Liten fråga om westernsadlar

ika77

Trådstartare
Jag går i planer på att köpa en westernsadel nu och skulle behöva lite vägledning om vad man som Nybörjare inom wetsren ska skaffa sig för sadel som är BILLIG.
Jag kollar lite säljesannonser på begagnade sadlar och har väl hittat ett par för runt 2000.
Men hur e Börjes billigaste sadel och varför?
Kan man köpa en sån eller gör den sig bäst som prydnad på väggen? Hörde att det var stålbom i den.. Okej eller inte alls bra?

Om man ska ha en sadel till en typ Vbl/hbl- korsning.
Vad skulle ni kunna tänka er att det bör vara för storlek?
Väldigt svårt att säga men ni kanske kan ge mig lite riktlinjer och hur passar man ut en western sadel för att den ska ha allra bästa utformning.

Alla svar beaktas tacksamt!!!

Sv: Liten fråga om westernsadlar

Hallå! För det första: tänk på att "sadeln gör hästen", alltså skall du, enligt mitt tycke, köpa något billigt skit. Då är det bättre att du rider barbacka, det skadar i alla fall inte hästen! Sedan har jag full förståelse att man kanske inte vill eller kan lägga ner en förmögenhet på en sadel. Jag har en Double C Trail Rider till min halvblodsvalack som har hög manke. Den kostar ca. 9000 ny. Du kanske kan få en begagnad för 6000. Dessa pengar tror jag att du får tillbaka om du säljer sadeln igen. Det är alltid första ägaren som förlorar mest pengar på sin investering. Denna sadel har full quarter råhudsbom och är litet svängd så att den passar häst med litet högre manke. Lädret är helt OK för priset och den är superskön att rida i. Vill du inte lägga ned de pengarna vet jag ett företag som säljer begagnade sadlar som tas in från USA, de har säkert något som kan passa. PM:a mig om du vill veta mer. Hoppas att du hittar en sadel du och din häst gillar! /Mayara

ika77 skrev:
Jag går i planer på att köpa en westernsadel nu och skulle behöva lite vägledning om vad man som Nybörjare inom wetsren ska skaffa sig för sadel som är BILLIG.

Jag håller med Maynara, om du inte har pengar att köpa en bra sadel, så vänta tills du har det. :idea:

Det går utmärkta att både rida och träna western i engelsksadel. Du kan både vara med på träningar för all tränare som finns och även tävla (Klubb, D tävlingar)i din engelskutrustning. :idea:

Riskera inte din hästs eller din för den delen, en del av de billiga sadlarna ligger inte om hästen utan åker bakåt/framåt/åt sidan när man svänger osv. Vilket i sin tur ökar risken för at man skall trilla av. :cry:

Så var klok, spara pengar, och vänta tills du kan låta någon av sadelförsäljarna prova ut en sadel till just din häst. :d

Monke ;)

Mmm.. det låter ganska klokt.. :)
Men man behöver inte skämmas då och komma och träna i vanlig sadel då alla har så fina utrustningar ??
Känns lite fånigt.
Var på Clinic i helgen för Peter Ljungberg ( utan häst) och alla har så fina sadlar m.m.
Men men.. Jag får vänta och se vad som händer.. Kanske man har en rik släkting gömd nånstans ?? *s*

ika77 skrev:
Men man behöver inte skämmas då och komma och träna i vanlig sadel då alla har så fina utrustningar ??
Känns lite fånigt.

Jag tycker du får skämmas mer om du kommer på träning i en sadel som ligger dåligt och kan skada din häst... Tror jag de flesta håller med om.

Hoppas att du hittar en snart, men låt det ta den tid det tar så att den du köper kan användas länge framöver!

Lycka till!

Fridolin84 skrev:
Jag tycker du får skämmas mer om du kommer på träning i en sadel som ligger dåligt och kan skada din häst... Tror jag de flesta håller med om.

Hoppas att du hittar en snart, men låt det ta den tid det tar så att den du köper kan användas länge framöver!

Lycka till!

Ja det håller jag själv med om oxå .. Gud vad pinsamt .. :(

Tack så mycket.. Ja hoppas att jag vinner på Triss eller nåt.. Då sticker jag raka och tar hjälp av en bra sadelutprovare och sen så! :D :idea:

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: Void
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: IngaLena
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 444
Senast: Supersalt
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.