Lite råd, tack!!

Sv: Lite råd, tack!!

Har varit med om nått liknande. Rider ibland en fd vanvårdeshäst på 12 år. Hon har väl varit riden under de senaste 2 åren, men det har gått väldigt långsamt fram med tanke på hur hon har haft det de 10 åren innan dess:/
hon sköter sig ganska bra när hon är ute med andra hästar på ställen hon känner igen, men sen finns det ju ggr då det verkligen inte funkar med nånting. Red henne i våras på första tillställningen i hennes liv - en hästorientering på 2 mil. Det gick ganska bra, ända tills hon helt plötsligt blev väldigt bråkig mitt ute i spår. hon började back, o backade o backade o backade. Det kvittade att de andra ryttarna red frammåt, hon skulle helt enkelt inte dit. Piskade gjorde jag med en kvist jag ryckte åt mej, o det red till o mä upp en ryttare i rumpan på henne o försökte trycka fram henne...
Så då vände jag helt enkelt hästen om, o lät henne backa... fast på rätt håll! Efter att ha behövt backa en halv kilometer eller så, så gav hon upp, o vi kunde helt lugnt rida frammåt igen, som om inget hade hänt. Hon gjorde väl 2-3 försök igen senare, o vi löste det på samma sätt. Till slut behövde jag knappt backa henne några meter förrens hon gav upp, o på slutet sprang hon på utan att bry sig om nånting! Hon till och med gick över en bäck på hemvägen som hon normalt sett nästan slänger av sin ägare för att slippa gå över - ofta med resultat! men nu gick hon över med bara en liten sekunds tvekan.
så jag antar att du kan testa att backa henne om hon skulle bete sig sådär. Visst får hon hålla på att backa, bara hon gör det i rätt riktning!

Sv: Lite råd, tack!!

Okey, ja jag har ju backat henne, men aldrig åt det håll som vi ska åt. Ska testa det där.

Just nu har inget sådant hänt faktiskt av dom två ggr efter jag ridit henne från det att jag skrev detta inlägg. Jag vill ju kunna rida efter en bilväg utan att hon ska börja sådär och jag måste hoppa av. Nu är det ju mycket vägar runt om, men hon har inte visat något så jag håller tummar och tår för att hon inte kommer göra det igen.

Men det kommer hon och göra, men jag kommer absolut att testa ditt knep, tack så mycket för det :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar