Lite råd o hjälp!

Sv: Lite råd o hjälp!

Selen kostar över 2000kr nypris så det var giggen som jag ska kika på som kostar 1700kr. Tjejen jag köpte selen av har ITE-sele till sina tre hästar och trivs jättebra med dem.

Det är som med sadlar märker jag...alla verkar tycka olika. Jag har fått många bra råd men det verkar som att det i slutändan ändå är upp till mig att besluta vad som funkar bäst? ;)

Novelette skrev:
Det är som med sadlar märker jag...alla verkar tycka olika. Jag har fått många bra råd men det verkar som att det i slutändan ändå är upp till mig att besluta vad som funkar bäst? ;)

Japp! Så är det alltid när det gäller ridsport eller hästar i stort där alla har så många olika åsikter. Man får bara tänka logiskt själv och välja det man tycker passar en bäst för det man ska använda utrustningen till. Lycka till med körningen!

Trygg skrev:
Förstår ni inte vad ni gör när folk som kommer in hit tror de plågar sina hästar för att de inte har er utrustning..??
Som köper ert snack rätt av och som mår skitdåligt helt i onödan!!

Att många hästar har sparats tack vare Bukes egna lilla expertteam som består av ett litet gäng som inte ens livnär sig på sin hästhållning!

Helt ärligt, det är så jag uppfattar det..som religösa fanatiker ungefär
Det är så jäkla grovt att slänga ur sig ord som plåga osv..så det är nog därför jag blir uppretad..

Snälla du, sluta dra alla över en kant. Om man tittar på alla utom du och trådskaparen som skrivit här har varken Fia-Lina, LIA, åke eller jag skrivit någonting om djurplågeri. Svara snigelfarmor personligen i PM nästa gång du vill tjaffsa med henne. Vi andra är inte intresserade att läsa det.

Och jag har inte skrivit något om djurplågeri, det är dina ord trygg. Allt jag menar är att rätt utrustning till körning är viktigt, och rätt utrustning kan aldrig vara skitselen. Vad gäller travselen har den en fördel, den är billigare än en bröstsele, men måste ändå justeras för att funka som en bröstsele, så varför ska man köpa en sån? Varför inte spara lite till och köpa något som är gjort för att dra med?

Pengabrist, svarar du kanske, men om man har pengabrist så får man faktiskt vänta med körningen. Och vad gäller dåligt samvete, ja, hellre det än en massa okunniga kuskar med kassa selar.

När det kommer in folk här som vill fråga och lära sig mer, som är på väg mot bättre vetande, så är det ganska jobbigt att du hela tiden ska framhålla "lyssna inte på dem som vill att du ska köpa en dyr sele, eller använda baksele"
Varför ska man då lyssna på dina förslag om travselar, skitselar, svanskappa? Vad jag vet så är det bara du som är emot en bra sele här, i bakgrunden så vet jag att alla andra som kan köra häst håller med mig, men det är bara jag som använder, ibland lite väl, starka ord mot dig. (skyller på iver och internet)
Jag är öppen och ärlig, jag har använt skitselar, jag har använt travselar, men det som är rättvist mot hästen är en annan sorts sele, om du vill något mer än att köra rakt fram, på plan väg, utan vikt, helst inte svänga heller.

Travet utvecklas åt rätt håll, bredare däcklar, draglinor som standard, åt vilket håll utvecklar du bukes körforum?

Jag backar här, jag orkar inte längre, vill du få klappar på axeln av mindre kunniga som vill köra sin häst och inte vill satsa några pengar på det, ok. Jag bryr mig inte om några klappar på axeln, jag vill att folk som kör ska ha rätt grejer så att hästen kan visa sin rätta sida. Jag vill även att när dessa människor lär sig mer, inte ska tänka tillbaka, och ångra en massa de gjort mot sin häst. Tex inte använt baksele i nerförsbacken. Jag ser det som, *varning, starkt ord*, Djurplågeri, att tvinga hästen bära upp en hel rockard/vagn, passagerare och balans, utan baksele. Att travet inte använder det får stå för dem, oftast har de lätta vagnar, men här på KÖRforumet bör parollen vara:

"Använd alltid baksele, draglinor, svängel vid nöjeskörning, tävling eller dra tunga lass på hjul. "

Allt annat tyder jag som okunskap/brist på engagemang.

Trygg, jag fortsätter gärna diskussionen via PM, du skriver bra och engagerat!

Med vänliga, men trötta hälsningar Jenny och Donna, som älskar att matte har en skön sele :)

Hej!

Jag köpte giggen!
Det var liksom inget snack om saken. Jättebra fjädring, inga skavanker i träet överhuvudtaget och hjulen mkt fina...1700kr..! :bump:

Nån som vet om det finns nån bra bok eller sida på nätet där man kan få kika på gamla vagnar? Nu ska den här renoveras...orginalmålningen finns kvar så det syns rätt bra men den behöver fräschas upp och då vill man ju ha det som det såg ut sprillans ny för X antal år sedan.

Jag ska hämta hem vagnen imorgon och ska försöka ta bilder på den så man kan se under renoveringens gång...guudd vad glad jag är! :bump:

Grattis!

Vänd dig till VHS (Vagnshistoriska Sällskapet) med frågor etc. Dom har även årligen återkommande kurser i vagnsrenovering, samt även en helt del litteratur, både gammal och ny.

Tänk på, att om du vill bevara det "genuina" värdet på din gigg, så är det noga med vilka färger och material i övrigt du använder vid en renovering, liksom tillvägagångssätt.

Lycka till med det jobbet!

LIA

Senast ändrad:

Jag har inte hunnit ta några bilder själv men jag har kortet som fanns i annonsen:
760764.jpg

Den var rätt dammig så vi borstade av lite och man såg genast vad fin den var! :love: Jag lovar att uppdatera så fort jag får hem den och kan låna brorsan kamera :)

Den ser mycket fin ut! Själv modellen, sen kanske den behöver putsas lite på som du tänkt! Men hur är materialet? Måste du byta ut nåt eller håller det bra?

Det var det underbara! Träet var jättestabilt och välbevarat eller hur man ska uttrycka sig.
Jag hade med en kompis som har kört mkt och som är bra på själva vagnen och vad man bör tänka på med valet av den och en annan kompis som är väldigt duktig på trä och som jobbar med trä.

De tyckte som jag att det inte ens var mening att pruta på det priset på en så pass bra vagn.

Vad skönt! Då är det mest bara putsen som ska fixas då? Vad blev det för sele?

Jag köpte en bröstsele från ITE-läder, det är en tjej som sålde den begagnat.
Den har kommit till posten men jag har inte fått avin ännu(jobbigt..vill ju ha!)
Den verkar helt ok så jag får väl se om hon trivs med den.

Hej!

Det är ju mycket jobb med att renovera!
Och det kostar ganska mycket!
Men det blir ju fint när man är färdig!

Har du bilder på "ITE" selen du tänkt köpa?
Är det en komplett sele med brösta+draglinor, baksele, huvudlag o tömmar - förutom däckel, (två) gjordar och svanskappa?
Annars tycker jag du ska köpa en sådan!

Att köpa begagnat kan vara billigt och bra men jag har sett flera olika selar som säljes beg som är dåliga och av gammalt läder!
Om lädret ändå är bra har jag sett många exempel där man använt en par däckel (smal och inte till för att fästa skaklar på eller en dragring till en loksele!)!
Man har även blandat olika sel sorter och olika läder - det tror jag förekommer oftare än man tror! Det är svårt att se om man är ovan om allt läder i en sele håller samma klass!
Sen finns det tyvärr stora firmor som säljer billigt skräp! (ja där är H**ks och B**jes välkända :D)
Själv tycker jag det är bättre att köpa billigt skräp (B**jes) än att köpa det dyrt och tro att det är bra fast det ÄR samma skit (H**ks)! :bump: Naturligtvis inte när det gäller viktiga saker så som selar/sadlar! Men annat kraffs! :D

Mvh Lisa

Blir nog bra det :)

Däremot kan jag skicka över en annan länk till en billig sele, som kan vara utav en bättre kvalitet än h***s. I fulkl size kostar den nämligen 1243,73 kr med moms. Den kan juförsig vara utav samma läderkvalitet det vet man dock inte.
Själv hittade jag min sele på tradera för 1200 kr jämt inklusive frakt :D då är den utav bättre läderkvalitet.

Jag tror vi har en börjessele och den är det då inget fel på!! Inte tärnsjöläder men helt klart bra att köra med! Däremot kan ju hållbarheten variera kanske...

Ååååh, vad jag gläds med dig, Novelette!!
Ska idag åka och titta på en del gamla vagnar, som ev. är till salu. Hoppas göra fynd jag också, men jag vet ju inte vad jag ska hitta, och hur mycket dom vill ha för dom.
Kan därför inte sova utan sitter här vid denna tidiga timme en söndagsmorgon :)
Lotta

Liknande trådar

Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 544
Senast: ptr
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka