Lite skarpare?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 744
M

Matilda_o_Bonita

Nu kommer lilla jag med ett nytt inlägg :angel:

Undrar bara av allmänt intresse om det finns någon grimma som är lite skarpare än en vanlig grimma, fast en grimma som hästen kan ha på sig i hagen utan att fassna i allting som en del lätt gör men repgrimmor och liknande. Någon som vet?

Sv: Lite skarpare?

Bara en liten fundering, vad ska du med en sådan grimma till? *fundersam*

Såhär skulle jag vilja säga det:
Ha en skarp grimma när du behöver det, vid ledning eller liknande.
Ha INGEN grimma i hagen eller en grimma som lätt går sönder (d.v.s. gärna en billig skitgrimma). Varför skulle du vilja ha en skarp grimma i hagen anyway?

Jag behöver ingen skarp grimma, men jag fick en fråga idag från en kompis kompis om det fanns eftersom hennes häst blir så stark när hon leder den. Sa då till henne att hon skulle öva ledarskapsövningar med hästen eftersom den uppenbarligen inte ser henne som ledare när den försöker springa ifrån henne. Men hon ville ändå ha tag på en skarp grimma, så jag frågade här, men som sagt så tycker jag inte att det är en bra lösning för en häst som springer ifrån henne...

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag behöver ingen skarp grimma, men jag fick en fråga idag från en kompis kompis om det fanns eftersom hennes häst blir så stark när hon leder den. Sa då till henne att hon skulle öva ledarskapsövningar med hästen eftersom den uppenbarligen inte ser henne som ledare när den försöker springa ifrån henne. Men hon ville ändå ha tag på en skarp grimma, så jag frågade här, men som sagt så tycker jag inte att det är en bra lösning för en häst som springer ifrån henne...

Ledarskaps övningar, eller så sätter man på ett träns när man leder en "bråkig" häst.
Då har man mera kontroll.
Eller så kan man ta en grimma+kedja.

Låter som att hon behöver något att LEDA hästen med - Vill hon ha en nödlösning så ta kedja, träns eller repgrimma TILL hagen, men ta av det där. Är väl inte så jädra svårt att ta av innan man släpper ut hästen? ;)

Men en mera långvarig lösning som säkerligen får tjejen att känna sig bättre med sin häst är som sagt var ledarskapsövningar. Det är så skönt när det verkligen fungerar.

Ja, andledningen till att hon vill ha grimma i hagen är att hon är rädd att hon inte kan fånga in hästen sen, men om hon och hästen kommer bra överens är det inga problem. Hon leder nu hästen till och från hagen i repgrimma, och i morse slutade det med att hästen slet sig och själv sprang ut till hagen, så ledarskapsövningar är att rekomendera för hennes del. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 583
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI