Lite travproblem...

Sv: Lite travproblem...

Ska börja tömköra en del nu och då kan jag ju passa på att dubbellongera och så. Det är alltid skoj!

Ja, det är jobbigt när det inte går... Lycka till med din häst!

Jag tror jag har tränat tölten för mycket. Traven brukar bli sämre då, men nu är det värre än innan. Den har varit fyrtaktig ett tag, men nu så när jag rider lätt känns det bra om jag sitter ner på vänster sittben, men om jag sitter ner på höger går det knappt att rida lätt :crazy: . Hon blir väl fyrtaktig antar jag.
Hur ska jag träna för att komma tillrätta med det? Till saken hör att jag sedan några dagar provar en ny sadel (som för övrigt ligger 1000 ggr bättre än den gamla, lite tyngre bara) och jag minns inte riktigt om detta började i och med nya sadeln. Har för mig att det var strax innan.
Just när hon börjat trava efter skritten känns det bra, men sen blir det sämre. Det går även bättre om hon är böjd åt vänster.
Nån som har bra tips på övningar? Ska jag prova med boots några ggr?

Glömde en sak! Prova att rida barbacka och träna trav. Red barbacka på min ena häst Dagur och han gick i klockren trav, sakt, på volt, i form. Var helt chockad! :bump:

Hon är lite känslig barbacka och det blir helst pass då, så jag har föredragit att ha sadel. (Kan tillägga att jag kommer ta ut nån att kolla upp henne bara för säkerhets skull, inte för att jag misstänker nåt.) Sen är min balans inte världens bästa barbacka heller, så jag stör henne nog en del...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 198
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur