lika glatt under tråden och är inte rädd för hästarna.

Senast ändrad:

kl

Det finns exempel på unga BCs som gått på elstängsel o sedan blivit livrädda för får, så helt ofarligt är det inte, ur den synvinkeln sätt iaf.

Fast det ar ju en helt annan sak. Det beror pa att hunden far "superstitious associations" och satter samman obehaget den kanner med det den ar focuserad pa just da. Det ar vad tranare vill uppna nar de kastar en skramlande burk (kedja) for att ge hunden en "correction". Det ar ocksa precis vad jag hoppades uppna (och gjorde) men min laga eltrad sa Miss Mandy kopplade ihop snarten pa nasan med att ga in i hagen. Jag har inte haft nagon trad dar sedan hon var liten, men hon skulle inte ens tanka sig att krypa under eller ens ga in igenom en oppen grind.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Emmi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 389
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar