Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

steve

Trådstartare
Rent instinktivt då känns det som att blötmat och lite rått kött någon gång ibland är det bästa för katten. Men efter att jag kastrerat min hankatt var veterinären på mig att jag skulle köpa torrfoder för steriliserade djur och tyckte inte att man skulle ge blötmat då de blev tjocka av det. Jag har trots det fortsatt med lite blötmat på morgononen och på kvällarna men gett torrfoder i övrigt, och vart noga med att väga och hålla koll så han inte blir tjock. Han är runt 9 månader gammal och har varit kastrerad i nästan 2 månader nu men har har definitivt inte gått upp i vikt och blivit tjock. När han kastrerades sa de att han var i perfekt hull. Han är en väldigt aktiv katt som busar och leker vilket jag antar bidrar till att han håller vikten.

Så vad är egentligen bäst? Ska man lyssna till veterinären och hålla sig till bara torrfoder eller kan jag ge blötmat? Jag har ju hört en del negativt om torrfoder så därför är jag skeptisk mot det.
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Att hålla katten i bra vikt handlar om att balansera kaloriintaget mot energiuttaget.

Det går jättebra att ge katten blötmat. Väg katten regelbundet och håll koll på matportionerna så kan du undvika att få en tjock katt.
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Så vad är egentligen bäst? Ska man lyssna till veterinären och hålla sig till bara torrfoder eller kan jag ge blötmat? Jag har ju hört en del negativt om torrfoder så därför är jag skeptisk mot det.

Tjock av blötmat??? Det har jag aldrig hört. Speciellt inte om man köper Mjau/ICA och liknande av bättre kvalitet och med mer kötthalt men med mindre salt än t.ex. Whiskas och de där märkena.

Katter är rovdjur och äter kött i det vilda.

Veterinärer är toppen på att behandla sjuka djur men vet faktiskt inte alltid allt om djurfoder. Själv lutar jag åt det här hållet sett till all djurfoderreklam hos veterinären:

http://kattensnaringslara.wordpress.com/veterinarer-som-dietister/

Jag vet vilka problem min första katt fick av torrfoder som visserligen utvecklats enormt på de 20 år som gått sedan dess men jag har också läst på själv en hel del sedan min ungdom.
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Vi har övertagit två kastrerade honkatter, mor och dotter, på 5 resp 6 år.
Dom åt bara torrfoder när vi fick dom.
Eftersom vi inte har släppt ut dom än så tänkte vi att vi skulle ge dom lite blötmat men dom är ganska ointresserade av det. Utan det är bara torrfoder som gäller.
Vi vill vänta med att släppa ut dom eftersom deras gamla hem endast ligger 500 m bort och vi ville att dom skulle "bo in sej" hos oss först. Så därför skulle vi fresta med lite blötmat. Tji fick vi! :grin:
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Vi har övertagit två kastrerade honkatter, mor och dotter, på 5 resp 6 år.
Dom åt bara torrfoder när vi fick dom.
Eftersom vi inte har släppt ut dom än så tänkte vi att vi skulle ge dom lite blötmat men dom är ganska ointresserade av det. Utan det är bara torrfoder som gäller.
Vi vill vänta med att släppa ut dom eftersom deras gamla hem endast ligger 500 m bort och vi ville att dom skulle "bo in sej" hos oss först. Så därför skulle vi fresta med lite blötmat. Tji fick vi! :grin:

Fast det där är ju en vanesak. :) Min katt fick mest torrfoder av uppfödaren (med veterinär i familjen så massor av sponsring från foderbolag) och det tog några dagar av "blandkost" innan man kunde ge mer och mer blötmat. Idag är det snarast torrfoder han tittar misstänksamt på. Till tänderna ger vi honom råa kycklingvingar regelbundet.
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Så vad är egentligen bäst? Ska man lyssna till veterinären och hålla sig till bara torrfoder eller kan jag ge blötmat? Jag har ju hört en del negativt om torrfoder så därför är jag skeptisk mot det.

Vad som är värt att ha i åtanke är att många veterinärer har enormt dålig kunskap om just foder. Dessutom FÅR de flesta inte rekommendera dig något annat foder än sådant som säljs på djurkliniken/djursjukhuset.

M.a.o. föredrar jag att läsa på själv om foder, prata med kunnigt folk och testa mig fram snarare än att lita blint på en veterinär i det läget.


Nu har jag ingen erfarenhet av att ge blötmat till katt, men jag har testat mig fram mycket när det gäller hundmat osv. Det jag upptäckt med min hund som LÄTT går upp i vikt är att hon är mycket lättare att hålla i bra hull när hon får färskfoder. Äter hon torrfoder kan hon knappt äta någonting alls utan att bli tjock och dessutom blir hon rastlös. Dessutom har hon finare tänder och mår totalt sett mycket bättre av färskfoder. Då har hon ändå inte gått på något "skitfoder" innan, tvärt om.
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Precis, att banta en katt med torrfoder är ju hemskt, dom får ju knappt äta nått!?
 
Sv: Lite kluven när det gäller matval.. Torrfoder eller blötmat?

Men vad märkligt att det funkar så! En veterinär ska väl ändå ha kunskap om foder? Det är ju en sån stor del i djurens välmående. :confused:

Verkar som att jag kan fortsätta med blötmat med gott samvete alltså, vad skönt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 736
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: super
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp