Liten är hängig :(

Lillsillen

Trådstartare
Lillgrabben är strax 6 mån och har de senaste 2 dagarna inte visat något intresse för kraftfodret han får morgon o kväll. Han ser även lite lessen och trött ut. Höet ät långt ifrån uppätet under natten, ger 3 kilo. De har i princip fritt hela dagen så kanske äter han tillräckligt då...vattnet rör han knappt på natten vilket han dock gjorde i början han fick egen box.

För ca 2 veckor sedan fick han egen box nattetid och det är inga problem eller oro i det. Dock har jag inte sett om han ligger ner så mkt som tidigare. Något spåning i pälsen emellanåt så lite ligger han nog ändå.

Han vaccinerades o chipades för 1,5 vecka sedan. Kan det ha något samband? Eller borde det inte ha visat sig tidigare isåfall?

I fredags var det spöregn o blåst hela dagen och de gick täckade ute. Inatt svängde det till minusgrader vilket det varit hela dagen. Kan detta spela roll?

När det gäller kraftfodret så har han ända sen han kunde tugga, varit vansinnigt sugen o blev förbannad på morsan om hon hade huvudet i krubban lite för länge. Han äter normalt sin mat som en häst, med konstant krafsande med framben o hugger i krubban när det är slut. Nu får han ju inga mängder utan bara lite symboliskt i samband med att mamma häst får sin mat.

Någon form av ohyra tror jag han fått då han kliar manen o halsen väldigt mkt. Vet kunde dock inte avgöra vad- eller om det ens var något, men rekommenderade etotal som jag haft på vid 2 tillfällen. Tycker dock att det kliar på honom fortfarande, så nu provar jag switch.

Maskad vid 8 o 16 veckor och ska nu ta ett ivomecpreparat i veckan.

Är det vanligt att de får såna här svackor?
När släpper första tanden?
Kan det vara vinterpälssättningen som spökar?

Nåt är knas, vad?
Hur länge törs man vänta på att det ska gå över?
/orolig

Senast ändrad:
Sv: Liten är hängig :(

Ställer samma fråga som Hillevi - har han feber?
Om så bör du ju direkt kontakta veterinär.

Om tempen är normal så finns det flera tänkbara anledningar. Lindrig kolik är en, magsår en annan. Om han är drabbad av blodsugande löss är det i sig en förklaring till nedsatt allmäntillstånd eftersom hästen drabbas av blodbrist. Han kan ha fått en reaktion på vaccinet - är han öm eller svullen på halsen?

Funderade också på reaktion av vaccin.
Det kan ju ta ett tag innan sådant visar sig.

Funderar på om han har svårt att böja nacke eller komma ner till golvet med huvudet för att äta grovfodret..
..och just att han kliar samtidigt.

TS:
Kolla noga hela halsen ända ner mot manke /bog.
Ser/känner du någon svullnad?

Vidare..
Hur är det med träckprov? Tänkte på att du nu kommer att maska med Ivomec trots att han kanske har spolmask....Vilket är vanligt på föl.

AM

Tempen ligger på 39,2 idag på dan.
Ingen svullnad på halsen efter vaccinet/chip
Inget träckprov, med vet rek ivermectionprep denna gång. tar det inte spolmasken??

Har tagit prover på stoet i flera år och hon har varit ren, då jag ofta byter betesmarker.
vet trodde det var ett virus och bad mig avvakta om febern kvarstår.
upp till en vecka är ok så länge fölet inte är för påverkat.
därefter övergår virus till bakteriell infekt som är behandlingsbar.
hon rek att fölis åter får stå med mamma på natten tills han kryat på sig.

Beh med switch igår emot kliet i manen och det är han irriterad över.
kliar väldigt mkt fortfarande. törs jag ta etotal igen?
tar ivermectinprep även ohyra?
hur är det med täcken/borstar/box mm....ska de också behandlas?
hur länge överlever ohyra utanför värddjuret?

glömde...är det dumt att maska nu när han är krasslig??
bör jag vänta tills han e piggare??

Du bör inte maska då ungen inte är frisk.

I övriga frågor får din veterinär avgöra.

AM

Nu tycker jag att ni är ute och cyklar. För det första övergår inte en virusinfektion i en bakteriell dito. Visst kan bakterier slå till och orsaka en sekundärinfektion när hästen är nedsatt, men virosen kvarstår trots detta. Viruset transformeras inte till en bakterie.

Att behandla ett sjukt föl med Ivomec + Switch låter ganska tufft. Är markerna fria från parasiter - varför avmaska? Ta ett träckprov istället och kolla om det behövs.

Varför kliar sig hästen?? All klåda beror inte på löss. Har ni hittat löss? Artbestämt dem? Om så måste förstås alla hästar i stallet + all utrustning behandlas. Annars är det istället klokt att kontrollera så att klådan inte kommer från något annat lidande.

Har blodprover tagits på fölis för att se om han har en infektion i kroppen? 39,2 är inte direkt någon hög temp.

Byt veterinär.

Ok...tar det från början...
vet var ute den 21/10 o vaccinera bot/infl/stelk + chipmärkte.
Jag påvisade klådan och hon rek prova etotal el switch
Började med etotal den kvällen och då det kändes som om den inte riktigt hade effekt, har jag nu använt switch. Inga artbestämda odjur, inga odjur alls påvisade men det är inte helt lätt att se då han gnider sig emot en och vill bli kliad så snart man rör manen...mkt mjäll dock och vita/gråa partiklar däri...

diskurerade vi även avmaskning, och hon tyckte ett ivermectin preparat skulle vara bra som nästa medel att maska med, då jag haft axilur vid 8 o 16 veckors ålder.
Ett sådant preparat kunde även vara bra emot yttre parasiter....

ringde vet idag igen då han e hängig och hon menade att de kan ha feber upp till en vecka utan att man behöver beh OM inte fölis är för allmänpåverkad eller om han inte äter/dricker. SÅ illa är det inte, även om han har måttlig aptit, han äter dock.

Hon menade även att virus ofta resulterar i någon form av infektion, och då är behandlingsbart....han skulle sannolikt inte svara på någon behandling idag?! Och då tempen inte var så hög, så tyckte hon jag kunde avvakta lite....inga prover tagna alltså

Att min fundering om maskning sammanfaller med att han nu e rasslig är inget hon ordinerat utan JAG undrade om det inte var läge att vänta tills han blev kry igen, då jag inte har maskt ännu men planerat in det i veckan...med jag anade att det inte var att rekommendera nu då han e krasslig.

Hur ser jag bäst om det är löss eller annat?? Hur ser de ut?
Vad annars kan orsaka denna klåda??
Har bara stoet också och hon får samma behandling, dock har jag ej skurat stall o tvättat täcken (som de sällan använder). Hur länge kan löss leva utanför värddjuret?

tempen nu i kväll 38,6

Senast ändrad:

Hon menade även att virus ofta resulterar i någon form av infektion, och då är behandlingsbart....han skulle sannolikt inte svara på någon behandling idag?! Och då tempen inte var så hög, så tyckte hon jag kunde avvakta lite....inga prover tagna alltså

Virus är en infektion och även en viros kan kräva behandling. Det är däremot så att antibiotika endast är verksamt mot bakteriella infektioner; man kan alltså inte bota/lindra en virusinfektion med antibiotika. En virusinfektion leder inte per automatik till en bakteriellinfektion, men om så sker kan man förstås behöva behandla sekundärinfektionen. Virusen påverkas inte av det, vare sig idag eller om en vecka.

39,2 är knappt att anse som feber hos ett 6-månadersfölis. Orsaken till problemen kan lika gärna vara något icke-infektiöst. Magsår är inte ovanligt på föl i samband med/strax efter avvänjning.

Etotal är mkt effektivt mot löss, så om det inte hjälper har ni ju i princip uteslutit ektoparasiter. klådan kan bero på en hudinfektion, t ex ringorm. Även allergier kan yttra sig som klåda.

Löss ser man sällan, men om du letar i mankammen (kolla precis i manfästet) så kan man se lusägg som sitter klistrade vid hårstråna (sk gnetter).

Avmaska inte när hästen är sjuk. Det är en onödig belastning.

Hmm..
Vi tar alltid blodprov på ungar som inte mår bra av nån anledning.
Detta för att säkra behandlingsformen.

Ang. Ivomec så är inte det ett optimalt preparat mot spolmask.
Men maska inte nu. Ta träckprov så du vet VAD du ska använda sen i stället.

Ang. Löss så har vi enbart haft ett fall för en massa år sedan. Det var en fölmärr som kom med det och stod under behandling. Hon kliade sig inte men däremot var hon helt rakad. Minns att vi hade på nåt pulver men kommer inte ihåg vad det hette. Har också för mig att lössen inte kunde överleva utanför värd-djuret.
Men som sagt, är väldigt osäker angående löss-mysteriet.
AM

ok..avvaktar med maskning, skickar in prov så länge.
Ringorm ser jag inga symptom på, dvs inga kala fläckar bara gnugg i man samt större områden på övre halsen där det är lite skavt.

När det gäller etotal, så hade jag endast i i mankam o svansrot.
Är det så att man måste ha på hela kroppen eller räcker detta?
Jag har dessutom en jätte jättegammal burk med etotal som det till o med står på att det är till häst. kan effekten av ha den försämrats med åren??

Allergi...mot vad?
Hur tar man reda på det?
Genom blodprov förstår jag, men testar man alla möjliga teorier på ett o samma prov?
Har samma hösilage o kraft som vanligt, ingen ändring i vare sig foder eller strö....
och symptomen kom ju så tvärt....kan det göra det även vid allergi?

han verkar dessutom piggare nu i kväll men fortfarande kliig som attan.

Om det var en reaktion på chippet så borde det ha synts tidigare, t.ex. med en svullnad runt chipsåret.

Mjället borde väl en omgång med Hexocilshampoo kunna ta hand om?

Jag hade begärt ett blodprov och skickat det på utstryk för att kolla om det är en infektion eller erlichios eller nåt annat som behöver behandling. (Plockade två fästingar på en katt idag, så de är fortfarande aktiva.)

Har själv en fölis som har varit hängig i omgångar hela hösten. Första blodprovet visade höga vita blodkroppar, andra och tredje blodprovet visade helt normala vita blodkroppar men istället låga röda. Ska ta nytt prov på tisdag...

joodå...febern är borta men han kliiar o kliiar...
men humöret är på väg tillbaka o han verkar mkt gladare.
bor med mamma i natt med men i morgon får han tillbaka sin box tror jag.
vad ska jag göra med kliiet??
inte precis läge att bada en liten denna årstid heller :(

Tycker att man borde kunna ta nån sorts skrap-prov för att kolla vad som pågår.

Alltså, jag kan nog inte hjälpa dig här.
Att föl kliar sig, det vet jag, då dom skiftar päls, men i ditt fall är det något annat.

Antingen allergi eller ohyra gissar jag.

Gör han så även ute?
Hur ser din halm ut nu? I många fall har ju halmen blivit mycket sämre i år då det blev en massa regn. Mögel?

Är du helt säker på att inget har ändrats på sista tiden?
Då, förutom vaccinering.
Tänk efter noga.

Har du möjlighet att kolla ungens man och hals då den vilar/sover?
Då kanske den är mer still. I så fall ta med ficklampa och titta noga.
Eventuellt så klipp bort en del av manen dör att se bättre.

Äsch...försöker med tips fast jag igentligen inte vet...

Passa på att skicka in träckprov på den lille nu ;)

AM

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka