Lite sitstankar

IngelaH

Trådstartare
Jag jobbar på min sits för att få tillbaka mina finstämda hjälper, som jag hade innan stallolyckan som gav mig en ryggmärgsskada.

Jag har känselstörningar/domningar kan man säga i ett brett midjeparti, som gör att jag inte har koll på magmusklerna riktigt. När man sitter rätt och vill ha hästen att jobba, ska man spänna magmusklerna rätt och tippa bäckenet framåt, bakåt och åt sidan åt det håll man vill att hästen ska "följa med". Periodvis går det riktigt skapligt att få det att fungera. Men nu har jag varit i en svacka ett tag.

I förrgår var jag på sjukgymnastiken och vi provade lite olika sätt, svanka och kuta ryg... fungerade inte riktigt... Dra åt dig magen, som om någon hade klippt till dig riktigt hårt... fungerade inte riktigt. Men, så!!! kom vi på det. Sjukgymnasten kom med tanken "Tänk dig att du har en svans, göm svansen mellan benen som en rädd hund." Och DÄR, DÄR hade jag känslan.

Igår när jag red dressyr i paddocken, gick Tima i kanonfint, lugnt tempo hela passet när jag "drog svansen mellan benen" och när jag tippade fram lite, så ökade hon tempot. Jag kunde sitta på kvartslånga tyglar och rida henne i en trevlig avspänd form, på raka spår, volter och serpentiner i skritt, trav och galopp. Det var inga problem att korta upp tygeln och jobba henne med kontakt på tygeln heller. Hon sökte ett lätt stöd på tygeln och jobbade nöjt runt på spåret med toppade öron, som vickade fram och tillbaka, när jag pratade, berömde och klappade.

Det har knölat till och från ett tag efter igångsättningen efter vinter och vårpromenader i skogen. Hästen har viftat hej vilt med huvudet, backat och studsat till och från, för att få göra som hon vill. Det har nämligen varit hennes sätt att slippa från arbete, att skrämma mig tills jag hoppar av och går hem. Hon har även testat andra ryttare, en del ryttare har gett upp och andra har bara låtsats att det regnat och rett ut stormen. Ni behöver inte prata om nackvärk, ryggvärk, eller munproblem. Vi tar regelbundet ut massör och fixar tandvården. Utan det är som mina instruktörer och vänner säger. *S* Hon är en dam med egna åsikter. Eller som någon har sagt... "En valack säger man till, en hingst ber man och ett sto lämnar man in en förfrågan i fjorton exemplar."

Nu känns det som att även JAG har något att jobba utifrån igen. :bump:

Vad kul!
Grattis :)
Skönt när man kommer på hur amn ska få det och funka.
Själv tragglar jag fortfarande med sitsen på pållen men kommer nog det emd så småningom.
Håller med dig om det med ston :D

Man kan också tänka att man är en man som ska få in "den". :o Det gjorde vi på en av våra kurser - 8 tjejer som knallröda i huvudet, fnissande, försökte pricka det imaginära "hålet". :D

Jo, det är toppen när man får det att funka ett tag igen. Sedan tar det ett par veckor och man når ett nytt trappsteg. Men det är bara att bita ihop och försöka igen. *S*

:eek: :o

:rofl:

Okey, men jag håller mig nog till att hålla ordning på svansen ett tag, nu när jag får det att fungera. Men sen ska jag ha ditt tipps i åtanke. :crazy: :o

"En valack säger man till, en hingst ber man och ett sto lämnar man in en förfrågan i fjorton exemplar."
Kyra K är det som sa denna kommentar!
----------------------------------------------------------
Vad kul att det går bra....
Jag har själv en ryggskada(52%kotkompression på 3 kotor) med nerv "trassel" men för mig visar det sig i försämrad funktion i benen. Min skada är också häst relaterad. Fick en 3årig kallblods hingst över mig för 13år sedan.
För mig har det tagit jätte lång tid(tycker jag) att komma på vad/hur jag ska göra istället för att använda benen när jag rider. Jag tycker fortfarande att det är svårt och lite trassligt, men vi går iaf framåt. Nu pga att jag har blivit lite försämrad så har det blivit ännu lite svårare(och jag fick även sadel problem, kan inte ride i en sadel med normal sits utan måste ha mer stöd för att inte "trilla ur" den), men min tanke är att vi till hösten ska kunna starta en L:C2 jag och mitt lilla arab sto. Så till hösten får vi se hur det går med den saken.

