Liten gallup - skulle du köpa hösilage om...

A

Akke

Vad använder du idag?

Hösilage
Ensilage
Hårdpressat hö
Löspressat hö

Om det fanns småbal hösilage skulle du köpa det istället för hö?

Om ja, varför?

Om nej, varför inte?

Sv: Liten gallup - skulle du köpa hösilage om...

Jag ger min häst både hösilage och hårdpressat hö.
Hösilaget och (höet) jag använder är i småbalar.

Nej
enbart därför att en av hästarna inte tål ensilage.

Vad använder du idag?

Hösilage
Ensilage
Hårdpressat hö
Löspressat hö

Om ja, varför?

Om nej, varför inte?

Jag ger hårdpressat hö och är supernöjd med det

Men har haft funderingar på hösilage eftersom det var ett helvete i vintras!

Den fuktiga, varma vintern här nere gjorde att höet möglade på loftet och som om det inte var nog så fick min bonde slänga så mycket att han inte kunde leverera något hö alls tidigt i våras. Fick ge mig ut och leta hö vilket inte var lätt.

Men samtidigt gillar jag inte hösilage. Tycker det är svårt att avgöra om det är dåligt eller inte och samtidigt är småbalar ganska dyra. (Fast å andra sidan är det dyrt att slänga hö också!) :smirk:

jag fodrar med ensilage i storbalar, eftersom jag har tillräckligt många hästar som äter av det...
Kombinerar det med hö, så länge jag får tag i bra hö...

Vi fodrar med småbal hösliage på vår, sommar och höst. :bow:
Storbal på vintern. Tar eget, så det är från samma skörd så vi ska slippa byta foder.
Vi försöker inte längre att ge hö också, då hästarna ratar höet.

Mynta2!
Är det inte vedertaget att hösilaget har en högre TS än ensilaget och därför kom ordet höslilage till?

Vi använder hö och hösilage från egen vall. Ger hellre hösilage eftersom det håller högre hygienisk kvalité (slipper mögel) och är lättare att hantera.

Hö har vi egentligen mest för att det är billigt (men arbetskrävande!) och som reserv om vi har någon häst som måste stå inne under betesperioden.

Vi använder ensilage från egen vall.

Ensilage i småbalar skulle jag bara köpa om vi hade för få hästar för att använda storbalar. Ensilerade småbalar är alldeles för dyrt annars.

Hö i hårdpressade småbalar är annars smidigt och bra att fodra med men svårt och jobbigt att skörda. Risken för mögel finns också, särskilt här i Skåne.

Har tidigare år fodrat med silage i storbal, men när jag flyttade hästarna till nytt stall så har vi inte tillgång till traktor så det har blivit hö på rundbal i stället.
Skulle jag få tag på silage i små balar till ett bra pris skule jag välja det. Har två hosthästar så det funkar bättre med slilage

Har använt hösilage i 350 kgs balar de senaste åren och varit nöjd, men efter att i våras ha funnit mosade sorkar och/eller huggormar i var och varannan bal :eek: kommer jag att gå tillbaka till hö igen fr.o.m. hösten..

Lät som det kom från en gammal misskött vall! Det ska man inte behöva acceptera som kund.

Modernt växelbruk på åkermark = noll sork. Gamla vallar som harvas och vältas kan också hållas sorkfria.

Vi kommer till hösten börja med hösilage i småbal. Använder hellre det än hö pga. att det är svårare att hantera hö, lite fukt på skullen och allt är kört (förra året), osv. Nu köper vi silage med kvalitetsgaranti och vet vad vi får. Småbal för att vi bara har tre hästar i stallet. Kan inte bli bättre.

Vad använder du idag?

Hösilage
Ensilage
Hårdpressat hö
Löspressat hö

- Jag skulle köpa det i småbal om det inte blev någon skillnad i kilopris. Jag förstår att det måste bli det ändå.

Om ja, varför?
- Bättre hållbarhet när man inte öppnar lika mycket i taget om man inte har så många hästar. Nu på anläggningen finns det tillräckligt med hästar för storbalarna, men när hästarna ska flytta hem så blir det småbals hösilage. När det nu blir är väl en långsiktig plan... ;)

Om nej, varför inte?

Jag har 3 hästar förnärvanade (fler på ingång) och min valack har problem med tänderna. Så på höst/vår när det är för varmt med hösilage köper jag höbalar med tunnastrån som lättuggade. På vintern är det hösilage, inte för blött.
Ensilage använder jag aldrig då det är på tok för blött och hästarna blir kassa i magen! Hårdpressat hö har jag haft också men funkar bäst på matvraken så de har att göra med

Har använt hösilage i 350 kgs balar de senaste åren och varit nöjd, men efter att i våras ha funnit mosade sorkar och/eller huggormar i var och varannan bal :eek: kommer jag att gå tillbaka till hö igen fr.o.m. hösten..

Som sagts tidigare så är fodret tagit fråm gamla åkrar, där vallen mycket sällan eller aldrig läggs om.

Kicki :)

Ordet hösilage är uppfunnet av hästägare för att markera ett torrare ensilage. Som Mynta2 säger så är allt ensilage, endast ts-halten som skiljer.

Kicki :)

Ensilage och Hösilage är samma sak.

Nej!
Det är det inte...
Ensilage: Lämpligaste TS-halten är under 35% men över 25%.
Detta navänds oftast till kor, det innehåller onödigt mycket protein för hästar, innehåller mycket vatten, dyrt att transportera, tungt att jobba med om man inte har tillgång till traktor.

Hösilage: TS-halten bör inte vara lägre än 40%, gärna upp emot 60-70%, ju högre TS-halt ju lägre risk för tillväxt av C.botulinum och desto mer lätthanterat blir fodret för den som utfodrar.

Nej!
Det är det inte...
Ensilage: Lämpligaste TS-halten är under 35% men över 25%.
Detta navänds oftast till kor, det innehåller onödigt mycket protein för hästar, innehåller mycket vatten, dyrt att transportera, tungt att jobba med om man inte har tillgång till traktor.

Hösilage: TS-halten bör inte vara lägre än 40%, gärna upp emot 60-70%, ju högre TS-halt ju lägre risk för tillväxt av C.botulinum och desto mer lätthanterat blir fodret för den som utfodrar.

Egentligen heter allt ensilage och hösilage är som sagt ett ord som hästfolk hittat på. Och det finns inget samband mellan TS och protein. Ingen jag vet som ensilerar kofoder i storbalar
vill ha en TS på 25-35%.

Lämplig TS-halt för ensilage till hästar är ca 45-60%. Bristande kunskap gör att många hästägare vill ha upp mot 70% eller över i TS. Läs mer på http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka