Lite orolig!

Fibusen

Trådstartare
I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten än inner,han tyckte inte att det var något att oroa sig för då det bara var lite snett,däremot så tyckte han att jag skulle försöka gå med honom på plan väg,asfalt,kanske en 10 min-kvart ca 2-4 dagar i veckan fram tills nästa verkning för att kunna se om han fortfarande sliter snett.

Problemet var att han kändes lite lite varm över kotan,ner mot hoven på ena bak när jag tog in honom,hade regnat och var där tidigt på morgonen,så han var blöt och kall på övriga ben,därför jag kände skillnaden. Han var inte svälld,inga sår,och ingen hälta,men låg och funderade hela natten på om det kan vara något fel som sitter ihop med att han sliter hovarna snett? Var höger bak värmen var i,och vänster bak som var mest snesliten. :crazy: Kom som sagt på det i natt och kunde inte sova efter det! Nu tror jag att min bebis har värsta skadan någonstans,att han inte håller för ridning i framtiden,boxvilautdömd,ja,ni fattar? Hönsig som man är...

När hovis var klar så kändes benet svalare,och mer normalvarmt som alla andra ben hade hunnit blivit när han fått stå inne i stallet. Han har haft lätt mugg på det benet som var varmt,men det är borta nu,han hade även en lite spricka han drogs med,men den verkade vi upp helt och hållet nu,och den var inte alls så djup som vi trodde,så det ska inte påverka hoven/benet något.

Är så klart orolig att det är något knas nu,varför försvann värmen efter att ha stått i stallet en timme? Varför var han märkvärt varmare i ETT ben?

Han är bara ett år så han är inte riden och går fortfarande på bete med andra unghästar.

Vet att ingen kan svara på vad det är,men jag tänkte om någon kunde svara på varför denna värme,sen normalt efter en timme,om någon haft det på sin häst,och vad berodde det på? Är orolig för lösa benbitar,kotinflamation m.m,men borde inte det visa hälta? Kan så klart bara ha hänt något i hagen också,men hittade inget sår eller nån ting...

Sv: Lite orolig!

Det kan ha varit så att hästen stått och vilat på ett bakben, då blir det skillnad i blodcirkulationen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 202
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst