Liten fartig hund?

Sv: Liten fartig hund?

Någon som har erfarenhet av borderterrier? Hur terrieraktiga är de? Hur är de mot andra hundar? Pälsvård?

Med två bordrar i huset så är det självklart att jag tycker att du ska ha en sån. ;)
Mina är väldigt föriga och lättmotiverade. Hur mycket pälsvård det är beror till viss del på pälskvalitet. Jag har en som kräver ordentligt trimning två gånger per år och en som är i princip trimningsfri, henne trimmar du på tio minuter. I allmänhet så funkar de bra med andra hundar.
Jakten finns där, men även det varierar med linjer. Jag upplever dem som mycket mjukare och mindre "jaktidioter" än TJT.
Det är tåliga och robusta hundar som hänger med på det mesta samtidigt som man kan ta dem under armen om det behövs.
100_0012.jpg

*KL*

Jag slår ett slag för dvärgpinscher. Där har du en liten arbetsnarkoman i behändigt format.
Dom är väldigt allsidiga och folk tränar och tävlar dessa raser i allt från freestyle till lydnad och eftersök. Så länge dom får jobba så är dom din trogna vän!
Dom har inget behov alls av pälsvård som max behöver du slänga på ett täcke om det är riktigt kallt ute. Jag har enbart täcke på mina vid träning (när dom sitter och väntar på sin tur) eller vid minusgrader numer och då sätter dom vinterpäls som alla andra hundar.

Många gör idag MH med på sina dp vilket gör att du kan se hur pass bra generna är.
Jag upplever de flesta dp som relativt skottfasta, jag anser att bägge mina är skottfasta.

Du får en hund som såväl älskar att hänga med dig på vilket äventyr du än erbjuder dom samt en som tycker det är mysigt att ta det lugnt när du vill det.
Läs gärna mer kring rasen på: www.dpklubben.se

Har kollat lite på den, och ska ha kvar den i tankarna! :)

Delvis kl *

Har ändrat kriterierna liiite. Någon som vet hur det är med Bichon Havanais och Löwchen? Gärna att man kan klättra i klasserna, men vi behöver förstås inte komma på förstaplats ;)

Har ju kikat en del på de innan, men sen backat för pälsen...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
J
Hundavel & Ras Om nått år eller två borde det vara tid för mig med en till vove och jag vill redan nu börja kika lite på vilken ras det blir, så jag...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund Är sugen och funderar på att skaffa hund lite senare sen. Har en lista på raser här som jag av olika anledningar finner intressanta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 239
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2