LITEN hingst med hopp-prestation?

nordiskridkonst

Trådstartare
Min väninna ska betäcka sitt hoppsto efter tävlingskarriären, troligtvis i vår. Flera starter med placeringar i 1.40/1.50 klasser. Problemet är att detta är ett sto i storlek XXL, närmare 180 cm i mkh. Hon vill ha en avkomma med samma höga ridbarhet/hoppkapacitet (eller bättre givetvis :-) men betydligt mindre i storlek. Gärna mellan 165-170 cm hög.

Vad finns det för hingstar i Sverige med egna meriter i svåra klasser som ligger under 165 cm i mkh? Helst inga unga hingstar eller "framtidslöften" utan äldre hingstar med egna prestationer som gett framgångsrika avkommor? :confused:

Sv: LITEN hingst med hopp-prestation?

Acacio, Algot, Camaro M, Cyklon, Dirco Hästak, Fighting Alpha, Haydn (dock V-hingst), Hip Hop, Iowa, King Louie, Magini, Quite Easy, Saint Amour och Tornesch har alla gått svår hoppning och är under 165 cm.

Vad är det för stam på din väninnas sto?

Hade helt missat Tornesch storlek!

Den största frågan är väl vad de lämnar egentligen..

Tack för svar. Dirco Hästak låter mkt intressant och bara 160 cm i mkh.

En dum fråga kanske men har den lilla Flyingehingsten Artist gått ur tiden?

Tornesch är 167 cm i mkh och därmed väl stor. Camaro M är 166 cm.

Saint Amour verkar också vara en kanonhäst i litet format men kostar 5000 kr i bokningsavgift och 20 000 kr vid levande föl, plus moms! Lite i mesta laget faktiskt!

Tornescherna har blivit av större storlek, iaf de jag sett.
Magini lämnar lite ojämnt, finns några riktigt stora efter honom likväl som halvfigurer.

Stakkato avkomma tror jag på, de brukar ju vara små och spänstiga men jösses vad de höjt priset på Saint Amour!!

jag håller med! Kaninte så jättemkt om hoppavel, men jag följer WC o där ser alla stakkatohästarna likadana ut! Rätt små, ädla, mörkbruna o kvicka som F-N i benen :P

Jag gillar Saint Amour och stakkato blodet, synd att de har höjd SA så mycket.

Artist lever fortfarande. Tror jag. Men jag minns inte om han är i avel längre. Han har sänkt avelsbokstav.

Iowa 960, en personlig favorit. :love:
Står visserligen i Frankrike nu, men det ska gå att få semin.

Tornesch ligger på -0,3 i mankhöjdsblup.

Om man kan få tag på sperma från Artist ligger han annars på -5.8, men då får inte avkomman gröna papper.

Satisfaction är e. Stakkato, ett alternativ till SA om man vill ha Stakkatoblod, och han var inte så dyr förra året. Själv är Satisfaction 165 cm, men jag har sett både stora och små hästar e. Stakkato, har man tur så slår den mindre genen igenom.

Nu kopierar jag en fråga jag lade i annan tråd och hoppas att någon kan svara.

"Nu lånar jag tråden lite Ni som är mer insatta än jag i detta med blup, vet ni om man tar hänsyn till stoet när man beräknar hingstens mankhöjdsblup? Exempelvis om ett arabsto som oftast är lite mindre än våra halvblodsston, betäcks med en normalstor SWB hingst, så borde ju den avkomman bli något mindre än medelsnittet. Då måste ju snittet på mankhöjden för hingsten bli lägre, även om han troligtvis har höjt mankhöjden på avkomman sett utifrån ett mindre sto."

Artist levde ju härom månaden när vi träffade en som visste vad h*n pratade om. Då användes han i avel men inte halvblod.

Vad gäller Saint Amour som nämnts i tråden skulle jag bara våga använda honom på ett sto som är korrekt i sina ben för själv ser han ju inte alls rolig ut.

Det var det jag hade för mig ! Betäcker han så är det naturligt.

nordisridkonst skrev:
Vad finns det för hingstar i Sverige med egna meriter i svåra klasser som ligger under 165 cm i mkh?

Acacio, Algot, Camaro M, Cyklon, Dirco Hästak, Fighting Alpha, Haydn (dock V-hingst), Hip Hop, Iowa, King Louie, Magini, Quite Easy, Saint Amour och Tornesch har alla gått svår hoppning och är under 165 cm. ?

Fast så kan man inte tänka när det gäller avel. Man måste titta på hur statistiken ser ut och vilken storlek som hingstarna ger.

Camaro M tex har ett blup-värde på 3.5. Det innebär att han ger hästar som är ca 3.5 cm större än medel. Även Haydn ligger på plussidan vad gäller storlek och ger således större hästar.

jag vet att man måste tänka på vad hingstarna lämnar, men hon frågade efter hingstar som hade gått svår hoppning och var under 165 cm i mkh och jag svarade på hennes fråga!

Håller med om Dirco Hästak, har sett 2 åringar efter honom som löshoppar helt sjukt! fantastisk förmåga! Tom jag dressyrkärringen uppskattade att se dem hoppa ;) Dock tyckte jag ju hans trav är lite tråkig... men det ska jag vara tyst om :p

En kompis har betäckt med Algot, 161 cm, han hoppar ju som en lite stjärna å har för mig fina gångarter. Gick ju väldigt bra för fölen i våras med, kankse vore något? Om du är beredd att chansa lite. Det var väl hans första omgång förra året...?

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Långnos
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp. Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025