lite vägledning i det här med bett?

D

Duffy

Hej alla ni som kan det här med bett!

Jag är på jakt efter ett par stycken som kan avlösa mina två tredelade trotjänare (mässing, sötmalm) ett par dar i veckan. Har hört från många håll att det kan vara bra att byta bett några ggr i veckan för att variera trycket i hästens mun. Hur är eran erfarenhet av att byta bett ofta, bra eller dåligt? Jag upplever att det tredelade fungerar fint på min islänning, men det känns ändå bra att variera lite. Har funderat på att skaffa ett rakt eller tredelat med fasta ringar. Har ni fler tips på bra bett, gärna liknande de tredelade, så hojta!
Undrar bara lite ifråga de raka betten. Finns de ingen risk att hästen blir lite stum om man har dem. Min häst är rätt känslig, men han vill gärna ha lite rörlighet i munnen och jag måste vara levande i handen på honom annars riskerar han att bli lite stum, kan inte ett rakt bett bli negativt på honom då? Ska raka bett endast användas på hästar som kräver en mkt stabil hand (och bett), eller kan dessa bett vara bra att rida på lite då och då, som omväxling? Sen funderar jag på vad ett muffbett är för något? Vad för skillnad mellan fasta och rörliga ringar?
Skriv gärna och berätta om vad ni har för bett, era erfarenheter och så.
Tack, tack!

Sv: lite vägledning i det här med bett?

Hej, jag tänkte bara berätta att jag har ett rakt bett med fasta ringar på båda mina hästar. Den ena som varit jättestum förut har börjat lyssna jättebra på det raka.
Och min andra häst som jag har arbetat mycket med har också bara gått bättre med det raka, hon lyssnade också mycket bättre.
Självklart varierar det här mellan olika hästar, men mina har fungerat jättebra på de raka betten!
Och förresten så skadar det ju inte att prova med ett rakt eller vilket bett du nu väljer. Man vet ju aldrig!
Lyck till i bettvärlden! :bump:

Jag varierar egentligen alldeles för dåligt med bett. Min gamle vallack han får bara gå med raka bett eftersom han lyfter upp och tuggar sönder sina tänder om han har delade bett. Han rids på rakt "muffbett"(muff= att det har fasta ringar) och på ett rakt jaktkandar med tungfrihet (de fanns inte utan...) För hans del blir ju variationen med och utan stångverkan/tungfrihet. Har även tänkt pröva rakt pelham den dag jag orkar byta träns. En av mina andra hästar rids på pelham nämnligen -o han varieras inget då han bara funkar på pelham. Och hackamoore om man rider ensam/inte skall arbeta.

Unghästen varierar jag mellan tredelat muffbett och det raka muffbettet. Har även börjat rida enstaka pass med islandsstången. Och har prövat jaktkandaret- men det var hon inte så förtjust i.

Jag tycker inte du skall oroa dig för o pröva det raka, det är bara att ge det ett par försök så hästen får en chans att vänja sig. Jag ser ingen skillnad i känslighet mellan att rida på raka bett o delade -inte på mina hästar iaf. Men gammelgubben e ju betydligt lugnare o mer stabil i formen med raka bett så där är det ju en fördel!

Hej! :) Jag har också börjat fundera på bett och att variera. Min häst går bara med 3-delat. Är rakt bett snällare? Jag funderar på Kaupres hackamoore just för som du säger, när man inte skall jobba eller om man rider själv. Hackamoore är väl rätt snällt, om man inte drar sönder nosryggen dvs.... ;)

Det där med hackamoore o knäcka nosbenet är väldigt svårt o lyckas med med våra handkrafter- o hacket måste vara väldigt felplacerat då(det skall inte sitta så lågt som nosbensspetsen). Nackdelen med hackamoore är att det är svårare att arbeta med böjande hjälper och att det finns viss risk att det ger kindskador. Men rätt placerat så varför inte! Vill man ha ett bettlöst som funkar med böjande/ställande hjälper lättare så är ridkapson eller sidepull ett alternativ (jag har alla tre typer om du vill låna nåt).

Hur snällt ett bett är sitter ju i handen på ryttaren och så får man ju pröva olika typer o se vad hästen säger om det. O ge hästen en chans att förstå/lära sig de nya känslorna. Ett hackamoore t.ex. inverkar ju inte alls som ett bett så det kan man inte förvänta sig att en häst skall kunna om man sätter på ett. Man får ge hästen tid o möjlighet att lära. Kan tänka mig att det blir typ samma omställning från delat till rakt bett, eller till stångbett för en som inte kan det.

:laugh:

Jag varvar mellan tredelat, hackamore med långa skänklar, sidepull och pelham. Mest använder jag hacket och det tredelade.

Låna tråden lite:

Vad kan man ha för bett om man redan har ett tredelat bett, och pollen avskyr rakt bett? Jag vill inte ha något starkt bett, och jag är lite anti tvådelat bett, och vill kunna variera.

Jag använder tredelat muffbett, vanligt tredelat met järn och sötmalm och ett Novabett som är ett rakt bett i mjukt, böjligt siliconliknande material vet inte riktigt vad det är för material. Har även ett vanligt rakt bett med rörliga ringar det funkar sådär. Jag kan verkligen rekomendera Novabetten, de är mjuka och funkar bra!

oj vad jag har varit usel på att svara känner jag,tack för alla svar:banana:
har legat sjuk i influensa och sovit hela dagarna så jag har inte rört en dator på evigheter hihi.
Jag har iaf tänkt att jag ska låna ett rakt bett av en kompis och känna hur han svarar på det, och min mamma och jag är lite inne på att köpa ett tredelat muffbett, men är det någon som vet om det finns i sötmalm?

Ville bara lägga till att ett rakt bett, speceillt med fasta ringar, är i princip det snällaste bettet man kan ha, om man är mjuk i handen såklart då, men det gäller ju alla bett.
Jag gillar att ha rakt eggbett på hästar som trixar mycket för att dom inte gillar att ha 'för mycket i munnen' eller som avlastningsbett attt byta med. Med eggbetts ringar (muff) så finns det ju inte direkt nån risk att nypa heller och man kan passa inte det bättre så att det ligger helt stilla utan nån nyprisk (känslig häst) .
Jag brukar variera mellan rakt bett, tredelat och nova, om hästarna funkar på dom, annars får man ju hitta vad som funkar.
Dock måste jag erkänna att jag är ltie dålig på att variera men det är mest för att hästen funkar bättre på en del bett än andra och då rider man ju hellre med det...

Det enda dåliga med rakt är att det inte är lika bra till att finlira i dressyr med, jag upplever det lite 'dåligare' på sånt just för att det inte delar sig något och då rör sig hela bettet lite om man tar i bara ena sidan, så jag bruakr inte vilja rida dressyr på det (speciellt som det inte är godkänt att tävla dressyr på ändå) men annars finns inga negativa saker som jag kan se.

Lycka till!

Jag använder mest mitt raka bett med fasta bettringar, rostfritt. Har ett 2-delat bett med fasta bettringar att variera med. Nästa bett jag ska köpa ska bli ett 3-delat och också det med fasta bettringar och i rostfritt.
Sen funderar jag på att köpa ett kombinationsbett, hackamore och vanligt bett med äppelsmak från Hö**s, nån som har ett sånt? Detta skulle inte jag använda så ofta, men typ när man rider på ridbanan.

Jag rider aldrig med samma bett mer än två gånger på raken.

Jag har ett Rotary bett till Taktur. Det fungerar som så att det är två skänklar med en kula i mitten vilket gör att skänklarna kan röra sig oberoende av varandra. Fungerar superbra.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 177
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar