Lite tips tack..tiken ska valpa

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Som många säkert vet så är det första gången för mig med valpar. Min tik är planerad den 26 juni. Jag har en hel bunte med böcker vid sängen och har även pratat lite med vetten när vi ulta ljudade henne, men ändå känner ja mig lite osäker på just själva valpningen.

Hur stor valpningslåda hade ni rekomenderat till mig? Räcker det me att hon ska kunna lägga sig raklång i den? och vad ska jag ha som bästa botten i?
Kan tillägga att hon är av rasen Landseer (stor)

Det är första gången för tiken oxå, finns det ngt jag bör tänka på som är spec för just första gångs tikar?

tips mottagens tacksamt och döm gärna inte ut mig e ni snälla bara för att man kanske "borde" kunna detta, alla e vi nybörjare i början och jag e lite orolig för hur jag på bästa sätt ska finnas till för tiken under valpningen.

Sv: Lite tips tack..tiken ska valpa

Min tik valpade för första gången i februari och jag var också jättesupernervös innan.

Jag valde att ha henne i en valphage med helt täckta sidor, ca 2*1,5 meter stor. I denna fanns först massa täcken och annat mjukt och sen tidningar ovanpå. Jag har en BC, så min "valplåda" var riktigt stor i förhållande till hunden. Tänk på att tiken går omkring lite, är orolig och bäddar i olika hörn. Därför kan det vara bra att välja en större valplåda. Dessutom kunde jag sitta i valplådan bredvid tiken på detta sätt.

Tikens temperatur brukar ju skjunka 12-48 h innan den stundande valpningen. Börja mäta temperaturen 3 gånger per dag från ca dygn 50. Innan dess kan du mäta vissa tider, för att skaffa dig en uppfattning om vilken normaltemp hunden har. Tempen ska skjunka rätt mycket, ofta ner emot 36,5.

Därefter är det viktigt att komma ihåg att alla tikar är olika och reagerar på olika sätt. Min satt upp och flämtade, hade inga synliga sammandragningar och när jag kikade under hennes lurvsvans så var halva första valpen redan ute....

Bra att ha hemma är kalktabletter (om tiken har svaga sammandragningar), en våg, energirik dricka till tiken, vilket hon bör få mellan valparna. Låt henne vila sig och pyssla om sina valpar i lugn och ro. Penna och papper för att anteckna vikt och tid på valparna, samt ev. små band i olika färger för att hålla koll på ordningen, rena, torra handdukar att gnugga/torka blöta valpar med. Det bör vara varmt i valprummet, ca 24 grader första dagarna. Låt gärna tiken gå ut och rasta sig om valpningen drar ut på tiden, det kan vara bra för henne att röra lite på sig. Var dock noga med att kolla så att hon inte föder något valp när hon är ute.

Har säkert glömt massor nu, men andra får fylla på :)!

Lycka till!

Sv: Lite tips tack..tiken ska valpa

Min tik valpade för första gången i februari och jag var också jättesupernervös innan.

Jag valde att ha henne i en valphage med helt täckta sidor, ca 2*1,5 meter stor. I denna fanns först massa täcken och annat mjukt och sen tidningar ovanpå. Jag har en BC, så min "valplåda" var riktigt stor i förhållande till hunden. Tänk på att tiken går omkring lite, är orolig och bäddar i olika hörn. Därför kan det vara bra att välja en större valplåda. Dessutom kunde jag sitta i valplådan bredvid tiken på detta sätt.

Tikens temperatur brukar ju skjunka 12-48 h innan den stundande valpningen. Börja mäta temperaturen 3 gånger per dag från ca dygn 50. Innan dess kan du mäta vissa tider, för att skaffa dig en uppfattning om vilken normaltemp hunden har. Tempen ska skjunka rätt mycket, ofta ner emot 36,5.

Därefter är det viktigt att komma ihåg att alla tikar är olika och reagerar på olika sätt. Min satt upp och flämtade, hade inga synliga sammandragningar och när jag kikade under hennes lurvsvans så var halva första valpen redan ute....

Bra att ha hemma är kalktabletter (om tiken har svaga sammandragningar), en våg, energirik dricka till tiken, vilket hon bör få mellan valparna. Låt henne vila sig och pyssla om sina valpar i lugn och ro. Penna och papper för att anteckna vikt och tid på valparna, samt ev. små band i olika färger för att hålla koll på ordningen, rena, torra handdukar att gnugga/torka blöta valpar med. Det bör vara varmt i valprummet, ca 24 grader första dagarna. Låt gärna tiken gå ut och rasta sig om valpningen drar ut på tiden, det kan vara bra för henne att röra lite på sig. Var dock noga med att kolla så att hon inte föder något valp när hon är ute.

Har säkert glömt massor nu, men andra får fylla på :)!

Lycka till!

tack för ditt svar! det där me banden har jag inte tänkt på och inte heller energirik dryck, utan bara tänkt på vatten.
Vad skulle energirik dryck vara exempelvis?
Handdukar osv finns i min planering men "måste" jag torka valpen eller ska jag bara göra det om jag märker att hon inte slickar den? jag vill ju inte ta hennes jobb eller tränga mig in på hennes område om man så säger.
ungefär hur ofta väger ni era valpar och vad är normalt att gå upp?

ja alla med tips får mer än gärna fylla på!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila