Liten hingst betäcka stort sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vemsomhelst
  • Startdatum Startdatum
V

vemsomhelst

Jag är ganska ny i hästvärlden. Ponnymamma utan eget intresse. Men jag måste få fråga en tjej som har ett sto påstod att hon gått i samma hage som en hingst som är mycket mindre och nu är hon gravid. Stoet alltså.
Är det möjligt över huvudtaget? Stoet är ca 160 cm och hingsten är kanske 125 cm (ungefär nästan lika hög som sonen) Kan en sådan liten häst para sig med en sådan stor häst?

Sv: Liten hingst betäcka stort sto?

Ett större stuteri i närheten tyckte de var jättesmarta som skaffade en minishettishingst och lät den gå bland avelsstona (halvblod) för att snabbt se när någon var på gång in i brunst, dvs de tyckte det var jättesmart fram tills de fick ett antal lite udda korsningar mellan minishettis/halvblod året efter ;)
När viljan finns så finns det alltid sätt att nå målet om man jobbar tillräckligt för det, om så stoet skall lägga sig ner för att få till det. Så big no no att ha hingstar bland ston oavsett hur stor storleksskillnaden är.

Tack för era svar. Trodde inte det var möjligt med så stor skillnad. Men då har jag lärt mig något nytt i dag. :)

Hästar kan det mesta om dom bara vill! Så i din fråga så skulle jag tro att det inte är några problem.

Gylle: Den korsningen hade varit intressant och se ;) Såg du dessa korsningar live?

Tyvärr har jag inte sett någon av dem hände ett par år innan vi flyttade till denna gård men den stackaren som gjorde det fick höra det väldigt många år efter händelsen tog inte lång tid efter vi flyttat hit innan vi fick höra om det.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka