Liten havrefråga

AKB

Trådstartare
Det här gäller inte min häst, utan en jag känner..

Hästen i fråga är ett stort halvblodssto,som rids nästan varje dag. ingen hård träning. Ingen analys på höet. Ägaren har nu börjat ge havre. Hon har köpt ca 30 kg krossad, som hon sedan ger 2 dl om dagen med. Hov får för övrigt bara betfor, omkr 1 1/2 uppblött.
Då är fråga 1: Låter inte 2 dl havre lite lite? Hur mycket måste man ge på ett ungefär för att det ska göra nåon "verkan" så lite på en så stor häst måste ju vara en dropp i havet.
Fråga 2: Härsknar inte havre rätt snabbt.. 30 kg och 2 dl om dagen, det gör ju att havren kommer räcka väldigt länge. Och vad händer om en häst äter härsknad havre? Är det farligt?
Vill bara ge tjejen lite goda råd, då hon inte är så hemma på det här med foder, Inte jag heller tydligen då jag måste fråga er kloka bukare.;)

Sv: Liten havrefråga

Jovisst härsknar krossad havre fort... så säg till henne att köpa hel-havre istället, den håller sig jättebra.

Har hästen tänderna i behåll så finns det ingen som helst anledning att hålla på med havrekross, skiljer nästan ingenting i upptag på krossad och hel havre.

Hästen är 17 år, men har fortfarande finfina tänder. Ska ge henne detta rådet.

Hurdant är hästens hull?
Hur mycket hö får den?
2 dl krosshavre är ju nästan ingenting... Till halvblod ger man ju snarare kilo än deciliter...
Men äter den mycket hö och höet har ett bra näringsinnehåll, så kanske inte havren behövs alls. För att veta det säkert är en höanalys ett bra tips... Och sen en uträknad foderstat.

Hästen är i lagom hull, och får tror jag omkr 6 kg hö.Men det verkar som höet inte är det bästa iår. Och så ger hon havret för att göra hästen lite piggare tror jag. Ska säga till henne att säkta men säker öka upp så de blir iaf 1/2 kg. som jag tror blir en liter..
Så att tunnan går åt, så hästen slipper äta härsknat havre när den är halvfull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V