Lite snabbhjälp bara, tack...

K

Kyrck

Jag har kommit in i en ridgrupp (:D) & jag skulle behöva lite hjälp...
Då jag haft ett uppehåll på 1.5 år pga att jag mått väldigt dåligt psykiskt så har jag glömt lite... :mad:

* Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur man gör skänkelvikning?
Jag har gjort det 5000000 gånger innan men nu har det bara försvunnit :(

* Jag har glömt vilket ben som ska vara fram respektive bak osv när man fattar vänster galopp & sådant där

:bow: Tack på förhand :bow:

Sv: Lite snabbhjälp bara, tack...

Skänkelvikning betyder att hästen viker undan för din skänkel, kort sagt.

Lägg an den skänkel som du vill flytta hästen för, och se till att hästen fortsätter framåt och inte "flyter iväg" med hjälp av den andra skänkeln.
Hästen ska vara rak i kroppen och eventuellt något ställd (i nacken) från rörelseriktningen. Detta regeleras med tyglarna vid behov.

Galoppfattningen görs genom att föra fram inre höften (på ridskolan förtydligas detta oftast genom att man ber eleverna föra fram hela innerskänkeln) och lägger till ytterskänkeln.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar