Lite travproblem...

S

Skuggabaldur

Jag tror jag har tränat tölten för mycket. Traven brukar bli sämre då, men nu är det värre än innan. Den har varit fyrtaktig ett tag, men nu så när jag rider lätt känns det bra om jag sitter ner på vänster sittben, men om jag sitter ner på höger går det knappt att rida lätt :crazy: . Hon blir väl fyrtaktig antar jag.
Hur ska jag träna för att komma tillrätta med det? Till saken hör att jag sedan några dagar provar en ny sadel (som för övrigt ligger 1000 ggr bättre än den gamla, lite tyngre bara) och jag minns inte riktigt om detta började i och med nya sadeln. Har för mig att det var strax innan.
Just när hon börjat trava efter skritten känns det bra, men sen blir det sämre. Det går även bättre om hon är böjd åt vänster.
Nån som har bra tips på övningar? Ska jag prova med boots några ggr?

Sv: Lite travproblem...

20 som har kollat, men ingen som vill svara:confused: ?

Hej, tömkörning brukar funka kalasbra på de flesta hästar jag har testat det på. Alternativt longering med dubbla linor. Det jag vill åt är ju att kunna hålla hästen iform och jag föredrar att göra det med händerna istället för med inspänningstyglar. Tycker jag får bättre resultat då men det är väl en smak- och vanesak.

Hur som helst tycker jag att det brukar underlätta för hästen att slappna av i traven och hitta formen. Annars är ju ett problem ofta att de börjar tölta så snart man tar dem i munnen. ;)

Lycka till!

Tack för svaret!
Hade tänkt börja tömköra någon/några ggr i veckan nu. Men hon har väldigt svårt att trava "för hand". Hon kan trava fritt, det är inte det, men att få henne att trava när jag tömkör kan bli svårt i början :crazy: . Speciellt som hon inte orkar trava långsamt då så jag hinner med :D . Men sen funderade jag på en sak: Om vi säger att jag rider på rakt spår och sitter ner på vänster sittben, då känner jag att hon travar ok, men så fort jag byter till höger går det inte att rida lätt. Sitter jag ner i sadeln skumpar det, men inte så mycket som det borde om det var rent om man säger så. Så jag undrar om jag ser från marken att hon går sämre i traven? För då är det ju ingen som rider henne...
Sen kom jag precis på att nu den senaste tiden har jag suttit ner i traven mycket. Det har jag inte gjort innan utan enbart ridit lätt. Jag har inte suttit tungt eller så utan haft mycket vikt i stigbyglarna, men kan det ha påverkat henne på något sätt? Eller mig?

Fler får jättegärna svara :) !

Försök att tömköra på en stor volt så behöver du inte springa efter ;) . Min häst vill inte heller trava så bra för tillfället. Har som du tölttränat mer än travtränat. Men tömkörningen gör susen, jag lovar dig. Lägg ut några bommar som hon får trava över. Bommarna kan gärna vara lite höga, 20-30 cm från marken. Då måste hon se sig för och hon får hon lyfta på hovarna också. På köpet får hon fina ryggmuskler. Jag ser på min hur hon söker sig framåt-neråt innan hon går över. Ryggmusklerna får då jobba riktigt.
Min häst älskar de här övningarna. Löslongerar henne ibland och hon går självmant över bommarna utan att jag har bett om det:banana:

20 som har kollat, men ingen som vill svara:confused: ?

det vanliga kanske, kavaletti bommar, eller som det andra har svarat att tömmköra, om hon/han inte vill trava vid tömmkärning (som min) så lägg några bommar på volten så hon/han i alla fall kommer in i trav :)

Raderat!!!

Senast ändrad av en moderator:

Till alla:

Jag har tyvärr inte tillgång till bommar, när jag rider i paddock är vi i en som är på en annan gård och jag tror inte de har bommar. Men jag ska fråga!

Sen provade jag faktiskt att tömköra idag. Orkade inte gå bort till paddocken så vi körde på en rak grusväg vid stallet.
Jag har inte tömkört henne på jättelänge, så i början blev det lite virrigt. Vi snurrade runt, runt, jättelänge:p men till slut gick det. Jag brukar annars vara rätt bra på att få henne att vara fokuserad framåt och inte vända sig mot mig, men som sagt det var länge sen sist.
Först tränade vi på öppna, sen provade vi lite skänkelvikning - är riktigt stolt över att jag lyckades få henne att göra det från marken!
Sedan tänkte jag att vi provar väl trav då, så får vi se.
Nu hade jag ett par boots på henne, just för att vi skulle kunna fokusera mer på form och tempo och sånt istället för att hela tiden försöka få ren takt. Och hon travade! Jättefint och sökte sig framåt-nedåt och kom upp med ryggen!
Hon har aldrig gjort det vid tömkörning ens med boots innan! Och sen töltade hon också! Jag är nog i chock fortfarande! Och helt slut för jag fick ju springa bakom :p . Hon orkar inte trava så långsamt att jag kan gå bakom ännu, men det kommer det också.

Men vad tycker ni, nästa gång jag tömkör, ska jag ha boots då? Eller ska jag prova utan? Tänker inte bara på takten utan jag jobbar med att få bort en bukmage också, så jag tänkte att det kanske kunde vara bra istället för bommar? Hon lyfter ju mer om hon har boots och om hon samtidigt går i en låg fin form borde det väl vara bra för magmusklerna? Eller jag kanske är helt ute och cyklar :confused:?

Till alla:

Jag har tyvärr inte tillgång till bommar, när jag rider i paddock är vi i en som är på en annan gård och jag tror inte de har bommar. Men jag ska fråga!

Sen provade jag faktiskt att tömköra idag. Orkade inte gå bort till paddocken så vi körde på en rak grusväg vid stallet.
Jag har inte tömkört henne på jättelänge, så i början blev det lite virrigt. Vi snurrade runt, runt, jättelänge:p men till slut gick det. Jag brukar annars vara rätt bra på att få henne att vara fokuserad framåt och inte vända sig mot mig, men som sagt det var länge sen sist.
Först tränade vi på öppna, sen provade vi lite skänkelvikning - är riktigt stolt över att jag lyckades få henne att göra det från marken!
Sedan tänkte jag att vi provar väl trav då, så får vi se.
Nu hade jag ett par boots på henne, just för att vi skulle kunna fokusera mer på form och tempo och sånt istället för att hela tiden försöka få ren takt. Och hon travade! Jättefint och sökte sig framåt-nedåt och kom upp med ryggen!
Hon har aldrig gjort det vid tömkörning ens med boots innan! Och sen töltade hon också! Jag är nog i chock fortfarande! Och helt slut för jag fick ju springa bakom :p . Hon orkar inte trava så långsamt att jag kan gå bakom ännu, men det kommer det också.

Men vad tycker ni, nästa gång jag tömkör, ska jag ha boots då? Eller ska jag prova utan? Tänker inte bara på takten utan jag jobbar med att få bort en bukmage också, så jag tänkte att det kanske kunde vara bra istället för bommar? Hon lyfter ju mer om hon har boots och om hon samtidigt går i en låg fin form borde det väl vara bra för magmusklerna? Eller jag kanske är helt ute och cyklar :confused:?

jo du har helt rätt , men det kan bli för mycket med boots oxå, och att det sedan tar längretid för henne att lära sig trava utan boots om du kört med boots väldigt mycket, så jag tycker du borde varva mycket mellan att ha och inte ha.sen så kommer nog magen att försvinna ju mer du rider och ju mer hon sökert sig neråt:)

Ok, så om jag kanske börjar med att köra med boots varannan gång och sen minskar vikten på dem allt eftersom? Och sen till sist slutar helt. Det är så jag har gjort med tölten när vi tränade den i början.

Ok, så om jag kanske börjar med att köra med boots varannan gång och sen minskar vikten på dem allt eftersom? Och sen till sist slutar helt. Det är så jag har gjort med tölten när vi tränade den i början.

jo det vore jätte bra om du har flera olika par boots med olika vikter. men det viktiga enligt mig är att du inte kör flera dar i rad med boots, utan varvar! och en sak som nästan är ännu viktigasre är att du inte glömmer bort tölten xD

Nä, så ofta använder jag inte boots. Nu det senaste har jag försökt ha de så lite som möjligt. Har olika vikter från 280 gram till lätta skyddsboots.
Tölten lär jag inte glömma - är ju så roligt att tölta nu när hon äntligen börjat :D !

Nä, så ofta använder jag inte boots. Nu det senaste har jag försökt ha de så lite som möjligt. Har olika vikter från 280 gram till lätta skyddsboots.
Tölten lär jag inte glömma - är ju så roligt att tölta nu när hon äntligen börjat :D !

okej va bra :smirk: hade hon världigt vårt med tölten i början?

Ja, i början gick det att skritta (passtaktigt) och galoppera (mestadels passtaktigt). Trav och tölt var inte ens att tänka på. Grisepass var hon väldigt bra på däremot, snabb, långsam, medeltempo. Hon kunde till och med gå i någon slags underlig skänkelvikning i grisepass! Nu så går det, men det har tagit tid.

Hejsan min mamma hade samma problem med sin lille isis:smirk: JAg vet att hon red ut och travade på ojämn mark mkt, jag vet juh inte hur det ser ut hos dig, men det funkade väldigt bra på våran.(Hon red i djup snö också) ;)

Får prova det! Vi har inte så jättebra ställen att göra det på, men nån plats med ojämn mark ska jag väl kunna hitta. Red på ett ställe med jättehögt gräs också och då lyfte hon minsann på sina små ben :) .

Ja, i början gick det att skritta (passtaktigt) och galoppera (mestadels passtaktigt). Trav och tölt var inte ens att tänka på. Grisepass var hon väldigt bra på däremot, snabb, långsam, medeltempo. Hon kunde till och med gå i någon slags underlig skänkelvikning i grisepass! Nu så går det, men det har tagit tid.

ojoj oj .. gu va jobbig:crazy:

Javisst. Fick man till två steg tölt på raken var man lycklig i en vecka!

Jag tror jag har tränat tölten för mycket. Traven brukar bli sämre då, men nu är det värre än innan. Den har varit fyrtaktig ett tag, men nu så när jag rider lätt känns det bra om jag sitter ner på vänster sittben, men om jag sitter ner på höger går det knappt att rida lätt :crazy: . Hon blir väl fyrtaktig antar jag.
Hur ska jag träna för att komma tillrätta med det? Till saken hör att jag sedan några dagar provar en ny sadel (som för övrigt ligger 1000 ggr bättre än den gamla, lite tyngre bara) och jag minns inte riktigt om detta började i och med nya sadeln. Har för mig att det var strax innan.
Just när hon börjat trava efter skritten känns det bra, men sen blir det sämre. Det går även bättre om hon är böjd åt vänster.
Nån som har bra tips på övningar? Ska jag prova med boots några ggr?

Longera Longera Longera :bump:
Min andra häst har haft jättesvårt för traven, men sen när vi började komma igång med att longera honom 2-3 ggr/vecka så blev traven typ hands starkaste gångart :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 198
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka