Liten fråga om pulsning!

Snobben

Trådstartare
Vet ju att man har två försök & pulsa innan pausen och en gång i mål på tävling,men INNAN man startar dvs när man kommer till tävlingsplatsen och gör den första veterinärbesiktningen,har man bara en chans med då?Eller har man rätt att ta pulsen en gång till om den är för hög?Funderat på detta...

Köper man TR på Ridsportförbundets hemsida?
Är väl dags att införskaffa sig den. :p

Sv: Liten fråga om pulsning!

Såvitt jag kan förstå har man bara en chans. Jag ställde den frågan här för nått år sedan, sök så kanske du hittar den.

Jag har aldrig varit med om att en häst blivit utesluten i förbesikningen pga hög puls. Märker man att hästen är stressad osv så får man ta god tid på sig innan man går in, promenera med den och låta den bekanta sig med tävlingsplatsen.

Jag är nästan helt hundra på att man INTE kan bli utesluten för puls i förbesikning, om hästen för övrigt är okey. De kan tempa hästen för att kolla så pulsen inte beror på sjukdom, utan på stress.
Det är okey att puls om och om igen.

Vi har fått pulsa om på varenda förbesiktning med vårat hispiga halvbod,..Hittills så har hon haft lägre puls i vet. grinden efter 2,5 mil än innan start... :D
/ maria

Så var det alltid med min i början, för flera år sedan, då hon var hyperstressad innan start och hade alltid runt 50 i puls. I vet grind brukade hon ligga runt 40. :D

Ok! :)
Har inte än så länge haft några problem själv med pulsen,men har ändå funderat på hur reglerna är.
Är väl bra & införskaffa sig TR om man ska vara med i tävlingsklass!

Det var samma för mig då jag ställde frågan här för något år sedan. Inga problem själv så man var i riskzonen.
Men det var bara något jag gick och funderade på. :D

Är några år sedan jag startade nu..men då hade min häst lätt för att stressa upp sig på nyaplatser. Förpulsen kunde då vara för hög, men jag fick aldrig startförbud. De gjorde endast en notering om att hästen var lite nervös, Sedan kollades detta av i första vetgaten.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka