LITEN hingst med hopp-prestation?

Sv: LITEN hingst med hopp-prestation?

Iowa har jag träffat och skött, riktigt trevlig, samlade senare fina meriter.. och sedan visar det sig att hans avkommor blir riktigt bra. Lämnar inte stora avkommor, kanonstam etc. Lägger min röst på honom.
Sist jag kollade var det riktigt fördelaktig deal på FAI på honom. Helt klart en intressant hingst i mina ögon. Har hoppblup på 146.

Non Stop R lämnar smått ser jag på blup.se -1,4. 132 i hoppblup är ok, i mina ögon trevlig stam.

Det är inte omöjligt. Jag har för mig att han inte var i avel i fjor pga tävlingsverksamhet, men pungbråck har jag missat..

för du menar väl den "svenska" hingsten (Lux Z-Amor)??? finns väl en annan hingst med ett liknande namn.

Han blev opererad 2009 om jag inte minns fel, och på hemsidan står det bara att han inte är i avel 2010. Men om han kommer finnas mer i avel vet jag inte eller om operationen satte stopp för det.

Nu kopierar jag en fråga jag lade i annan tråd och hoppas att någon kan svara.

"Nu lånar jag tråden lite Ni som är mer insatta än jag i detta med blup, vet ni om man tar hänsyn till stoet när man beräknar hingstens mankhöjdsblup? Exempelvis om ett arabsto som oftast är lite mindre än våra halvblodsston, betäcks med en normalstor SWB hingst, så borde ju den avkomman bli något mindre än medelsnittet. Då måste ju snittet på mankhöjden för hingsten bli lägre, även om han troligtvis har höjt mankhöjden på avkomman sett utifrån ett mindre sto."

Jag kopierade detta från frågor och svar om BLUP på blup.se "Index för mankhöjd anges som avvikelse i cm från respektive köns medelmankhöjd. Medelvärdet för testade hästar i åldern 4 till 18 år är satt till 0 och alla hästar jämförs mot den mankhöjden. Eftersom denna grupp av hästar ändras varje år (”nya” fyraåringar ersätter de som blir 19 år) så kan också medelvärdet ändras något från år till år. För 2010 års BLUP-körning är medelvärdet 164 cm för ston och 166 cm för hingstar/valacker." Man tar alltså inte hänsyn till individens mankhöjd, det finns ju även halvblod från runt 150 cm till 180 cm.

kl

Corland, lämnar smått enligt blupen (-0,6) och han har ett hoppindex på 154 vilket placerar honom som 6 bästa hoppförävare i bluplistan.

Elmshorn ligger på 130 i hoppindex och -0,1 i mankhöjd.

Cosmopolite S har 141 i hoppindex och -0,6 i mankhöjdindex

Hip Hop har 144 i hoppindex och -1,2 i mankhöjdindex

Quidam de revel har 153 i hoppindex och -1,5 i mankhöjdindex

Contendro I har 159 i hoppindex och -1,7 i mankhöjdindex (tredje bästa hoppförävaren enligt blup!!)

Feliciano har 145 i hoppindex och -1,9 i mankhöjdindex

New Balance har 141 i hoppindex och -2,2 i mankhöjdindex

jag vet att man måste tänka på vad hingstarna lämnar, men hon frågade efter hingstar som hade gått svår hoppning och var under 165 cm i mkh och jag svarade på hennes fråga!
Det är halvsant skulle jag vilja påstå. Hon frågade indirekt efter hingstar som ger smått.

Ibland får man se till att man svarar på det som TS egentligen frågar och inte på det som bokstavligt står i texten.

jag svarade på hennes fråga, hade inte tid att sitta å kika på vilka hingstar som lämnar smått eller stort.. kollade bara igenom vilka hingstar som var under 165 cm och hade gått svår hoppning. Det var hennes fråga och jag svarade på den.

Förlåt att jag inte svarade rätt! Suck..

Ok, då gissar jag att han är ute ur leken?
Mitt starkaste bud är Iowa i så fall!
/U

Har en nybliven 3-åring efter Dirco Hästak. Ett litet (nu ca 153 cm) fuxsto. (Mamman är 160 cm). En speciell häst, typsikt "fuxmärr" ;) Vill alltid vara i centrum, tror hon är bäst och vackrast, stor personlighet. Dock väldigt mogen och klar i huvudet. Satt/red in henne själv nu under senhösten. Satt på henne tot. 13 ggr. Inte ett enda bocksprång, hoppa i luften eller bli rädd. På egen hand i skritt och trav. Känns säkrare att rida ut på henne, än hennes 17 åriga mamma som hoppar i luften för det minsta lilla :D

Här är den senaste löshoppningsfilmen på henne, i slutet av dec. Kanske inte världens bästa hoppteknik, men en häst med hjärtat på rätt ställe! http://www.youtube.com/iccass#p/a/u/0/fne4CZ8cz_Y (Fler videos på henne finns i min kanal, sök på Lolli)

/Vanilj_hallon

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Långnos
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp. Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025