Lite nyfiken på blodslinjer och egenskaper..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 918

pastejja

Trådstartare
Jaghar allt för dålig koll på tyskarna och holländarna. Skulle blil så glad om någon skulle vilja hjälpa mig att klara upp lite linjer och egenskaper.. Som givetvis inte alltid stämmer, det finns ju massor av undantag.. Hade varit intressant att veta om några linjer är svagare, tex sämre benställning eller vad det kan vara. Inte för att användas som skitsnack, utan vi använder så många importerade hingstar som vi kanske inte vet lika mycket om som de "svenska", och det kanske inte är supersmart att korsa vissa linjer med liknande svagheter.. Har jag fattat det rätt?

Donnerhall-lämnar ofta stort, ibland grovt med bra ridbarhet.

W-linjen (weltmeyer etc), rörliga avkommor med mycket temperament

Och det var det.. resten då? ;) (både hopp och dressyr)
U

Sv: Lite nyfiken på blodslinjer och egenskaper..

Florestan – mindre, kortlinjerade hästar åt det grövre hållet, med runda rumpor och hög ridbarhet.

Sandro Hit - överdådigt tjusiga med snygg överlinje och flashig trav, spänt/nervigt temperament.

Rubinstein – rörliga avkommor, lite långsamma, grova, vackra huvuden.

Lauries Crusador xx – stora avkommor, långlinjerade, god modell, lätta gångarter, pigg uppsyn, vackra huvuden.

Hertug/Schwadroneur - smidiga och rörliga hästar, sämre benställning, flott trav och elastisk skritt.

Tackar! Det var intressant. Hur är det med hopplinjerna? De största? Finns det fler stora dressyrlinjer?
U

Lauries Crusador XX = även han själv liksom sönerna Londonderry och Longchamp har ett ganska hett temperament.

Weltmeyer = lämnar gärna lite lågställda hästar även där med ett ganska hett temperament.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 798
Senast: athena
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Guld
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31