Sv: Lite råd o hjälp!
Och jag har inte skrivit något om djurplågeri, det är dina ord trygg. Allt jag menar är att rätt utrustning till körning är viktigt, och rätt utrustning kan aldrig vara skitselen. Vad gäller travselen har den en fördel, den är billigare än en bröstsele, men måste ändå justeras för att funka som en bröstsele, så varför ska man köpa en sån? Varför inte spara lite till och köpa något som är gjort för att dra med?
Pengabrist, svarar du kanske, men om man har pengabrist så får man faktiskt vänta med körningen. Och vad gäller dåligt samvete, ja, hellre det än en massa okunniga kuskar med kassa selar.
När det kommer in folk här som vill fråga och lära sig mer, som är på väg mot bättre vetande, så är det ganska jobbigt att du hela tiden ska framhålla "lyssna inte på dem som vill att du ska köpa en dyr sele, eller använda baksele"
Varför ska man då lyssna på dina förslag om travselar, skitselar, svanskappa? Vad jag vet så är det bara du som är emot en bra sele här, i bakgrunden så vet jag att alla andra som kan köra häst håller med mig, men det är bara jag som använder, ibland lite väl, starka ord mot dig. (skyller på iver och internet)
Jag är öppen och ärlig, jag har använt skitselar, jag har använt travselar, men det som är rättvist mot hästen är en annan sorts sele,
om du vill något mer än att köra rakt fram, på plan väg, utan vikt, helst inte svänga heller.
Travet utvecklas åt rätt håll, bredare däcklar, draglinor som standard, åt vilket håll utvecklar du bukes körforum?
Jag backar här, jag orkar inte längre, vill du få klappar på axeln av mindre kunniga som vill köra sin häst och inte vill satsa några pengar på det, ok. Jag bryr mig inte om några klappar på axeln, jag vill att folk som kör ska ha rätt grejer så att hästen kan visa sin rätta sida. Jag vill även att när dessa människor lär sig mer, inte ska tänka tillbaka, och ångra en massa de gjort mot sin häst. Tex inte använt baksele i nerförsbacken. Jag ser det som, *varning, starkt ord*, Djurplågeri, att tvinga hästen bära upp en hel rockard/vagn, passagerare och balans, utan baksele. Att travet inte använder det får stå för dem, oftast har de lätta vagnar, men här på KÖRforumet bör parollen vara:
"Använd alltid baksele, draglinor, svängel vid nöjeskörning, tävling eller dra tunga lass på hjul. "
Allt annat tyder jag som okunskap/brist på engagemang.
Trygg, jag fortsätter gärna diskussionen via PM, du skriver bra och engagerat!
Med vänliga, men trötta hälsningar Jenny och Donna, som älskar att matte har en skön sele