Roxer
Trådstartare
Jag har ju siktet inställt på att starta ÖKL på jaktprov i höst, det är bara det att vi har en sak som hindrar oss: Eftersöksgrenarna. För er som inte vet är det kort förklarat två prov som ska avläggas innan man får starta hunden på jaktprov - en vattenapport i vass med skott på ca 40-60 meter (oftast är apportobjektet trut eller and) samt ett spår med ett apportvilt (oftast kanin eller trut) i slutet som hunden ska hämta hem. Spåret på land är 200 meter i ÖKL.
Vattenapporten är inga problem - där har vi lite finlir med avlämningen som ska fixas med (inte släppa förrän jag vill), men spåret på land...! Jag håller på att bli knäpp. Hatjo spårar ut i rätt fart, hittar viltet, markerar det och... lämnar kvar det..! Hur 17 får man honom att ta med det tillbaka? Jag börjar få idétorka.. I lina tar han viltet nästan alltid, men så fort han går lös (vilket han ska göra på provet) så lämnar han viltet.
Någon som har någon smart input för att få upp suget på apportviltet?
Även ni som mest sysslar med apport får gärna svara, jag misstänker nämligen att det är där problemet sitter...
Vattenapporten är inga problem - där har vi lite finlir med avlämningen som ska fixas med (inte släppa förrän jag vill), men spåret på land...! Jag håller på att bli knäpp. Hatjo spårar ut i rätt fart, hittar viltet, markerar det och... lämnar kvar det..! Hur 17 får man honom att ta med det tillbaka? Jag börjar få idétorka.. I lina tar han viltet nästan alltid, men så fort han går lös (vilket han ska göra på provet) så lämnar han viltet.
Någon som har någon smart input för att få upp suget på apportviltet?
Även ni som mest sysslar med apport får gärna svara, jag misstänker nämligen att det är där problemet sitter...