Lite onödig fråga kanske..

Skreppur

Trådstartare
Men jag undrar över en sak. Det sägs att om hästen naffsar ska man rycka upp armbågen mot dess huvud. Men hur blir det då med en shettis på 1.06 i manke? Rycka NER handen då? :crazy:

Eller i NH, ser hästen alla slags signaler och kroppsspråk man gör fasst den är så liten? Ser den upp mot mig eller ser den bara tills min midja elle rnågot sånt?

Sv: Lite onödig fråga kanske..

Skreppur skrev:
Men jag undrar över en sak. Det sägs att om hästen naffsar ska man rycka upp armbågen mot dess huvud. Men hur blir det då med en shettis på 1.06 i manke? Rycka NER handen då? :crazy:

Eller i NH, ser hästen alla slags signaler och kroppsspråk man gör fasst den är så liten? Ser den upp mot mig eller ser den bara tills min midja elle rnågot sånt?
Det har jag aldrig tänkt på :eek: Dom når ju inte upp :angel:

Detta är bara en fundering eftersom jag inte hanterar shettisar...
Kanske man ska använda benen mer? T ex vifta till med benet om den nafsar?? En häst använder säkert huvud/hals mot en shettis men dom är ju lite snabbare att svänga runt/ner än vi människor är med armen...

Fast detta är ju bara mina filosofier :angel:

Tanken är väl att din arm ska föreställa hästhuvud, dvs sikta som en häst med halsen i höjd med din axel skulle göra.

hmm.. det var en bra tanke ställare.
Min shettis jag hade lyssnade på rösten.. men han nafsade aldrig heller iof :love:
Kanske stampa med foten?
Det kropp språket använder ju också hästar sig av.. särskilt om något irriterar dom :)

Mvh

Om en häst blir irriterad på ponnyn så gör den en rörelse med sitt huvud/hals (hotar att bitas). Det är den rörelsen du ska försöka efterlikna med din arm. Om du tänker dig att din överarm är hästens hals så ska din arm röra sig så som hästens huvud och hals skulle röra sig.
Om hästen i samma situation skulle hota (sikta) mot ponnyns huvud så ska du också sikta mot huvudet, men bara sikta förstås, inte för att träffa.

He,he jag hoppar in i denna tråd oxå :bump:

Iaf så hingsten jag hade som jag sålde i våras han var ju lite naffsig som sig bör då man bara är ung och oerfaren. Iaf så räckte det med att knäppa honom på mulen med fingrarna alltså eller stampa i golvet....

Hm.. okej, då förstår jag. Men den här rörelsen, hur får man till den? :crazy:

"Om en häst blir irriterad på ponnyn så gör den en rörelse med sitt huvud/hals (hotar att bitas). Det är den rörelsen du ska försöka efterlikna med din arm. Om du tänker dig att din överarm är hästens hals så ska din arm röra sig så som hästens huvud och hals skulle röra sig.
Om hästen i samma situation skulle hota (sikta) mot ponnyns huvud så ska du också sikta mot huvudet, men bara sikta förstås, inte för att träffa."

hästens synfält är gigantiskt och en liten häst ser hela dig trots att du är mycket högre upp.

ang. nafsning..
man ska ALDRIG rycka upp en armbåge eller vifta framför hästens ansikte. man kan lite diskret knäppa till den med ett finger på mulen så att den inte ser var "nypet" kommer ifrån.

Alltså det beror ju på varför hästen nafsar. Min shettisgrabb pratar väldigt mycket genom att nafsa. När han lägger bak öronen & gör så mot min syster eller ev. mot mig säger jag ett bestämt nej, viftar bort honom eller stampar med foten eller nyper tillbaka. Då gör han det mest av "maktbegär" alltså han retas. Han ser mig, det är inget snack om saken. Han kanske inte ser mig när jag har armen precis över hans huvud, men det är inte ofta.Syrran ska helst ta ett steg emot honom istället för att backa & visa sig underlägsen.
I övrigt kan han ex när vi går i ledvolten innan start (galopptävling) gå & nypa mig lite lätt i benet. Då kan jag inte bli förbannad eftersom det enda han försöker berätta är att han är lite nervös. Men som ledare accepterar jag det ändå inte helt utan säger nej eller håller bort hududet så han bara låter bli. Han nyps ibland bara för att säga att han ibland inte gillar det jag gör eller för att säga att han vill sätta igång. Han vet att man inte gör så & oftast låter han bli att nypa & bara snuddar med mulen mot mig för att berätta.

Men det är svårt att förklara, alla hästar pratar på olika sätt. Jag har försökt efterlikna min ranghöge c-ponny som delade box med shettisen & då kommit fram till vad som är bäst för honom. Men jo de ser en, men man måste tänka på att shettisar har mycket åsikter & man ska inte knäcka hästen utan bara berömma de åsikter som passar en själv & försöka sålla bort de man inte gillar.

(ursäkta om jag utryckt mig otydligt, tänker sällan på hur jag gör med shettisen, det fallar bara naturligt.)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 924
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar