Liten fundering ang energi

Magica

Trådstartare
Har en liten fundering ang energi från kraftfoder och olja:

Ger i dagsläget fri tillgång på hösilage med analys. Behöver få upp kvoten och ger Lucern pellets (får ej i honom hackat strå) men får inte i honom hur mkt som helst. Ger även krafft groov. Har ökat grooven succesivt och ger även lite linfröolja (ca 25 ml).

Ökade för några dagar upp kraften med 0,25 kg och oljan ytterligare 25 ml. Men tycker han gått från frammåt men lugn i psyket till frammåt och lite hispig i psyket. Kan den lilla ökningen ge det resultatet? kanske ska öka kraften utan att öka oljan?

:confused:

(kraften får upp kvoten)

Sv: Liten fundering ang energi

Kvoten i sig är ju inte grejen . Ökar du energi samtidigt som du får upp proteinet och på en häst som inte behöver energin per se så får du ju en överaktiv häst i värsta fall .

Olja sänker kvoten .

Han behöver energin för att lägga på sig. glömde skriva det...
han har varit mager och är på väg upp i vikt. så han behöver både proteinet och energin. men kanske ska testa att enbart öka kraften?
kan inte reda ut funderingarna riktigt...
han behöver lägga på sig men inte bli mer frammåt att rida (skrittar en tim om dagen pga skada)

ah, det har jag inte tänkt på. .

har fått hjälp av Mackan (tusen tack!) och har nu räknat om liteo ch kommer byta ut en del av grooven mot muskel. han får behålla samam energi nivå som innan jag höjde grooven och oljan. men får up pproteinet ytterligare och får en kvot på 6,2. Ska testa ett tag iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama