Lite tips på hjärngympa till hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isaac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 11 201
I

Isaac

Kanske finns hundra trådar om detta men vill gärna ha lite tips av er som jag kanske kan använda mig i framtiden och kanske även nu till min tre månaders valp.

Sv: Lite tips på hjärngympa till hund

Kanske finns hundra trådar om detta men vill gärna ha lite tips av er som jag kanske kan använda mig i framtiden och kanske även nu till min tre månaders valp.

Inne aktiverar jag min hund med att gömma ngt gott så han får jobba länge för att få ut det t ex en kötbulle i en toarulle som jag lägger i någon större kartong och kanske ytterligare i en och sist snor en filt om och gömmer.

Brukar gömma vanliga godis lite varstans. Ibland tar jag hans mat och sprider ut på golvet i hela huset eller gömmer så han får arbeta för middagen.

Jag tränar tricks, väldigt bra hjärngympa för min vovve.

Har ett par sånna aktiveringsleksaker, som han får buffa på/rulla för att godis ska trilla ut.

Ute så blir det lydnadsträning och spår. Spår är verkligen väldigt effektivt och han älskar det och blir trött i huvudet av det.

Brukar ta med han om man åker upp till samhället och gå en sväng där, eftersom vi bor på landet så blir han ofta väldigt trött av att gå bland nya folk och lukter. Har vi varit hos kompisarna eller haft folk här blir han också trött.

Jag tränar tricks, väldigt bra hjärngympa för min vovve.

*OT men ändå inte*

Jag har försökt träna lite tricks efter att ha läst i trådar här men jag kan inte för mitt liv komma på hur jag ska lära in dem? Kan inte du beskriva hur du lär in några tricks? Kanske ligg död, nicka, etc.

- Du kan lägga godis på trädstammar (antingen omkullfallna träd eller "vanliga"). Låt hunden se på när du gör det och låt den sedan nosa upp det. Då får den använda sin näsa.

- En enkel spårövning är att trampa upp en rutan 1 x 1 meter på gräsmattan (trampa i hela rutan, det ska finnas vittring överallt) och lägg ut kanske 10 godisar. Vänta 30 min - 1 timme så vittringen hinner lägga sig. Visa hunden och låt den leta upp godiset. Den kommer att förstå att den bara ska leta i själva rutan där det finns vittring från dig.

Detta skulle givetvis ha varit till Isaac.

Du kan göra kontaktövningar. T ex skvallerträning. Du är alldeles tyst och varje gång valpen/hunden tittar på dig får den en liten godisbit.

En annan kontaktövning är slalom mellan benen. Ena foten framför den andra, en godisbit i varje hand. Hunden ska starta från den sida där du har foten längst bak, springa emellan och ut på andra sidan. Så flyttar du fram den bakre foten och så ska hunden emellan igen. Första gången en godis för varje förflyttning, efter ett tag en godis efter cirka 10 förflyttningar.

Springa i en åtta mellan fötterna. Fötterna vid sidan om varandra med en bit emellan. När man tränar åttan ska man stå kvar på samma ställe, det är bara hunden som ska springa i en 8 runt om och emellan fötterna. Godis på samma sätt som vid slalom.

Sätta tassen på. En träkloss/gryta/kartong på golvet. Du försöker dra hundens uppmärksamhet till det du vill att den ska sätta tassen på och när den omdevetet gör det så blir det beröm och godis. Då kommer hunden själv på att när det finns nånting på golvet så ska den trampa på det.

Sitt, ligg och stå är bra att starta med inomhus. En sak i taget, annars blandar de ihop det.

Gömma godis i tom toa/hushållsrulle.

Så kan du kika in på http://dogtricks.com/
där finns det massor med tips.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
924
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31