Lite små funderingar och frågor

_moa_

Trådstartare
Jag har en vallack på 12 år. En femgångare. Han är väldigt passaktig och tölten finns där, men vi har bara lite problem med att få fram den. Problemet sitter inte hos honom utan hos mig. Var på kurs för några veckor sedan för Reynir Adalsteinsson och då töltade han klockrent. När jag ska rida i tölt på en så pass ostadig häst hur ska man lägga upp det? Jag vill att han ska gå i ett ganska kort tempo så han jobbar och inte bara rinner iväg och min häst tycker ju självklart tvärt emot. Hur länge ska man tölta? Bara korta sträckor? Varje gång man rider? Eller hur brukar ni göra?

Sen till mitt största problem nu. När man ska samla så blir det små disskusioner. Han vill då börja springa direkt och det gör han också. Då hamnar han på framdelen och det blir grisepass, men när jag då vill sakta av så går det inte!!! Hur sjutton gör ni då? Man ska aldrig ta hårt i hästen osv, men vad gör man när hästen drar på asfalten? *Sitter och ler det gör jag :D * Det är jätte kul att han har fått lite egen vilja (hade inte det när jag köpte honom) men ibland blir det för mycket tjafs mellan oss. Och om jag skulle kunna hålla honom i skritt så ställer han sig lite lätt. Idag stegrade han rejält så jag höll på att åka i backen. Hur gör man då?

Vet att man ska ta hjälp av tränare och det ska jag, men det är ju NU problemet är och det är ju inte alltid man bara kan slänga in hästen i transporten och åka iväg.

Det går inte bra med våran träning just nu, inget verkar fungera. Om jag skulle få för mig att sluta rida ett tag och bara jobba från marken, förlorar hästen mycket kondition och muskler? Ska på kurs i slutet av april och vill inte att han ska se ut som en gammal pensionär :D Jag tror att problemet lite sitter i att det är han som bestämmer. Han gör lite som han vill och att jag sen sitter och tjurar på hans rygg det skiter han i. Och då kanske det skulle vara bra att jobba från marken.

Sen så kom en annan fundering upp i huvudet. Hur kan man se att hästen har spatt, eller rättare sagt när bör man börja misstänka det? För en sak jag har tänkt på är att det är svårt att få honom att flytta vikt till bakdelen. Då ställer han sig osv. Det gör han även utan ryttare tex om jag tömkör.

Oj vad det blev mycket. Hoppas att det är någon som orkar ögna igenom och förhoppningsvis svara på något iaf :)

Sv: Lite små funderingar och frågor

Hej
Du skriver egentligen svaret på ditt problem själv. Lydnad. Om hästen inte lyder /förstår dina hjälper så kan du inte heller be den att trampa inunder sig med bakbenen. så jobba med lydnaden. Först från marken (så att du itne råkar ut för olyckor) och sedan i sadeln. Om hästen inte lyssnar på dig så måste du ta i - eller förändra så att han förstår vad du menar. Halterna måste sitta annars är det farligt!

Så om hästen drar på asfalten så dra runt honom i en liten volt!! Han får inte sticka med dig. Det är farligt!! Ta hjälp av någon stallkompis som du tycker är duktig om du har svårt att åka iväg på lektion. Se till att börja med grunden - fungerar inte halten i skritt är det ingen idé att börja träna i trav, tölt eller galopp. Halten ska sitta som en smäck - på sekunden! När halten sitter i skritt och du även kan få honom att bli uppmärksam genom halvhalt är det dags att öka tempot - träna fina nedtagningar till skritt och åter halt - tills du kan göra halten från nya tempot direkt. Då ska du se att du också kan börja göra förhållningar så att du kan få honom att sluta rusa iväg med dig i igångsättningen till tölt. Med lydnad kommer också balans.

kotte

Vad gjorde du på kursen? Varför gick han bättre där? Var det Reynir som red eller du? Fick du inga råd där? Gör som du gjorde på kursen. håller med förra att halvhalterna måste sitta. Punkt. Sen angående spatten så är en röntgen bra om hästen protesterar för mycket, han kan ju ha ont. När jag fick se att min hade spatt i en has förklarade det mycket i vår ridning. Träna en del i skritt , inte slöskritt. Det bygger bra det med .

Korven skrev:
Vad gjorde du på kursen? Varför gick han bättre där? Var det Reynir som red eller du? Fick du inga råd där? Gör som du gjorde på kursen. håller med förra att halvhalterna måste sitta. Punkt. Sen angående spatten så är en röntgen bra om hästen protesterar för mycket, han kan ju ha ont. När jag fick se att min hade spatt i en has förklarade det mycket i vår ridning. Träna en del i skritt , inte slöskritt. Det bygger bra det med .

Jag red :angel: Nej, men vi böjde lite och så. Ska jag vara helt ärlig kommer jag inte riktigt ihåg till 100%. Dels för att jag var så nervös (har aldrig varit så nervös i hela mitt liv) och så var språket lite svårt. Reynir red dom 2 första dagarna, sen red jag. Jag försöker att rida som jag gjorde där, men jag kan till exempel inte rida volter och mjuka upp honom för våran paddock funkar inte och gör jag det ute i skogen ställer han sig och försöker gå hem :o

Jag fick massa råd på kursen, men det är så svårt att få det att funka hemma. För hemma är allt annorlunda, jag rider annorlunda och framför allt är hästen annorlunda.

Hur mycket kostar en spatt röntgen? Funderar faktiskt allvarligt på att göra det, eller kan man kolla med en massör eller kiropraktor först?

kotte skrev:
Hej
Du skriver egentligen svaret på ditt problem själv. Lydnad. Om hästen inte lyder /förstår dina hjälper så kan du inte heller be den att trampa inunder sig med bakbenen. så jobba med lydnaden. Först från marken (så att du itne råkar ut för olyckor) och sedan i sadeln. Om hästen inte lyssnar på dig så måste du ta i - eller förändra så att han förstår vad du menar. Halterna måste sitta annars är det farligt!

Så om hästen drar på asfalten så dra runt honom i en liten volt!! Han får inte sticka med dig. Det är farligt!! Ta hjälp av någon stallkompis som du tycker är duktig om du har svårt att åka iväg på lektion. Se till att börja med grunden - fungerar inte halten i skritt är det ingen idé att börja träna i trav, tölt eller galopp. Halten ska sitta som en smäck - på sekunden! När halten sitter i skritt och du även kan få honom att bli uppmärksam genom halvhalt är det dags att öka tempot - träna fina nedtagningar till skritt och åter halt - tills du kan göra halten från nya tempot direkt. Då ska du se att du också kan börja göra förhållningar så att du kan få honom att sluta rusa iväg med dig i igångsättningen till tölt. Med lydnad kommer också balans.

kotte

Okej, men när du skriver att om han sticker att man ska ta i, hur menar du då? Att jag ska ta hårdare i honom? Halter har aldrig varit ett problem innan, men han har blivit piggare och gladare och då har problemet nu uppstått.

Ska träna på halterna nu då :) För jag tror att det är där mycket ligger att tölten inte funkar. För han kan inte tölta utan att baken är med även om han kanske tror det :angel:

Grundträningen innnefattar att hästen skall kunna förstå och ta emot ryttarens hjälper, antagligen har du och hästen en brist här så följdaktligen är det här du måste öva. Samtidigt är det viktigt som ryttare att inte "hålla" för hårt i hästen, en häst med lätt för passtakt kan bli det genom att ryttaren håller i för hårt och tillåter inte hästen att få röra på sina bogar. Det är alltså en balansgång här man skall skapa, genom att kunna släppa hästen fri men ändå med bibehållet tempo.

Jag tror inte att spatt skulle vara den största boven, då skulle din häst inte kunnat prestera klockren tölt på kursen. Möjligen kan det finnas andra fysiska blockeringar, har du tittat på sadel, bett, ev ryggproblem och inte minst din egen ridning.

Boj skrev:
Grundträningen innnefattar att hästen skall kunna förstå och ta emot ryttarens hjälper, antagligen har du och hästen en brist här så följdaktligen är det här du måste öva. Samtidigt är det viktigt som ryttare att inte "hålla" för hårt i hästen, en häst med lätt för passtakt kan bli det genom att ryttaren håller i för hårt och tillåter inte hästen att få röra på sina bogar. Det är alltså en balansgång här man skall skapa, genom att kunna släppa hästen fri men ändå med bibehållet tempo.

Jag tror inte att spatt skulle vara den största boven, då skulle din häst inte kunnat prestera klockren tölt på kursen. Möjligen kan det finnas andra fysiska blockeringar, har du tittat på sadel, bett, ev ryggproblem och inte minst din egen ridning.

Jo antagligen har vi en brist där ja. Håller för hårt vet jag att jag gör när han drar, men försöker tänka på det jätte mycket för jag har själv upptäckt att han går bättre med lös tygel. I tölten så har jag ingen kontakt alls utan när jag gör halvhalterna när han börjar hamna på bogen.

Skönt att någon tror att det inte är spatt, har fått höra lite att man ska kolla upp honom. Jag vet ju att det beror på min egna ridning. Jag har massa fel, men sen tror jag det beror mycket att han bestämmer över oss. Tex när man böjer från marken så bestämmer han när man avslutar övningen osv :o. Och så är han väldigt nonchalant o´ch lyssnar när det passar. Det är ju till exempel mycket mer intressant att kolla in folk på vägen osv. Då kan jag sitta och nästan slå med spöt och ändå lyssnar han inte.

Men om jag bara skulle få för mig att markarbeta och jobba med honom på det sättet, förlorar dom mycket i kondition och så?

Att inse att man har brister i sin ridning är första steget till att kunna rätta till dem, alla dras med fel och brister fast kanske av olika natur så känn dig inte ensam om det. :angel:

Jag tror visst att markarbete är en bra grund för hästen att lära sig koncentretion, och jag tror att för varje moment från marken som du jobbar in skall du sen ta samma moment från ryggen. Allt handlar ju ändå om att i slutändan utföra samma sak från hästens rygg, en bra start är att lära hästen att lyssan på dig och inte bry sig om vad omgivningen gör.

Jo antagligen har vi en brist där ja. Håller för hårt vet jag att jag gör när han drar, men försöker tänka på det jätte mycket för jag har själv upptäckt att han går bättre med lös tygel. I tölten så har jag ingen kontakt alls utan när jag gör halvhalterna när han börjar hamna på bogen.

Hej!

Stegrande hästar har jag inte så mycket erfarenhet av. kanske säkrast att markträna ett tag tills han lyssnar på dig därifrån. Men OM du vill prova att rida har jag ändå lite tips.

Prova nästa gång han drar/ är på gång att dra att göra en ordentlig halvhalt och direkt släppa efter. Händer inget så gör flera tills han lyssnar. Först mjukt, och kraftigare om han inte lyssnar, glöm inte att använda säte och skänklar i halten. Om du bara bromsar med tyglarna gissar jag att han blir jättestark! Sitt aldrig och segdra. Hästen är som vi vet starkast och ju mer du drar desto mer drar han emot.

Det finns många trådar om att "göra halt på rätt sätt". Anledningen till att du skall använda kroppen och inte händerna så mycket är att du skall få hästen att sätta bakbenen under sig. Då blir det dels en bättre halt och dels blir hästen lättare att få stopp på. Även på pigga hästar skall man driva i avsaktningarna, men det är ett finlir som allt annat, man får prova sig fram till vilken drivning som är lagom. Även där är det tryck- lätta, tryck- lätta, tryck- lätta som gäller.

Stegrar han sig så fort du ber om en halvhalt? Kanske ger du för kraftiga signaler? Prova göra hjälperna så små det går och öka försiktigt tills du hittar ett tryck han accepterar.

Halvhalter är A och O. Fungerar inte de så fungerar inte mycket annat heller.

Hoppas att detta är lite hjälp på vägen.
Kan gå in djupare på hur jag gör med "halvhaltsträning" om du vill.

Ja jag känner att markarbete är våran grej nu, inte för att han lyssnar bättre där (om man bor runt Borås och hör ett skrick Kjjjjjarrrniii Hästjäkel stanna så är det vi) Han tycker nämligen att det bästa som har hänt i hans liv är tömkörningen (nej tolkningen var nog roligare, men det tog slut ganska fort :o)

Jag tränar mycket AB halter (eller om det var AP halter :crazy:). Eftersom jag har problem med att stanna med kroppen och inte händerna. Det innebär att jag bara stannar med sättet (händerna hänger ju med av bara farten men jag dra inte med dom). När jag kan behärska det så kommer skänklarna och drivningen hänga med.

Men om du orkar får du gärna berätta mer om halvhaltsträningen!! :)

Ja det är det verkligen! Men jag tycker inte heller att det är svårt att inse sina brister, men det kanske beror på att jag har dåligt självförtroende och är väldigt självkritisk.

Det med omgivningen är absolut svårast, ni vet väl att en sten kan vara en grå varg som ligger ihop kurrad och då kan man ju inte gå och konsentrera sig, eller dom människorna som går där kan ju vara mördare!! Nu för tiden kan man aldrig gå säker. Bäst var nog den stora gubben som stod i pulka backen, säkert 2 m hög (snögubbe). Och det värsta är att han är rädd också :rofl: Min lilla isis är underlig han.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat