Lite uppgiven....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stintan
  • Startdatum Startdatum
S

stintan

Mitt kallblods sto med föl var uppstallad för betäckning sommaren som var. Visst är jag medveten att det inte alltid fungerar :( , vilket det nu inte gjorde. Hingsthållaren sa då att det var en dålig sommar och att han skulle snacka med ägaren om ett bra pris om vi bokade om denna sommar. Han har nu ringt! Tusen kronor i rabatt på levande föl avg :mad: . Jag hade önskat billigare bokningsavg. Hur gör andra hingst hållare är det alls frågan om bra pris? De två jag anlitat skiljer sig mycket i pris även i vet avg. Nu vet jag inte om jag vågar ta samma hingst stoet går kanske tom igen, utgifterna för det fölet som nu inte blev av kostade mej nästan lika mycket som det föl vi nu har med lev föl avg.

Sv: Lite uppgiven....

Ärligt talat, jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är hingstägarens fel att stoet inte blir dräktigt, såvida betäckning/semin har utförts enligt kontens alla regler. Risken att stoet inte blir dräktigt trots detta finns ju alltid, oavsett om det är en bra eller dålig sommar. Kanske var det till och med stoet som var boven i dramat, de kan gå med småinfektioner i livmodern som inte syns om man inte ultraljudar - vilket man sällan gör vid naturlig betäckning. Vissa ston tar sig sällan med föl vid sidan. Och andra orsaker kan naturligtvis också finnas.

Jag står själv med en fot på vardera sidan i det här fallet. Dels äger jag ett hblsto som jag nog lagt ner 25.000 på (exklusive språngavgifter :eek: ) innan hon blev dräktig första gången. Och tanken har faktiskt aldrig slagit mig att jag skulle be hingstägaren om rabatt året efter bara för att stoet inte blivit dräktig...
Å andra sidan är jag också hingstägare och har varit i några år. Mina shetlandshingstar har iofs haft väldigt bra dräktighetsresultat, men det kan ju alltid hända något på vägen ändå. Nu är det väldigt låga avgifter på shettisar (vanligast 1000 kr + moms o SH-avgift, sen inget mer...), men ÄNDÅ har det faktiskt hänt att stoägarna har velat ha rabatt året efter när stoet t.ex har kastat... Och jag vet inte riktigt om det är MIN sak, som hingstägare, att ge rabatt om stoet kastar eller inte blir dräktigt..

Givetvis är det inte hingst hållarens/ägarens fel att stoet inte tog, jag är inte bitter på någon. Grejen är den att de tog upp prisfrågan med oss. Jag ville bara bolla med någon.

När jag inseminerade mitt sto i somras sa min seminstation att det var ovanligt många ston som varit dräktiga på första ultraljudet men inte på andra. Han trodde att det berodde på den kalla sommaren. Han ringde mig och ville att jag skulle komma tidigare på 2:a ultraljudet bara därför.
Dediskuterade ett sto som inte hade tagit sig och han kunde inte förstå varför. Men de diskuterade att hingsthållaren hade använt en ny spädningsvätska. För hingsthållaren hade själv ringt och undrat över resultatet. Hingsthållaren bytte spädningsvätska och stoet tog sig vid andra insemineringen.
Sånt kan ju spela in. Det måste ju inte bero på stoet. Men det var ju vid inseminering inte naturlig betäckning.

Detta var också semin, han sa dessutom att denna hingst inte var duglig som transport semin så de ska slopas i sommar. Ta en annan hingst!!!! och sluta tjata, tänker ni säkert. Men hingsten är underbar på alla vis.

Vill du absolut ha den hingsten så får du ju köra dit stoet där han står.
Ta en odling på stoet för att kolla att hon inte har bakterier och ultraljuda efter 17 dygn. Börjar du tidigt på säsongen kan du ju byta hingst om hon inte tagit sig efter några insemineringar.

En fråga, för jag är inte så van vid avel men: Om hingsten inte duger för transportsperma är det väl viktigt att stoet insemineras precis i rätt tid för då lever väl inte spermierna så länge i stoet?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 386
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London