lite tränsfrågor igen...

S

sanni

Får man lasta ur sin häst utan bett i munnen, fast med tex sidpull, ridgrimma?
Vad är BitlessBridle?
Vad har ni för träns?
Jag håller på och tränar två hästar för att bli blivade distanshästar, de ska ridas in nu. Jag har inte vant dem vid bett ännu, för jag vill helst rida utan, och det blir kanske förvirrade för dem att lära sig både och nu i början.
Nu har jag bara grimma till dem med kjedja över nosryggen, som de lyssnar jättebra på.
Min fråga...
Vilket slags träns tycker ni jag ska börja med på dem, har funderat på att köpa ett träns ifrån www.distansritt.nu i någon fräck färg, någon som har förslag?
Jag kanske inte behöver sidepull med rep? Kanske räcker med en mild..finns det möjlighet att byta till rep annars?
Tack på förhand!!

Sv: lite tränsfrågor igen...

Det går bra att lasta ur med det träns du rider i.

Det beror på hästen vad jag rider i. Jag har ridit med side-pull, hackamore (ponny), vanligt tränsbett och tredelat.

Att rida in en unghäst med kedja över nosryggen låter lite extremt. Själv har jag ridit in med läderridgrimma med tyglar. Det sitter inte i hur skarpt det är över nosen om hästen lyder. Så det fungerar lika bra med bara en mjuk läderrem över nosen om man fostrat hästen från marken först.

Hälsning

Sv: lite tränsfrågor igen...

De blir nog inte förvirrade av att prova även bett, jag har ett tre månaders föl som jag i stort sett skulle kunna sälja som "inriden" redan nu, han har provat på allt som en vuxen häst gör, och tycker det är jätteskoj med allt nytt.

Nu behöver jag inte träna honom ens, den dagen jag vill rida är det bara att slänga på en sadel och hoppa upp.

Camilla

Liknande trådar

F
Utrustning Ridit min blivande 5 åring på hackamore sen hon va 4 år, funkat kals tills nu när hon börjat bli stor å grymt stark. försökt mej fram...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: *fia*
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka