Liten, ettrig vovve? Vilken ras?

YorkWann

Trådstartare
Mina föräldrar har en blandras (tax/pudel/pappillion och nån spets), och vi hade en diskussion för några dagar sen om de skulle skaffa ny hund efter henne. Men VAD för nån?

Alltså de vill ha en som är lite ettrig/jobbig (Jo, de gillar terriertempet :p ) mycket (fysisk) go i! gärna "lätt" i kroppen, Utseendemässigt vill de ha strävhårig tax i princip, men de jagar inte, och hunden är till sällskap med mycket utevistelse. (Pappa promenerar i snitt en långpromenad på ca en mil varje/varannnan dag.) Ingen, eller lite hårvård (eller nått man kan lämna in och klippa ner helt typ två gånger om året eller så)

En Tulla tycker de är för mesig, även om JAG tycker hon passar dem. :D

Pudeln var de inne på för flera år sen, innan den de har nu, men efter att de träffat på några exemplar, som inte gjorde rasen en tjänst sas vill de inte ha pudel.

Sv: Liten, ettrig vovve? Vilken ras?

Tibbe helt klart! De är jätteroliga hundar med mycket fart i och med en hel del humör och egenheter utan att generellt vara "stridisar" elelr bjäbbiga.

Pälsen kan man ju som sagt klippa ner två gånger om året så kräver den inte skötsel och fäller minimalt.
De har fysisk nog att hänga med på allt men är smidiga nog att kunna bäras och tryckas in i små utrymmen.
Min är lätt att ha med, idag var vi hos en bekant som hade vänner hemma, efter att han utforskat bostaden -och åkt på lite bäng av en skitsur bitch så lägger han sig helt lugnt ner och kopplar av. Likadant med människor, propsar de på att hälsa så kan han umgås med dom men annars så struntar han fullständigt i dom. Ingen risk för smutsiga tassavtryck på vita kostymbyxor och ändå är han så gosig att han lätt sätter sig i knät om de börjar kela.
Intelligent som få och lättlärd - om de vill...

Senast ändrad:

Welshterrier?? (Ser ut som en liten airedale.) Terrier i kubik med mycket temperament, en "sportig" hund som hänger med på det mesta. Trimmas, vet faktiskt inte hur ofta, men man kan ju lämna in dem för det. Däremot är de väl inte så taxlika...

Annars så har du ju cairnterriern fast så värst lätta i kroppen är de ju inte;). Väldigt pigga, GLADA och positiva hundar som orkar mycket trots sina korta ben. Mer lättsam än welshen och lite mildare i temperamentet men nog är det en terrier alltid! Jag trimmar min själv ungefär varje kvartal men det funkar att lämna in dem på trim ett par gånger om året också om de inte skall ställa ut.
För övrigt behöver de knappt någon pälsvård alls förutom under valptiden då man kan behöva kamma dem emellanåt så att pälsen inte tovar sig. en mycket praktisk päls som knappt fäller och skyddar mot alla sorters väder:).
För övrigt är det en sund och långlivad ras men man bör kolla upp om det finns PNP (progressiv nefropati, en ärftlig njursjukdom, kallas numera egentligen RD, renal dysplasi) bakåt i leden.

Vad sägs om Norwichterrier? Brukar träffa en dam som har 2st, Herman och Sven-Erik heter de :D

norwich_terrier.jpg

Är det en med skägg? Kan man klippa bort den i sånna fall? :p

Hmmm tål att tänkas på, emn har de inte himla "knepig" päls då? Klipper du ner din helt någon gång?

Hmmm tål att tänkas på, emn har de inte himla "knepig" päls då? Klipper du ner din helt någon gång?

Jo jag klipper ner honom när jag tappar tålamodet. Men gör man det 2-3 gånger om året så behöver man inte borsta eller hålla på.
ute-036.jpg

Mammaskamera119.jpg

P1010029.jpg

Samma hund, i olika stadier av utväxt.

De har dessutom mindre jaktlust än vanliga terriers.

För mig är det en perfekt hund, man måste inte träna och motionera som en brukshund, men det är ändå tillräckligt med utmaning för att man inte ska bli uttråkad.
Jag har väldigt svårt för "passiva" hundar av den där modellen "som bara finns till" eller hur man ska beskriva det.

1/3 hund, 1/3 katt och 1/3 människa är en rätt bra beskrivning.

Senast ändrad:

Griffon! Finns både sträv och släthåriga :)

En Jack Russell Terrier. Släthårig förstås!

Min bor till större delen hos mina föräldrar som är relativt aktiva och det funkar superbra! Faktiskt över förväntan bra då det är "deras" första hund. Jag vet att det är en debatt och är lite infekterad bland JRT-uppfödare, men i och med att det är många hundar som importerats från England och Irland tex så har jaktlusten i hundarna minskat avsevärt. Min tog jag ju med mig från Irland, och visst har hon jaktinstinkt, men det har ju min chihuahua också. ;) Morsan, som är en ganska så vek hundförare, har Isabella lös i skogen på egen hand och inkallningen funkar bra, även om det kommer roliga travhästar, rådjur mm.

Solar en aprildag i trädgården medan morsan fixar rabatten bakom.
normal_Isabellaapril07-10.jpg

Australiensk terrier?? i rasstandarden står det :" den australiska terriern skall var alert, aktiv, sund och robust med utpräglad terrierkaraktär. Den otrimmade, sträva pälsen bildar runt halsen en tydligt framträdande krage. Det långa kraftfulla huvudet hjälper till att framhäva det robusta och kärva utseendet. Rasen är i grund och botten en arbetande terrier men dess lojala och jämna sinnlag gör den lika lämplig som sällskapshund "

aus_terr.JPG

det lät ju som det du beskrev!! :D

Fast det är en sådan YorkWann har (Tulla) som hennes föräldrar tyckte var för mesig. :)

ahaaa.. Hade jag ingen aning om.. sorry.. :)

dansk-svensk gårdshund då kanske?? lite större men inte stor ändå..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 841
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har... 2
Svar
36
· Visningar
6 477
Senast: FannyoArre
·
Hundavel & Ras Nu ni ska ni få ännu en rasvalstråd att skriva i ;) Jag har ju flyttat hemifrån och tar snart med mig min hund som för närvarande är...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: Jenka
·
D
Hundavel & Ras Vi funderar på att skaffa hund. Mest för att aktivera min 10åriga bror som tycker alldeles för mycket om tevespel. Min mamma har... 2
Svar
31
· Visningar
2 923
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka