Liten hovfundering

E

Egonson

Pållans ena hov (h.b) flyter ut inåt när den växer.
Efter vad jag har jämfört med bilder ser det ut som att hon har utåtbruten tåaxel på den sneda hoven.

Hur skulle ni skott och verkat en hov som är sådan?
Vi ska diskutera med vår hovslagare nästa gång han kommer, men nu vill jag höra era åsikter.

Har fått uppmaning från Equiterapeut att hon absolut inte får gå utan skor, då vrider sig nämligen hoven på tok för mycket och hon får stela muskler på insidan av låret.

En sådan snedhet kan enbart hållas efter genom korrekt verkning. Hästen kan gå barfota om du som ägare först och främst anlitar en kompetent person att räta till din hästs hovar men sedan även att du håller koll så att hoven inte far iväg ännu mer. Gradvis (om det inte sitter i en ren defekt förstås) kan din hästs hov rätas upp så att han snarare slipper spänningarna han bär på av att ständigt ha en hov sned.
Oavsett om du sätter på skor eller inte så måste ni göra vad ni kan för att hästens hov och ben balanseras upp. Tänk bara hur du skulle känna det om insidan på din sko var högre än utsidan, snacka om spänningar!

Förra sommaren gick min häst och slet ner sina bakhovar alldeles själv och allt såg ut att vara frid och fröjd ända tills jag kollade efter och såg att hon faktiskt slet rejält snett. I år har jag hållit bättre koll och hovarna slits jättefint med bara en liten liten snedhet som jag nu har fått kunskap att hålla efter och förhoppningsvis rätta till.

Min hästs framhovar växer ojämnt pga att han belastar snett (inåttåad). Innersidan belastas inte mycket och växer massor vilket betyder att han inte kan gå barfota (enl hovis) och skulle jag ändå vilja ha honom barfota säger hovis att han typ skulle få komma ut en gång i veckan och rätta till hoven eftersom han skulle förstöra hela utsidan.

Min behöver ingen speciell skoning mer än att vi tåriktar så att han slipper rikta skorna själv. Hovis försöker att fixa så gott det går men eftersom min häst inte är rak i benen så kan han ju inte jämna till hoven helt utan insidan får helt enkelt vara lite längre för att inte belasta benen och senor/ligament osv.

Tänk bara hur du skulle känna det om insidan på din sko var högre än utsidan, snacka om spänningar!

Usch ja :crazy: :(

Jag måste verkligen ta tag i det här ordentligt nu, kan inte nuvarande hovis fixa det så anlitar jag i så fall någon annan.

När ena sidan av hoven flyter ut så beror det på att hovens andra sidan belastas hårdare.
Man KAN ha såna hovar utan skor, men det förutsätter att man verkar dem ofta och håller efter den mindre belastade (=utflutna) sidan av hoven.

OM jag tolkar dig rätt så är det på bakbenen och att hästen "skruvar" när den går. DÅ kan man sänka hovens insida något mer än man gör vid "normal" verkning, just för att hålla efter detta.

Liknande trådar

Hästvård Min hästs framhovar växer alltid ut över skokanten fram efter ca 2 veckor efter skoning, låter man det vara så så börjar dom ju oxå...
Svar
11
· Visningar
2 166
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 879
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 805
E
Hästvård Pållan har gått med skor fram i hela sitt liv och haft fina hovar innan vi köpte henne. Pga att vi fick tag i en väldigt oseriös och...
Svar
13
· Visningar
3 107
Senast: Siglavy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka