Rent instinktivt då känns det som att blötmat och lite rått kött någon gång ibland är det bästa för katten. Men efter att jag kastrerat min hankatt var veterinären på mig att jag skulle köpa torrfoder för steriliserade djur och tyckte inte att man skulle ge blötmat då de blev tjocka av det. Jag har trots det fortsatt med lite blötmat på morgononen och på kvällarna men gett torrfoder i övrigt, och vart noga med att väga och hålla koll så han inte blir tjock. Han är runt 9 månader gammal och har varit kastrerad i nästan 2 månader nu men har har definitivt inte gått upp i vikt och blivit tjock. När han kastrerades sa de att han var i perfekt hull. Han är en väldigt aktiv katt som busar och leker vilket jag antar bidrar till att han håller vikten.
Så vad är egentligen bäst? Ska man lyssna till veterinären och hålla sig till bara torrfoder eller kan jag ge blötmat? Jag har ju hört en del negativt om torrfoder så därför är jag skeptisk mot det.
Så vad är egentligen bäst? Ska man lyssna till veterinären och hålla sig till bara torrfoder eller kan jag ge blötmat? Jag har ju hört en del negativt om torrfoder så därför är jag skeptisk mot det.