Sv: Lite råd, tack!!
Har varit med om nått liknande. Rider ibland en fd vanvårdeshäst på 12 år. Hon har väl varit riden under de senaste 2 åren, men det har gått väldigt långsamt fram med tanke på hur hon har haft det de 10 åren innan dess:/
hon sköter sig ganska bra när hon är ute med andra hästar på ställen hon känner igen, men sen finns det ju ggr då det verkligen inte funkar med nånting. Red henne i våras på första tillställningen i hennes liv - en hästorientering på 2 mil. Det gick ganska bra, ända tills hon helt plötsligt blev väldigt bråkig mitt ute i spår. hon började back, o backade o backade o backade. Det kvittade att de andra ryttarna red frammåt, hon skulle helt enkelt inte dit. Piskade gjorde jag med en kvist jag ryckte åt mej, o det red till o mä upp en ryttare i rumpan på henne o försökte trycka fram henne...
Så då vände jag helt enkelt hästen om, o lät henne backa... fast på rätt håll! Efter att ha behövt backa en halv kilometer eller så, så gav hon upp, o vi kunde helt lugnt rida frammåt igen, som om inget hade hänt. Hon gjorde väl 2-3 försök igen senare, o vi löste det på samma sätt. Till slut behövde jag knappt backa henne några meter förrens hon gav upp, o på slutet sprang hon på utan att bry sig om nånting! Hon till och med gick över en bäck på hemvägen som hon normalt sett nästan slänger av sin ägare för att slippa gå över - ofta med resultat! men nu gick hon över med bara en liten sekunds tvekan.
så jag antar att du kan testa att backa henne om hon skulle bete sig sådär. Visst får hon hålla på att backa, bara hon gör det i rätt riktning!