Så var det ja! *S* Jag hade vänt på orden och ja just det... KYRA var det som sa det. En klok människa visste jag att det var som sagt det. Mmm... från början, skulle jag bara ha Tima till promenad och avel, ev. skritta runt ngt gärde emellanåt. Men nu har vi kommit så långt att jag också är sugen på att testa något dressyrprogram faktiskt.

Tack så mycket för detta inlägg!

Jag har också problem med sitsen. Jag har endometrios = kronisk värk i bukregionen. För att leva med det lärde mig att "stänga av" och inte känna riktigt hur det känns där, som ett sätt att hantera smärtan genom att strunta i att den finns. Det där fungerade hyfsat men med tiden gjorde det snarare att jag fick mer ont, p.g.a. muskelspänningar och felbelastningar. Detta märktes extra mycket när jag började rida igen för ett och ett halvt år sedan.

I vintras gick jag hos en sjukgymnast som hjälpte mig att lära mig lyssna på min kropp igen. Det gjorde stor skillnad även i min ridning, jag kunde använda bäckenet mer avslappnat och fick då också med tiden mindre ont. Men jag har fortfarande lätt att glömma bort bäckenet, och spänna mig och sitta stelt/snett. Så varje knep jag lär mig som hjälper mig att använda bäckenet rätt och avslappnat är guld värt!

Det låter skojigt! Jag har ju sagt att jag gärna skulle ta risken och bli med i sekten men LH deklarerade klart och tydligt att det var för långt att åka till mig och att det inte fanns någon plats i TH. Jag har ju redan betat av första lektionen, har bra balans (precis som många andra på detta forum ;)) och dessutom redan lååååååånga ben (längre än Jan Brink :D) så jag tror att jag kanske får göra en galoppsluta direkt :rofl:

Man kan också tänka att man är en man som ska få in "den". :o Det gjorde vi på en av våra kurser - 8 tjejer som knallröda i huvudet, fnissande, försökte pricka det imaginära "hålet". :D

:rofl: Och du menar att du kan tänka på ridning i det läget? :D

Tror nog jag ska försöka låna Ingelas bild i stället. Smart det där med svansen mellan benen :bow:!

mandalaki

När jag har små uteritter på mina pållar för folk som aldrig ridit islandshäst tidigare så använder jag den termen när de ska ta sina första töltsteg.
För att få bort den där tölthjälpen alla lärt sig på turridningar (luta dig bakåt och höj handen :mad: )så säger jag:
" tänk som så att om du var en kille som skulle stoppa in den och sen stannar du där inne och smackar lite och släpper efter på tyglarna"... :D

ALLA rodnar, det är jätteroligt att se :-). Men tölten blir bra :D

Är det inte sånt man ska föreviga med videokamera med inzomning på ansiktena så man tydligt ser färgskiftningen? :angel:

Jag testade i dag... Svansen mellan benen funkade, men det KAN ha berott på att jag inte lyckades förtränga Carmenzitas beskrivning mer än korta stunder :angel: :rofl:

Du borde ragga turryttare bland svensexorna, de skulle förstå dina instruktioner perfekt :D

mandalaki

Jag var också rädd att jag skulle kuta rygg när jag "drog svansen mellan benen". Men vi tränade även på att svanka för att tippa bäckenet åt andra hållet, både stående på golv och på stor boll på gympan i förrgår. Så jag tänkte noga på det när jag jobbade Tima också. :)

Oj oj oj Vad är det för olycka du har råkat ut för?
Vad roligt att du har hittat ett sätt att kunna få ridningen att fungera, men när du säger svansen in menar du att du kniper skinkorna i samlingen eller för du fram bäckenet?

Det är svårt att förklara hur jag menar med svansen mellan benen, men det är nog något mitt emellan där. Det är i alla fall för att få Tima att bromsa upp/halvhalt, minska tempo/hålla ett lugnt tempo... Men ska jag behöva sitta o "hålla svansen mellan benen" länge, så blir jag lätt blå i ansiktet *S*. För just nu, innan jag börjar få in känslan, så glömmer jag visst bort att andas emellanåt... :rofl:

Olyckan som hände, var en enkel, oskyldig stallolycka 1999. Det går att läsa mer om på min hemsida. Den hittar du adressen till, under min presentation. :)

Intressant hur svenska ryttare på hög nivå (för visst är du i fälttävlanstoppen du med) tror att det bara finns "kniper med rumpan" och "avslappat gung" som två motpoler i sitsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka