Lite nybörjarfrågor

prinsus_

Trådstartare
Nu ska jag köpa vagn. Vad ska man börja med för vagn för att ha för inkörning och träningsbruk? Mina grannar pratar om långvagn, är det samma sak som speedcart? Verkar som om man ibland även kallar dessa för rockard eller? Rockard för mig är en kraftigare vagn med "korg" som man sitter i och där man får plats två, jag har en sån med bilhjul. Men finns det olika som kallas för rockard?

Kanske är helt självklara grejer för er men jag är ju lite ny... Läser för övrigt Nya Champion nu som jag fick tips om här men det går ju inte att hitta svar på allt i en bok :)

Sv: Lite nybörjarfrågor

En sk långvagn är en speedcart.
Det finns ju så många olika sorters rockard. Den klassiska tyngre som ofta är gjord på SAAB-axel, man kan sitta två i dom. Men sen finns det lättare varianter på rockards oxå. Med cykelhjul. Dom brukar inte vara tyngre än en långvagn.
Jag kör bara min häst i långvagn. Men en tyngre träningsvagn skulle inte sitta fel.

Tyngre träningsvagn, är det tryckvagn då eller bara en kraftigare tyngre modell? Fast det är väl inget för mig som ska köra in en åring till sommaren, då ska det väl vara så lätt som möjligt. Har även tänkt att köra in min 3åriga Paint som har ont i ryggen och är rekommenderad långa promenader av osteopaten. Det måste ju vara jättebra att köra honom :idea: . Det är väl stärkande för ryggmuskulaturen att dra antar jag.

Precis. En tyngre träningsvagn skulle jag klassa en rockard på saab-axel som. Tryck vagn är just en tryckvagn. Det är kanon att köra in en ridhäst som unghäst. Har svårt att förstå varför inte flera gör det. Tänk vad mycket du har gratis vid inridning om du har en 3-åring som är körd ett år. Men om den har ont i ryggen så tycker jag att du ska satsa på en lite lättare vagn. Innan h*n får in tekniken att dra. Lycka till :)

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 739
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 766
Senast: lizzie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka