Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong
Hmm Jag har massor av favoriter..
Började bli intresserad av trädgård för fyra år sedan och odlar lite nytt varje år..
Jag och ett par vänner brukar dela med oss av fröer eller små plantor till varandra när vi har, vi brukar beställa lite fröer i var från frökataloger på våren, men oftast är det ganska många fröer i en fröpåse och därför delar vi med oss till varandra så får man mer sorters blommor/grönsaker. Istället för att ha 30 tomatplantor av en sort så kan man ha 5 st olika istället...
Har man gott om nån perenn i sin trädgård brukar vi även dela med oss av dem.
På hösten passar man på att samla in fröer från det man sått under sommaren och sparar till nästa vår, vi byter även dessa med varann.
Då behöver det inte kosta så mycket...
Mina bästa tips:
Snåla inte med vattnet under sommaren
Gödsla
Ställ inte plantor för tätt, har de plats blir de större.
Odla hellre i stora krukor/hinkar än i små, de torkar inte ut så lätt.
Våga nypa av toppen på plantor flera gånger, då blir de mer yviga
Odla flera saker i samma kruka, jag brukar sätta nån högre planta i mitten och sen blanda lite mindre blommor runt om, gärna nån hängväxt som hänger över kanten.
Mina odlingsfavoriter:
Grönsaker/bär:
Sallad- så lite i taget och nyp av färsk sallad hela sommaren.
Tomat- lättodlade, helst körsbärstomat om man inte har växthus
Sockerärtor- lättodlat växer fort, goda att äta färska
Jordgubbar-sprider sig lätt, odla gärna i kruka/ampel, tar lång tid att driva upp från frö så köp gärna färdiga plantor.
Paprika- lättodlat
Jag älskar även mina bärbuskar och fruktträd, men de lämpar sig nog inte för balkongodling. Äppelträden uppskattas även av hästarna...
Blommor:
Slinger krasse- finns många roliga sorter, växer jättefort bra att fylla ut med, blommorna ätbara
Luktärt-lättodlat
Änglatrumpet- väldigt vackra, dock giftiga. Övervintras inomhus, (blir väldigt höga), men kan tuktas hårt
Spikklubba- Vacker med stora blå klockor, växer ganska fort, giftig
Solros- lättodlade, blir stora, växer fort
Psysialis- ganska lätt att få frukt på, häftigt med egen tropisk frukt hemma, ganska lång groningstid för fröerna, övervintras inomhus.
Passionsblomma- Jättehäftiga blommor
Pelargon- lättodlad och lätt att ta sticklingar ifrån, övervintras inomhus.
Rosenböna- klätterväxt som växer fort och blir lång, lilamelerade bönor, ska kokas om man vill äta dem.
Stockros- bara sååå fina
Kommer inte på fler nu, men dessa är alltid självklara för mig i min trädgård varje år..
Har nog 40 - 50 olika sorters blommor, en hel del grönsaker och frukträd och buskar i min trädgård. Men jag har ju ordentligt med plats också..
Har nog bytt till mig minst hälften av det som finns hemma hos mig..
Bl.a. änglatrumpet, stockrosor, olika sorters tomater och paprika, rosenbönor, spikklubba, olika sorters solroser, potatisblomma, olika sorters luktärt, olika sorters krasse, pelargoner och mycket mer..