Lite problem med kattungen!

T

TissTuss

Hämtade en halvperser unge igår och undrar följande..
hur lång tid brukar det ta innan de känner sig hemma. Jag har varit hemma hos honom hela tiden. det har ju inte gått så lång tid men så fort han blir ensam i ett rum jamar han förtvivlat. Är det vanligt att de beter sig så? saknar han mamman/syskonen så mkt?
Därimot när man ropar på honom o han får mkt uppmärksamhet blir han glad o han är mkt busig.
Ett annat "problem" är att han mer än gärna leker med händer o fötter, biter, river o slickar på dem! Varför slickar han så mkt?

någon som har bra tips eller egna erfarenheter av liknande?
Tacksam för svar!!

Sv: Lite problem med kattungen!

Inte går det på ett dygn iaf. Du får nog räkna med uppåt nån/några veckor. Hur gammal är den?

ne ag tror inte det ska gå så fort! men kan man lämna den ensam kortare stunderär jag ska träna o så eller bör jag vänta med det nån vecka. han är 12 veckor om typ 3 dagar..

Förmodligen var han inte alls mogen för flytt. Visserligen kan de sakna sina syskon, men de ska vara mer eller mindre oberoende av mamman innan de flyttar. Nu kommer du få ta en del av den uppfostran som skulle ha gjorts av andra katter innan flytten. Knuffa bort honom när han leker för hårdhänt, och fräs åt honom om han inte slutar då.
Vettig flyttålder är 12-16 veckor.

men är just de beteendet han har typsikt för att han inte var mogen eller?

Hejsan,
Hade 4 perser förut (först en kattunge, sen när den var äldre ytterligare en och så vidare...) Den första kattungen hade jag själv men vi hade en hund som sällskap. Kanske är det svårt att just gå från att vara med mamma och syskon till att vara helt ensam. Katter har ju olika personligeheter också, kanske denna kille är lite osäker. Har du möjlighet (pengar då främst) att kanske skaffa en lite perser kille till som sällskap? Det är ju inte problem att ha 2 om man ändå har än. De har gott sällskap av varandra och de blir ändå kelna..En "vanlig" huskatt för en 10:a funkar förstås också kanon.
Annars är det nog bara att get lillen mycket tid att vänja sig vid nytt hem. Jag har alltid tagit semester och varit hemma minst 3 veckor med minstingen. Sen har det aldrig varit några problem. Just perser brukar ju också vara lugna, så kanske han är minstingen i kullen och lite ängslig av sig?
Men det går nog bra, ge honom bara så mycket tid du kan och se till att han har mycket mat och många roliga leksaker, gärna någon liten klättersak eller myshus att gå och lägga sig i.
Lycka till med sötnosen....:)
Kram Lillemim

Glömde ju..slickande är säkert för han vill ha närhet och saknar mamma och syskonen att gosa med.
Min minsting - 1 år snart - älskar att mysa och sen bita mig i näsan :rofl: (mindre kul när snoken är illröd av solbränna:devil: )

du har nog rätt. känns bara jobbigt att kan skriker så mkt, hoppas de går om iaf tillslut.

Det tog nog några dagar eller så för min (8 veckor). Först var hon superängslig och ville inte alls komma fram eller så, men efter lite (gasnka mycket...) tålamod så började hon våga sig fram och gosa och leka med mig. Första natten sov hon vid min huvudkudde men vaknade för varje ljud. Som sagt, en vecka tog det nog innan hon var helt hemmastadd, först fick hon ju dessutom bara vara i mitt rum.

Förra katten var också ganska änglsig, men det gick över på bara ett par timmar. På natten låg hon på min mage och spann HELA natten :crazy:. Inte mycket sömn, men det var det värt :D

Jag skulle råda dig att skaffa en till katt, antingen en jämngammal kisse eller en äldre från ett katthem i närheten av dig.
Katter får oftast så mycket mer utbyte av en kattkompis än dem kan få av oss människor.
Det är inte mycket dyrare i drift heller med en extrakatt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 254
Senast: Acto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka